Väitöskirja: Taistolaisuuden muistaminen KOM-teatterin esityksissä Viimeinen kukkahuivi, Baikalin lapset ja KONE

Väitöskirjaprojektissani tarkastelen taistolaisuuden muistamista teatterissa. Tarkennan käsittelyni KOM-teatteriin ja kolmeen sen ohjelmistossa eri aikoina olleeseen esitykseen: Viimeinen kukkahuivi (1981), Baikalin lapset (2002) ja KONE (2010). Näitä teoksia tutkin kulttuurisen/kollektiivisen muistin teoreettisessa näkökulmassa yhdistäen teatterin- ja kirjallisuudentutkimuksen sekä historian- ja kulttuurintutkimuksen analyyttisiä välineitä. Taistolaisuus-käsitettä käytetään nykyisin monilla aloilla kuvaamaan 1970-luvulle paikantuvaa vasemmistoradikalismin muotoa. Liikkeen etääntyessä ajallisesti yhä kauemmas se on saanut myyttisiäkin piirteitä; se elää toisaalta laululiikkeen perintönä elävissä nostalgisissa aate- ja rakkauslauluissa, mutta myös kollektiivisena traumana. Työni tarkentaa huomion taistolaisuuden jälkivaikutukseen tarkastelemalla tapoja, joilla sitä muistellaan. KOM-teatterin tutkiminen taistolaisuuden muistamisen kontekstissa on erityisen olennaista, sillä KOM-teatteri ja taistolainen kulttuuriliike on yhdistetty toisiinsa erityisen vahvasti. Tarkastelen esimerkkiesitysten avulla, millaisin keinoin tämä teatteriryhmä on käsitellyt taistolaisuutta taiteessaan. Keskeistä on ajallinen etäisyys: tarkastelen nimenomaan esityksiä, joissa taistolaisuutta muistellaan. En siis tarkastele sinällään sitä, millaisia ”taistolaisia” esityksiä teatteri ”taistolaisaikana” tuotti, vaan millaisia muotoja taistolaisuus ja suhde siihen sai ajallisen välimatkan päästä.

Hankkeen aikana sain käynnistettyä väitöstutkimukseni. Neljän vuoden aikana edistin tutkimustani tavoitteellisesti, mistä tuloksena on kaksi julkaistua tieteellistä, vertaisarvioitua tiedeartikkelia. Lisäksi sen aikana kirjoitin pitkälti kolmatta ja neljättä artikkelia ja tutkimuksen kokoavaa yhteenvetoa.

Taistolaisuuden ja teatterin yhteyttä ei ole aiemmin tutkittu tässä mittakaavassa. Tutkimukseni tuotti uutta tietoa taistolaisuuden muistamisesta. KOM-teatterin tuotannot ovat tähän hedelmällinen aineisto, sillä KOM-teatteri on omanlaisensa muistin paikka.