Apurahat ja residenssipaikat Tiede ja taide Polar Voices – musiikillisia kohtaamisia Koillis-Siperian alkuperäiskansojen lauluperinteen kanssa Päähakija Viulisti Siirala Pia ja työryhmä (Ensemble XXI) Hankkeen jäsenet Kuukausiapurahan saajat: O'Riordan Lygia, Ensemble XXI viulisti/muusikko, Ensemble XXI viulisti/muusikko, Ensemble XXI viulisti/muusikko, Ensemble XXI viulisti/muusikko, Ensemble XXI viulisti/muusikko, Ensemble XXI viulisti/muusikko, Ensemble XXI alttoviulisti/muusikko, Ensemble XXI alttoviulisti/muusikko, Ensemble XXI alttoviulisti/muusikko, Ensemble XXI sellisti/muusikko, Ensemble XXI sellisti/muusikko, Ensemble XXI sellisti/muusikko, Ensemble XXI kontrabasisti/muusikko, Siirala Pia Ryhmän muut jäsenet: Siirala Pia Myöntösumma 259200 € Tukimuoto Yleinen rahoitushaku Alat KulttuuritieteetMusiikin taiteellinen tutkimusMusiikki Myöntövuosi 2019 Kesto Kolmivuotinen Jos olet hankkeen vastuuhenkilö, voit kirjautua sisään ja lisätä hankkeen tietoja. Kirjaudu sisään Jaa: Takaisin apurahalistaukseen Hakemuksen tiivistelmä Hankkeen taustalla on Lygia O’Riordanin Moskovassa perustama kamariorkesteri Ensemble XXI. Orkesterin missio on ollut viedä musiikkia syrjäseudulle, kauas musiikin keskuksista: kiertueet ovat vieneet meidät Venäjän arktiselle tundralle, jossa soitimme nenetsiporopaimentolaisille. Kun O’Riordan kuuli Sahalinissa nivhien musiikkia, perustimme Polar Voices -hankkeen, jonka on tallentanut ja tutkinut Koillis-Siperian alkuperäiskansojen arkaaista musiikkia. Tämä musiikki on häviämässä, sillä vanha perinne on elossa enää harvan vanhuksen muistissa. Hankkeen ydin on viulisti Pia Siiralan taiteellinen tutkimustyö Sibelius-Akatemian tohtorikoulutuksessa. Hän tutkii koillissiperialaista lauluperinnettä säveltämällä ja soittamalla siihen pohjautuvaa uutta musiikkia sekä sen kautta länsimaisen taidemuusikon kuulonvaraista havainnointia ja hahmottamista. O’Riordan on hänen tohtorikonserttiensa taiteellinen ohjaaja ja tutkii hankkeessa musiikin esittäjän ja yleisön suhdetta sekä kahden toisilleen vieraan musiikkikulttuurin kohtaamista. Hankkeen toimijat ovat taiteilijoita – meille koillissiperialainen musiikki on inspiraation lähde uuden taiteen tekemisessä. Tavoitteemme on tässä kolmivuotisessa hankkeessa palauttaa kerätty materiaali takaisin sen kotiseudulle mutta myös esittää sitä uuden musiikin muodossa, jatkaa Siiralan kenttämatkoillaan perinteenkantajien kanssa aloittamaa musiikillista dialogia, sekä viedä tietoisuutta tästä ainutlaatuisesta perinteestä laajemmalle yleisölle. Loppuraportin tiivistelmä Polar Voices – musiikillisia kohtaamisia Koillis-Siperian alkuperäiskansojen lauluperinteen kanssa Tutkimuksen tausta on koillisen Siperian kenttämatkoissa vuosina 2004–2019. Kohtaamiset lauluperinteen taitajien kanssa olivat vastavuoroisia. Esitin musiikkia alkuperäisväestöille kodeissa, konserteissa ja kyläyhteisön kokoontumisissa. Konsertit ja tutkimustyö ovat vieneet eteenpäin tietoa tästä ainutlaatuisesta musiikkiperinteestä. Lauluista inspiroituneena sävelletyn uuden musiikin kautta kohtaaminen välittyi myös esittäville muusikoille, jotka eivät henkilökohtaisesti tavanneet perinteentaitajia. Hankkeen aikana sävelsin teokset Polar Voices, Henkilölaulua etsimässä, tein uuden version orkesterille teoksesta Ulitan kävely ja multimediateoksen Musiikin virta, jossa musiikillinen improvisaatio sitoo yhteen visuaalisen ja sanallisen kerronnan. Se pohjautuu kenttämatkoilla tallentamaani aineistoon. Äänitin teokset Ulitan kävely, Asikongaun – 11 hetkeä, Ääni vastaa ääneen sekä orkesteriteokset Polar Voices ja Ulitan kävely. Lygia O’Riordan toimi hankkeessa kapellimestarina, taiteellisena ohjaajana, levytysten tuottajana, tekstien kääntäjänä, ja hänen kanssaan työstin orkesteriteosten partituurien lopulliset versiot. Taiteellisen tutkimuksen menetelmillä – säveltäminen, improvisointi– analysoin ne nuotintamani henkilölaulut, joihin teokset pohjautuivat. Tarkastelin tšuktšien henkilölaulua ei-esittävänä musiikkina, sen merkitystä ihmisen identiteettinä ja musiikin olemusta päättymättömänä jatkumona, jolla ei ole alkua tai loppua. Esitelmöin tšuktšien musiikista Suomessa ja ulkomailla, muun muassa konferenssissa Irlannissa sekä Novosibiskin Siperian II folkloristisessa foorumissa ja Sahalinin konferenssissa etäyhteydellä. Väitöskirjani julkaistiin vuonna 2024 Taideyliopiston Est-julkaisusarjassa otsikolla: Kuulokulmia tšuktšien henkilölauluun – Säveltämällä kuuleminen taiteellisen tutkimuksen metodina. Hankkeen taiteellinen tutkimus ja aineiston arkistointityö jatkuvat. Takaisin apurahalistaukseen