Grants and residencies Research Tavoitettavissa? Läsnäolevat kehot fokusoidun ja fokusoimattoman vuorovaikutuksen rajapinnoilla Main applicant KT, Akatemiatutkija Niemi Kreeta and working group Members of the project Recipients of monthly grants: Katila Julia, Mustakallio Juhana Other Members of the team: Niemi Kreeta Amount of funding 370100 € Type of funding General grant call Fields Social psychologySociology Grant year 2024 Duration Three years If you are the leader of this project, you can sign in and add more information. Log in Share: Back to Grants listing Application summary Puheen ja katseen kautta rakentuva kasvokkainen, eli fokusoitu vuorovaikutus on tärkeä edellytys sosiaalisten suhteiden ja toimintojen toteutumiselle. Suuri osa ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta on kuitenkin hiljaista vuorovaikutusta, jossa osallistujat jakavat saman tilan ja tietoisuuden toistensa läsnäolosta, mutta eivät välttämättä keskustele toistensa kanssa. Tarkastelemme miten ihmiset kommunikoivat tämänkaltaisessa fokusoimattomassa vuorovaikutuksessa ja osoittavat ovatko he tavoitettavia tai tavoittamattomia fokusoituun vuorovaikutukseen. Kysymme myös minkälainen rooli fokusoimattomalla vuorovaikutuksella on ihmisten välisen kanssakäymisen ja yhteisymmärryksen rakentumisessa ja säilymisessä. Tutkimme fokusoimatonta vuorovaikutusta neljässä eri kontekstissa, jossa läsnäolon vaihtelu on keskeistä, mutta toistaiseksi vähän tutkittua: 1) puolisoiden sekä 2) vanhempien ja lasten välillä osallistujien kotona, 3) oppilaiden ja opettajien keskuudessa avoimissa oppimisympäristöissä, sekä 4) työntekijöiden välillä avoimen konttorin ympäristössä. Hyödynnämme videoetnografista ja multimodaalista vuorovaikutuksentutkimuksen näkökulmaa. Analysoimalla videoituja autenttisia vuorovaikutustilanteita ihmisten jokapäiväisessä elämässä pystymme pureutumaan, miten tilaan asettumisella, kehon asennoilla ja liikkumisen tavoilla ihmiset kommunikoivat tavoitettavuuttaan. Saadun tiedon avulla tuomme näkyväksi ja käytännön hyödyksi vuorovaikutukselle asetettujen ihanteiden ja arkitodellisuuden välistä jännitettä. Pohdimme esimerkiksi mitä on laatuaika perheessä, opettajan läsnäolon riittävyys oppilaan itseohjautuvuutta suosivassa koulukulttuurissa, tai miten fokusoimattoman ja fokusoidun vuorovaikutuksen rajapinnat määritellään avokonttoreissa. Lähestymme vuorovaikutusta metodisesti ja teoreettisesti rohkealla tavalla yhdistäen eri aineistonkeruumenetelmiä ja ja tieteenaloja mukaan lukien sosiaalipsykologia, sosiologia ja kasvatustiede. Back to Grants listing