Apurahat ja residenssipaikat Taide Taiteellinen työskentely kehollisuuteen ja kuuntelemiseen pohjaavan sooloviulumusiikin parissa Päähakija Musiikin maisteri Holopainen Miio Myöntösumma 64800 € Tukimuoto Yleinen rahoitushaku Alat Esittävä taideMedia- ja äänitaideMusiikki Myöntövuosi 2024 Kesto Kolmivuotinen Jos omistat hankkeen, voit kirjautua sisään ja lisätä hankkeen tietoja. Kirjaudu sisään Jaa: Takaisin apurahalistaukseen Hakemuksen tiivistelmä Työskentelyjaksolla kehitän kuuntelemisen kehollisuutta keskittävää sooloviulupraktiikkaani sekä syvennän sen taustalla olevaa ajatteluani. Tutkin, kuinka huomioida kuulijan kehollisuus ja moniaistisuus oleellisena osana konserttitilaa ja sävellystyötäni. Lähtökohtanani on musiikin kuulijan passiivisen roolin purkaminen sekä kuulija-musiikki -suhteen tarkastelu queerin seksuaalisuuden ja sukupuolen valossa. Työskentelyni koostuu aiheeseen liittyvän kirjallisuuden lukemisesta, keholliseen kuuntelemiseen pohjautuvien harjoitteiden kehittämisestä ja työpajamuotoisesta jakamisesta, konkreettisista kokeiluista konserttitilan uudelleen ajattelemiseksi sekä uuden musiikin säveltämisestä. Hakeudun myös esiintymään erilaisissa paikoissa ja järjestän itselleni uudenlaisia yleisösuhteita, kuten konsertteja yhdelle kuulijalle. Tarkastelen sitä, kuinka erilaiset tilat ja yleisösuhteet vaikuttavat musiikkiini sekä reflektoin vastuutani ja rooliani konserttitilanteen fasilitoijana. Lisäksi työstän improvisatorisen soolokonserttiteokseni Alterin äänitteeksi, jonka julkaisen loppuvuodesta 2026. Keskityn teoksessa viulun ja kehoni kuuntelemiseen, niissä ilmenevien virheiden hyväksymiseen sekä pieniin, mutta vääjäämättömiin muutoksiin. Hyödynnän tyypillisesti “virheiksi” luokiteltuja soittotekniikoita sekä eri tavoin viritettyjä viuluja luodakseni äänimassoja ja liveluuppauksen kaltaista toisteisuutta. Äänitystyössä syvennyn tallentamisen ja jälkikäsittelyn rooliin hitaasti muuntuvassa, orgaanisessa musiikissa ja pyrin tuomaan soittajan sekä kuulijan kehot äänitteen keskiöön. Työskentelyä ohjaavat kysymykset: Miltä ääni tuntuu kuulijasta? Miten soittajan keho ja ympäröivä tila tuntuvat äänitteellä? Miten kuulija kuuntelee? Mikä tuottaisi kuulijalle nautintoa? Lähestyn äänitettä osittain konserttiteoksesta erillisenä kokonaisuutena ja äänitysprosessia säveltämisenä. Tarkastelen työskentelyssäni sitä, kuinka tallentaminen ja kuulijan ajatteleminen muovaavat musiikillisia valintojani. Takaisin apurahalistaukseen