Residenssitaiteilijat ja -tutkijat Media- ja videotaide Leonhard Müllner Taiteilija ja mediatutkija Aion työskennellä kahden hankkeen parissa Saaren kartanossa. Ensimmäinen on nimeltään ”SUPERWONDER (Vom Körper zur Sonne zum Licht)” ja se on tehty yhteistyössä Total Refusal -kollektiivin kanssa, johon kuuluvat Robin Klengel, Leonhard Müllner ja Michael Stumpf. ”Superwonder (Kehosta aurinkoon ja auringosta valoon)” kertoo maailman kuvauksesta ja havainnoinnista nykyajan videopelien luoman kokemuksen välityksellä. Lähtökohtana on havainto siitä, että nykyisten avoimien pelimaailmojen digitaaliset maailmat esittävät kosmoksensa esi-kopernikaanisina levyinä. Litteän ”kartan” ympärillä kiertää maalattu universumi laatikkona (”Skybox”), pallona (”Skydome”) tai dynaamisena, monikerroksisena animaationa (”Skysphere”). ”Superwonderissa” avatar lähtee tunkeutumaan häntä ympäröivän universumin väitettyyn äärettömyyteen. Keskiaikaisten kirkkoisien kuten Isidorus Sevillalaisen tai Salzburgin Vergiliuksen tekstien saattelemana digitaalisen taivaankannen rakennettu luonne tulee näkyviin ja liittymäkohdat myöhäiskapitalistisen ja varhaiskeskiaikaisen maailmankokemuksen välillä avautuvat. Toisen projektin nimi on ”Money is a Form of Speech” (Raha on puhemuoto), jonka on myös tehnyt Total Refusal -kollektiivi eli Robin Klengel, Leonhard Müllner ja Michael Stumpf. ”Money is a Form of Speech” on luentobaletti ammuntapelissä, joka sijoittuu digitaalisesti luotuun Washington D.C:n kaupunkiin. Käyttämällä pelin tarjoamaa rajoitettua kehonkieltä avatarit tanssivat ja esiintyvät samalla, kun keskustelevat demokratian ja kapitalismin kyseenalaisesta yhteistyöstä. Muusikko säestää livenä tapahtumia, joita selostetaan lavalta samalla, kun yleisö saa todistaa situationistien rauhallista väliintuloa läntisen maailman digitaalisen pääkaupungin välityksellä. Katsojat seuraavat joukkoa matkakumppaneita, jotka ylittävät ”The Division 2” -nimisen digitaalisen taistelukentän (Ubisoft Entertainment 2019) – dystooppinen moninpelinä pelattava verkkoammuntapeli. Vaikka avatarit ovat hampaisiin asti aseistettuja, he ovat tulleet paikalle rauhanomaisin aikein. Pelin tarjoaman rajoitetun kehonkielen avulla pelin esiintyjät etenevät yli taistelukentän tanssien ja esiintyen, luovat sävellyksiä ja ovat vuorovaikutuksessa maiseman kanssa samalla, kun välttävät väkivallantekoja. He pysähtyvät kriisialueilla ja tarkkailevat digitaalista kuvaa kaupungista, joka seisoo ainutlaatuisena demokratian ja kapitalismin yhteistyön kammiona ja symbolina sekä kansainvälisten järjestöjen kenttänä. Kansalaisvapauteen ja tasa-arvoon tähtäävät instituutiot ja kaupallistamiseen tähtäävät instituutiot seisovat rinta rinnan Washingtonissa. Itse asiassa Washington ja Yhdysvaltojen demokratia on molemmat rakennettu orjavoimaa käyttämällä kustannustehokkuuden maksimoimiseksi ja niinpä niiden historiaan liittyy alusta alkaen pyrkimys sekä vapauteen että sen rajoittamiseen taloudelliselle eliitille. Sen perustamisesta lähtien 1800-luvulta tähän päivään saakka Washington D.C. ei ole ollut kuin muut kaupungit, mutta se on ollut erittäin vahva ja kiistanalainen symboli. Sitä luonnehtivat sen tuhat patsasta ja edustusrakennusta ja se on aina ymmärretty itsekin monumentiksi. Mitä demokratiasta voidaan oppia sen nykyisessä tilassa analysoimalla digitaalista kuvausta Washingtonista? Yhteistyössä: Catalina Insignares (performanssi) / Adina Camhy (säveltäjä) / Christopher Hüttmannsberger (kerronta, ääni) Saaressa haluan rikastuttaa työtäni perspektiivillä, joka poikkeaa kansainvälisistä ja monialaisista näkökulmista. Lisäksi toivon saavani ystäviä ja mahdollisia työkumppaneita avoimeen kollektiiviini. Pyrin käsittelemään uusia teoksia yksityiskohtaisemmin keskitetyssä tilassa. Ehkä jopa saattaa tohtorintutkintoni loppuun. Teen työni tietokoneellani ja kaikki mitä teen on tämän digitaalisen mustan laatikon sisällä. Silti työskentelen melkein aina yhteistyössä muiden kanssa. Kuvaamme videopeliympäristössä verkossa, leikkaamme kuvaamaamme Zoomissa ja työstämme yhteisiä tekstejä ja ajatuksia Google Docsissa. Useimpina päivinä teen töitä Zoomissa tai Discordissa, joskus koko päivän.