Taiteellinen työskentely tanssin vapaalla kentällä

Olen työskennellyt tanssitaiteilijana Suomessa ja ulkomailla vuodesta 2005, tämänhetkinen kotini on Helsingissä. Työni koostuu uudelle altistumisesta, muutokseen sitoutumisesta, keskusteluista, harjoittelusta, tanssimisesta, koreografioimisesta, tuottamisesta ja opettamisesta. Työ tapahtuu yhteistyönä erisuuruisissa taiteellisissa kokoonpanoissa. Taiteellisen työskentelyni keskiössä on ruumiillisuus, ruumiin kantamaan tietoon ja ulottuvuuksiin käsiksi pääseminen. Fyysisessä työskentelyssä minua kiinnostaa egosta vapaa oleminen ja liike, pimeys, painottomuus ja tiheydet, hybridimuodot ja muodottomuus, jokin sellainen mikä ei jäsenny sanoihin ja jonka arvo ei vähene siitä. Minua kiinnostaa järjen ja logiikan toisella puolen työskenteleminen. Työsuunnitelmani pitää sisällään myös aikaa. Haluan harjoitella aikaan heittäytymistä ja jättäytymistä, juhlistaa ajan jälkiä ruumiissamme. Kaipaan akuutisti aikaa elää ja syventyä niihin maisemiin, joista taidetekojen on mahdollista syntyä. Teoksia vuosille 2019-2021: I'Île Re-sonante, Sounds Visible, Lars in the Dark, Years of Limbo, Be the Ocean, Reunion Parts One to Three, Nightschool Muu: Gaga praktiikan syventävät opinnot, tulevan utopiat, aikaa

Koneen Säätiö myönsi minulle kolmevuotisen taiteilija-apurahan vuosille 2019-2021, kolmen kuukauden koronalisällä.

Apurahan myöntö tavoitti minut raskaassa elämäntilanteessa. Samalla se salli hiljentymisen, syventymisen keskusteluihin ja taiteelliseen työskentelyyn. Ensimmäisen apurahavuoden jälkeen koronapandemia mullisti arjen ja väritti vahvasti tulevat kaksi apurahavuotta. Pandemia toi mukanaan väsyttävän määrän muuttujia, mutta loi jopa lisää tilaa juuri sille, mitä olin tilannut: taiteelliselle työlle sen kaikissa muodoissa. Apurahan tuoma taloudellinen turva merkitsi valtavasti kaikkien muuttujien keskellä. Se myös hoivasi ja vahvisti ammatti-identiteettiäni.

Kolmen vuoden aikana fokukseni liukui ruumiillisen, koreografisen praktiikan jäsentämisen ja sanottamisen sekä kestävien puitteiden jäsentämisen ja rakentamisen välillä. Työ tapahtui itsenäisesti, yhteistyönä erisuuruisissa taiteellisissa kokoonpanoissa ja yhteisöissä sekä dialogisissa opetustilanteissa.

Vuodet toivat päivänvaloon neljä uutta teosta Berliinissä, Tallinnassa, Helsingissä ja Turussa. Taiteellisen työn vuotaminen opetustyöhön, opetuskuvan laajeneminen ja erimuotoinen mentorointi ovat nousseet erityisen arvokkaiksi vuosien aikana. Sijoitin aikaa taiteellista työtä tukevaan opiskeluun, mutta myös opiskeluun aiheen vierestä. Opiskelin harjoittelemalla, kuuntelemalla ja lukemalla Tel Avivissa, uudelleen Berliinissä, kotona Helsingissä polvileikkauksen jälkeen sekä Tukholmassa. Vietin laskemattomia tunteja zoomissa eri tehtävissä. Vaalin tuntua ajasta, olennaisesta.

www.maijanurmio.com