Melkutusbileet – kanteleella soitetut tanssisävelmät bilemusiikiksi

Miten 1800- ja 1900-lukujen taitteessa kerätyt kanteleella soitetut tanssisävelmät ja niiden pohjalta sävelletty uusi musiikki saisivat 2020-luvun ihmisen tanssimaan? Tähän kysymykseen hankkeeni syventyy. Haen apurahaa taiteelliseen työskentelyyn vuodeksi. Työ pitää sisällään mm. harjoittelua, arkistomateriaaliin syventymistä ja säveltämistä. Näen valtavan potentiaalin vanhojen kantelesävelmien ja tämän perinteen pohjalta tehdyn uuden musiikin yksinkertaisuudessaan loistavissa aineksissa: rytmisyydessä, muuntelussa, vähäsävelisyydessä, improvisaatiossa ja pitkäkestoisuudessa – näitähän löytyy esimerkiksi teknossa. Näissä minua kiinnostavissa elementeissä on kontekstista ja esitystavasta riippuen ainekset niin meditaation kaltaiseen rauhoittumiseen kuin villiin tanssiin ja liikkeeseen. Juuri näihin molempiin kanteleperinnettä käytettiin jo satoja vuosia sitten. Mielestäni 2000-luvun burnout-yhteiskunnassa ihmisten hyvinvointi tarvitsisi juuri sekä todellista rauhoittumista ja sisäänpäin kääntymistä että vapauttavaa, dynaamista liikettä. Olen viime vuosina käyttänyt perinteestä ammentavaa kanteleensoittoani ambientin puoleen kallistuvaan musiikkiin ja haluaisin nyt syventyä luomaan musiikkia perinteen dynaamisemmasta puolesta. Tavoitteeni on, että elektroniset elementit ja mahdolliset muut soittimet sulautuvat kanteleen kanssa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, jossa leikitellään rytmeillä ja soundimaailmoilla. Nykykansanmusiikin kentällä varsinkin haitari on muuntautunut hypnoottiseksi bilesoittimeksi ja haluan nyt pureutua syvälle kanteleella soitetun instrumentaalimusiikin mahdollisuuksiin uudenlaisessa kontekstissa. Työskentelyapurahakausi jakautuu seuraavien teemojen kesken: 1) Perinne: arkistotyö, harjoittelu 2) Uuden luominen: säveltäminen 3) Tekniikka: työskentelyä efektien parissa 4) Yhteistyö: työskentely muiden muusikoiden kanssa, sopivan soundimaailman ja instrumentaation löytäminen

Melkutusbileet -hankkeeni toteutui suunnitelmieni mukaan, muutoksia tapahtui lähinnä siinä, miten vauhdilla sainkin kappaleita valmiiksi ja pystyin jo julkaisemaankin musiikkia. Nimi vaihtui kansainvälisempään Melkutus Partyyn ja julkaisin kaksi singleä Texicalli Digitalin kautta vuoden 2022 aikana, soittaja Everik Rähkösen mukaan nimetty Rähkönen tuli ulos 20.5., Melkutus 12.11. ja Melkutus Official Music Video 19.11. Apurahahakemuksessa erittelin vuoden neljään eri osaan aihealueittain, jotka limittyivät toistensa kanssa pitkin apurahavuotta.

1) Perinne
Syvennyin karjaiseen kantelesoittoperinteeseen arkistoäänitteiden ja muun arkistomateriaalin sekä nuottien avulla. Keräsin tietoa ja taitoa sekä musiikista että tanssista. Opettelin kerättyjä kantelesävelmiä suuret määrät ja omaksuin niiden tyyliä.

2) Uuden luominen
Perinteeseen pohjaten sävelsin ja improvisoin omaa musiikkiani. Kokeilin eri virityksiä, eri kanteleita ja erilaisia improvisaation työkaluja tehdessä tätä osuutta.

3) Tekniikka
Tutustuin efekteihin ja niiden kanssa soittamiseen. Improvisoin ja sävelsin niiden kanssa.

4) Yhteistyö
Aloitin yhteistyön säveltäjä-tuottaja Antti Elias Huuskosen kanssa, jonka kanssa teemme yhdessä Melkutus Party -soundia ja tulevan albumin biisit. Apurahakauden lopussa kokosin myös livebändin: Tatu Viitala (sähköperkussio, live-elektroniikka), Janne Storm (live-elektroniikka)