Ekososiaalisen kasvatusfilosofian luonnos

Ekososiaalinen sivistys on tullut peruskoulumme opetussuunnitelmaan tavoittelemaan muutosta ekologisesti kestämättömään elämäntapaamme. Ajatus on tärkeä, mutta vielä liian vähän tutkittu. Miten ekososiaaliset ajatukset asettuvat kasvatuksen kysymysten yhteyksiin? Millaisia filosofisia ajattelutapoja meidän tulisi edistää, ylläpitää, jotta voisimme parhaiten kasvattaa ihmisiä, joille muut eliö- ja eläinlajit ovat aidosti naapureita? Tällaisten kysymysten ajattelu on saatettu alkuunsa 2000-luvulla ja aiemminkin. Mutta akateeminen kasvatusfilosofia ei vielä ole ekososiaalisesti valistunutta. Tämän tutkimuksen perusidea on luoda synteesi kasvatuksen filosofian opetuksessa käytettävästä filosofisesta aineksesta sekä ekososiaalisesta ajattelusta. Hanke luo hahmotelman kasvatuksen filosofisista kysymyksistä ekososiaalisesta näkökulmasta, jonka ajatuksena on laajentaa käsityksiämme sosiaalisuudesta, elämästä, yhteisöstä, moraalista ja taloudestakin kaikkia elollisia olentoja koskevaksi. Ekososiaalinen ajattelu antaa mahdollisuuksia uudelleenhahmotella ja -tulkita kasvatuksen filosofista perustaa tavalla, jota voidaan kutsua elämäkeskeiseksi. Tällaiselle elämäkeskeiselle kasvatusfilosofialle on tarvetta ainakin opettajankoulutuksessa, kasvatustieteellisessä tutkimuksessa, opetussuunnitelmatyössä sekä yleisessä kulttuurin muuttamisessa. Mitä näyttäisi kasvatusfilosofia, joka olisi suunnattu kaiken elämän kukoistamiseen?

Hanke toteutui kokonaisuutena hyvin ja julkaisumäärien suhteen yli odotustenkin. Hankkeen myötä tapahtunut sosiaalipedagogiikan dosentiksi meritoituminen ekososiaalisen kasvatusfilosofian alalta on tunnustus ekososiaalisen kasvatuksen tärkeydestä. Vaikka tutkimusajatukset kehittyvät tutkimusprosessin aikana koko ajan, tutkimuksen lähtökohtaidea pysyi samana koko tutkimuksen ajan ja projekti toteutui sen perustalta. Projektini otti tarkasteluun länsimaisen kasvatusfilosofian ajatuksia, kuten autonomian, individuaation ja hyveen esittäen näistä ekososiaalisen tulkinnan samalla ikään kuin ekologisoiden kasvatusfilosofiaa. Ideana oli tarkastella kasvatusfilosofian(kin) ihmiskeskeisyyteen liittyviä vinoutumia ja pohtia sellaista käsitteistöä, jossa lähdetään liikkeelle ihmisen ja monilajisen maailman yhteisyydestä. Ihmisen sosiaalisessa olemisessa ja vuorovaikutuksessa on otettava koko ajan huomioon myös muut lajit ihmisen lisäksi rakentaen samalla monilajisia kumppanuuksia elollisten olentojen välille. Hankkeen tuloksia yhteenvetävä kirja Ekososiaalisen kasvatusfilosofian kysymyksiä viivästyi toivotusta, mutta työskentelen paraikaa sen eteen, että palautan käsikirjoituksen 2023 vuoden lopussa, jotta kirja voitaisiin julkaista 2024 alustavien puheiden perusteella Vastapainon toimesta. Kirja pohjautuu tutkimusprojektin vertaisarvioituihin julkaisuihin osin suoraan ja osin edelleenkehiteltyinä versioina.