The Role of Religion in Contemporary Ethical Self-Making / Uskonnon rooli eettisen minuuden muodostumisessa

Application summary

Hanke tarkastelee uskonnon ja spirituaalisuuden merkitystä eettisissä diskursseissa ja käytännöissä. Se on vertaileva etnografinen tutkimus eettistä subjektiivisuutta muovaavista tiedoista ja tekniikoista ja vastaa kysymykseen siitä, miten uskonnolliset käytännöt ja puhetavat tukevat eettisten asenteiden muodostumista sekulaarissa julkisessa elämässä. Tutkimus on kontribuutio antropologiseen etiikan ja uskonnon tutkimukseen ja tarkastelee sekulaarin ja uskonnollisen välistä “harmaata aluetta.” Se perustuu Kamerunissa, Venäjällä, Meksikossa ja Indonesiassa tehtävään etnografiseen kenttätyöhön. Hankkeen pyrkimyksenä on ymmärtää, miten uskonto ohjaa ihmisten eettisiä valintoja hyvin erilaisilla sosiaalisen elämän aloilla. Näin hanke tarjoaa välineitä hahmottamaan uskonnon ja etiikan suhdetta, ei vain yksityiselämän henkilökohtaisissa ratkaisuissa, vaan myös ympäristö-, talous-, ja pakolaiskriiseissä, työ- ja talouselämän piirissä, perheen ja sukupuolen normatiivisessa käsitteellistämisessä, yksilöiden oman elämän hallintaa tukevissa palveluissa sekä monikulttuurisuuden ja kansalaisuuden politiikassa.

This project examined how religion—and spirituality more generally—contribute to the formation of people’s ethical lives and self-fashioning, and how they come to underpin the values and actions that signify an exemplary, good life. These themes were explored in five different contexts.

Mikeshin’s subproject (“The Construction of Sex and the Christian Family in Russian Evangelical Christianity”) focused on biblical literalism as a basis for conversion, faith, and practice in Russian Evangelicalism.

Virtanen’s subproject (“The Faithful on the Margin: Humiliation and Moral Choice in Muslim Cameroon”) scrutinized the process of cultural humiliation and the ethically informed choices it triggers among the Muslim Mbororo of Cameroon.

Gross’s subproject (“Ethical Self-Making in the Context of Changing Spiritual and Physical Cultures in Estonia”) had two main aims: to scrutinize the emergent modes of new spirituality and exercise culture as forms of forging moral subjectivity in Estonia.

Kaartinen’s subproject (“Islamic Culture and Its Publics in Indonesia”) explored the deepening entanglement of religion and politics in the eastern Indonesian islands of Maluku.

Castillo’s subproject (“Becoming Through Plants: Ayahuasca Rituals and Ethical Self-Making Among the Indigenous Peoples of Northeastern Peru”) studied the role of Ayahuasca rituals in the formation of ethical subjectivities in Peru.

All subprojects demonstrated that religion and spirituality create conditions for affirming various subjective positions and for adopting a reflexive, ethical stance in the contemporary world. By studying five different ethnographic contexts through the same analytical lens, the project aimed to make an innovative contribution to the anthropology of ethics and religion. The project’s results included, among other things, the completion of two books and 17 peer-reviewed articles, the organization of 11 conference panels and seminars, and over 60 conference presentations.