Apurahat ja residenssipaikat Tiede Älylaitteella toteutettava äänteiden erottelun testi Päähakija Yliopistonlehtori Häikiö Tuomo Myöntösumma 37000 € Tukimuoto Yleinen rahoitushaku Alat Kielentutkimus Myöntövuosi 2019 Jos omistat hankkeen, voit kirjautua sisään ja lisätä hankkeen tietoja. Kirjaudu sisään Jaa: Takaisin apurahalistaukseen Lukeminen on erittäin tärkeä taito, sillä yhteiskunnassa ei käytännössä pärjää ilman lukutaitoa. Yhtenä tärkeimmistä varhaisen sujuvan lukemisen ennustajista pidetään fonologista tietoisuutta. Tällä viitataan kykyyn erotella puhutussa kielessä esiintyviä erilaisia yksiköitä (esim. äänteitä, tavuja ja sanoja) toisistaan. Ongelmat äänteiden erottelussa voivatkin johtaa ymmärryksen ongelmiin. Projektissa kehitetään Android-käyttöjärjestelmää käyttävällä tabletilla suoritettava alle kouluikäisille suunnattu äänteiden erottelun testi (Sanan yhdistäminen kuvaan -evaluaatiotesti eli SYKE). Testissä lapset kuulevat sanan ja valitsevat oikean kuvan neljästä vaihtoehdosta sitä painamalla samalla, kun reaktionopeus tallentuu tarkasti. Tämän avulla pystytään arvioimaan lapsen äänteiden erottelukykyä helpolla ja käytännönläheisellä tavalla. Testin kehitys jakautuu kahteen vaiheeseen. Ensimmäisessä vaiheessa koodataan applikaatio, jolla testataan n. 150 5–6-vuotiasta lasta. Mukana on myös pieni joukko fonologisen prosessoinnin ongelmista kärsiviä natiiveja, sekä joukko maahanmuuttajataustaisia lapsia (N=25), jotta voidaan varmistua siitä, että testi erottelee toisistaan taitavat ja vähemmän taitavat äänteiden erottelijat. Toisessa vaiheessa suoritetaan varsinainen normitus suuremmalla määrällä lapsia. Lisäksi rakennetaan tilastollinen malli applikaation käyttöön. Lopuksi applikaatio viimeistellään ja julkaistaan. Loppuraportin tiivistelmä Hanke toteutui sellaisenaan vain alun osalta. Testausta varten koodattiin applikaatio ja sen toimivuutta testattiin pienellä pilottiryhmällä lapsia. Koronaviruksen takia päiväkodeille ei kuitenkaan päästy testaamaan lapsia applikaatiolla, vaikka päiväkotien kanssa oltiinkin tiiviissä yhteydessä mahdollisesta toteuttamisesta. Äänteiden erottelua pystyttiin kuitenkin testaamaan pienellä ryhmällä lapsia (N=35) silmäliikerekisteröinnin keinoin. Tehtävässä lapset kuulivat sanan ja katsoivat ruudulla olevia neljää kuvaa, joista yksi kuvasi sanan kohdetta. Tulosten perusteella erillisellä mittarilla mitattu fonologisen tietoisuuden taso oli yhteydessä suurempaan todennäköisyyteen katsoa kohdekuvaa. Suomea äidinkielenään puhuvien sekä maahanmuuttajataustaisten lasten välillä ei ollut eroa todennäköisyydessä katsoa kohdekuvaa. Tulokset viittaavat siihen, että suunniteltu menetelmä voisi toimia äänteiden erottelukyvyn mittarina. Takaisin apurahalistaukseen