Denise Araouzou

Kuraattori

Kuva: Jussi Virkkumaa

Vietän talven kylmimmät kuukaudet Saaren kartanossa ja aion antaa kartanon ympäristön toimia ratkaisujen, pohdinnan ja uudistumisen kehänä. Aion palata siihen, mitä olen tähän mennessä oppinut tutkimusprojektissani ”Learning on a Damaged Planet” (”Uuden oppiminen vaurioituneella planeetalla”) yhdistämällä alustavan agentiaalisen realismin kehyksen tieteidenväliseen, integroivaan, posthumanistiseen, dekolonialistiseen ja radikaaliin ympäristöpedagogiikkaan. Tämä viitekehys on olennainen osa tutkielmaani, jonka aion tehdä valmiiksi residenssijaksoni aikana. Tästä tulee siis intensiivinen kirjoitusjakso. Kirjoittamisen lisäksi haluaisin tutkia tapoja artikuloida ja kommunikoida tutkimuksen aiheesta logosentristen modaliteettien rinnalla. Tässä tavoitteenani on hyväksyä ja myöntää niiden ei-inhimillisten toimijoiden olemassaolo, jotka toimivat salaliittolaisina ja toimijoina tutkimusprosessissani.

Residenssi mahdollistaa myös keskustelun paikallisten luovien ihmisten, mentoreiden, järjestöjen ja hankkeiden parissa ja antaa minulle tilaisuuden valmistella tutkimukseni verkkoalustan – learning in becoming – käynnistämistä. Verkkoalustan on suunnitellut Tukholmassa toimiva italialainen graafinen suunnittelija Benedetta Crippa. Residenssin aikana käsittelen myös käsityksiä symbioosista, rajoista, häiriöistä ja eksymisestä.

Biografia

Valmistuttuani taidehistorian maisteriksi Glasgow’n yliopistosta (2015) päätin aloittaa kestävän kehityksen maisteriohjelman Göteborgin yliopiston kasvatustieteiden laitoksessa (2021–2023) sekä suorittaa maisterin jatkotutkinnon Tukholman kuninkaallisessa taideakatemiassa otsikolla Collective Practices II: Symbiotic Organisations (Kollektiiviset käytännöt: symbioottiset organisaatiot, 2021–2022). Kollektiivisten taiteellisten käytäntöjen ja radikaalien ympäristöpedagogiikkojen risteyskohdassa kehitän Koneen Säätiön tukemaa tutkimuskokonaisuutta ”Learning on a damaged planet” (”Uuden oppiminen vaurioituneella planeetalla”). Käytännönläheinen tutkimukseni käsittelee eettisiä, epistemologisia ja aineellisia olosuhteita, kun pyritään aloittamaan, kehittämään ja tukemaan ekopedagogisia lähestymistapoja taiteellisissa ja kuratoriaalisissa käytännöissä ja niiden institutionaalisissa puitteissa. Projektia tehdään Kyproksella, Italiassa, Ruotsissa ja Suomessa, ja se on saanut inspiraationsa useista muualla tehdyistä kollektiivisista ponnisteluista.