Grants and residencies

Research and art

Untold stories — a project combining music and creative writing with archival research and historical scholarship to tell forgotten stories of the relationship between Finland and colonialism

Application summary

A comprehensive history on Finland and its relationship to European and American colonialism is yet to be written. There are vast areas of scholarship missing in both economic and political history, social and cultural history and intellectual history. The preconception of Finland as existing ”outside” the European and American colonial complex has been strong, also among historians. Untold stories is joining those voices that are trying — piece by piece — to shed light on colonialism through focused studies. We want to engage actively with social movements and will use music and creative writing to tell stories that can reach a larger audience. WP 1: Challenging patterned forms of ignorance: Studying stories of slavery in the press (1860-1930), and exoticism in Finnish music (1910-1930) in order to trace stereotypes, repetitive patterns and colonial thought in Finnish culture. WP 2: Contextualizing exoticism over the national borders: Seeing phenomena like the literary group “Tulenkantajat” in the 1920s, or stories of slaves and slavery in the U.S. and the Kingdom of Dahomey in Finnish press in relation to global colonial cultures. WP 3: Using music to tell untold stories: Two concerts with lieder and art songs in order to reach a larger audience. WP 4: Using creative writing to tell untold stories: Combining the actual life histories of Katie Stewart and Alice Ruffen, two African-American performers, who performed in Finland and other Nordic countries 1874-1897, with fictional elements in a creative writing process in order to challenge marginalisation and invisibility of black people.

Hanke Untold Stories (2021–2024) on arkistotutkimuksen, konserttien sekä kaunokirjallisen tuotannon kautta nostanut esiin unohdettuja tarinoita kolonialismista ja eksotismista Suomessa 1830–1940. Hankkeen apurahatutkijat, historioitsijat FM Marika Kivinen ja FM Maren Jonasson, ovat tehneet uutta arkistotutkimusta orjuudesta ja abolitionismista suomalaisessa lehdistössä 1830–1900 ja kartoittaneet afroamerikkalaisten klassisten laulajien konsertteja Suomessa 1895–1940. Hanke on valottanut rodullistamista suomalaisessa lehdistössä ja nostanut esiin mustien laulajien tekemää taiteellista vastarintaa. Hankkeen julkaisut ovat keskittyneet kolmeen teemaan: rodullistavien ennakko-oletusten kierrättämiseen, rodullistamiseen äänen kautta, sekä orjuuteen ja abolitionismiin liittyviin stereotypioihin. Hanke on haastanut ”metodologista nationalismia” ja osoittanut että Suomessa toistuivat eksotisoivat stereotypiat ja ajatusmallit, jotka liittyivät globaaliin kolonialismiin, transatlanttiseen orjakauppaan ja plantaasiorjuuteen.

Hanke on käsitellyt unohtamisen ja poispyyhkimisen teemoja. Hanke on kertonut tarinoita rasismista ja eksotismista musiikillisin keinoin. Hankkeen vastuullinen johtaja, mezzosopraano Marika Kivinen ja pianisti Jenna Ristilä esiintyivät kolmessa konsertissa. Ne saivat inspiraationsa Kivisen arkistotutkimuksesta liittyen Marian Andersonin konsertteihin Suomessa 1930–34. Konsertit ovat hienovaraisin taiteellisin keinoin tehneet antirasistista vastarintaa. Hankkeen toiselta muusikolta, sellisti ja säveltäjä Teemu Mastovaaralta, on tilattu uusi sävellys, joka keskittyy orientalismin haastamiseen ja tutkii kulttuurisen vuoropuhelun eettisiä haasteita.

Maren Jonasson on aiemman arkistotutkimuksensa pohjalta luonut uudenlaisia tapoja kaunokirjallisin keinoin tuoda esiin rodullistamista. Hanke on luonut uusia taiteellisia työtapoja sekä käynyt aktiivista yhteiskunnallista ja taiteellista vuoropuhelua rasismista haastatteluiden, konserttien ja kolumnien kautta.