NYT! Ahdistuksesta nuorten ympäristöpoliittiseen toimijuuteen

Application summary

NYT!-tutkimushanke ottaa nuorten lisääntyneen ympäristöä koskevan huolen ja ahdistuksen vakavasti. Perusajatus on, että keskustelu ei riitä, vaan nuorten kanssa on keksittävä käytännöllisiä välineitä vaikuttaa ympäristöongelmiin. Samoin yhteiskunnan valmiudet suhtautua nuorten aktivoitumiseen kaipaavat vahvistusta. NYT!:in tavoitteena on kääntää nuorten ympäristöahdistus hyvinvoinniksi ympäristöpoliittisen toimijuuden avulla. Hankkeessa tutkitaan luonnon seikkailullisen ja elämyksellisen kokemisen yhteyttä nuorten haluun ja valmiuksiin toimia ympäristön puolesta sekä sitä, mitä merkityksiä tällaisella toimijuudella on heille itselleen ja laajemmin yhteiskunnassa. Hanke tuottaa uraauurtavaa tieteellistä tietoa nuorten kansalaisten ympäristöpoliittisen vaikuttamisen mahdollisuuksista, keinoista, kanavista ja esteistä. Tieteellisten julkaisujen lisäksi NYT!-tutkijakollektiivi kehittää yhteistyössä nuorten kanssatutkijoiden ja nuorisoalan ammattilaisten kanssa käytännöllisiä ympäristöpoliittisen toimijuuden välineitä ja keinoja 12–16-vuotiaille. Hankkeessa toteutettavien leirikoulupilottien vaikutusta seurataan, ja saatujen kokemusten pohjalta luodaan Tampereen korkeakouluyhteisölle monitieteinen ympäristöpolitiikan seikkailu- ja elämyspedagoginen kurssi.

NYT! Ahdistuksesta nuorten ympäristöpoliittiseen toimijuuteen -tutkimushanke tutki 1) alaikäisten nuorten ympäristöajattelua, 2) heidän ympäristötoimijuutensa mahdollisuuksia, kanavia ja esteitä yhteiskunnassa, sekä 3) elämyksellisiä, seikkailullisia luontokokemuksia herättämässä kiinnostusta pohtia ympäristökriisiä ja toimia (enemmän) ympäristön hyväksi. Ymmärsimme nuoret taustoiltaan moninaisena ryhmänä, joiden resurssit ja mahdollisuudet ympäristötoimijuuten vaihtelivat. Tutkimuksen pääasiallinen empiirinen aineisto on koottu laajassa luontopainotteisessa, seikkailullisissa leirikouluissa (3 kpl), joiden aktiviteetit tutkijaryhmä suunnitteli ja toteutti yhteistyössä nuoriso- ja seikkailualan ammattilaisten kanssa. Toimintatutkimukseen osallistui 71 14-15-vuotiasta nuorta. Lisäksi hankkeessa kerättiin muita aineistoja. Tutkimuksen keskeiset havainnot voidaan tiivistää kolmeen teemaan. Ensiksi tutkimus korostaa aikuisyhteiskunnan velvollisuutta tukea nuorten kyvykkyyttä ja ekososiaalisen sivistyksen kehittymistä. Emme voi olettaa nuorten ympäristötoimijuuden kehittyvän itsestään, vaan nuoret tarvitsevat tietoa, tukea, sukupolvien välistä yhteistyötä ja kannustavia esimerkkejä siitä, miten he voivat osallista ekologisesti kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseen. Toiseksi tutkimuksemme tuomme esiin yhteisen, elämyksellisen toiminnan merkitystä nuorten ympäristötoimijuuden rakentumisessa. Luontoyhteys ja seikkailulliset elementit voivat inspiroida tärkeällä tavalla pohtimaan ympäristöä ja toimintaa sen puolesta. Kolmanneksi teimme havaintoija siitä, nuorten monenlaiset taustat ja toisistaan eroavat asemat yhteiskunnassa muotoilevat heidän ympäristötoimijuuttaan ja miten tärkeää niiden huomioon ottaminen on ympäristötoimijuuden rakentumisessa ja tukemisessa. Nuorten parissa toimivien aikuisten ja ammattilaisten on oltava tietoisia nuorten taustoista ja niiden tilanteisista merkityksistä, jotta nuoret kokisivat yhteisen toiminnan ympäristön puolesta merkitykselliseksi.