Grants and residencies Research Sosiaalisesti sitoutuneen taiteen pedagogiset mahdollisuudet ja haasteet sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymysten käsittelyssä kuvataidekasvatuksessa Main applicant Väitöskirjatutkija, Taiteen maisteri Heinonen Heikki Amount of funding 116900 € Type of funding General grant call Fields Artistic research on visual artsArts studiesEducational science Grant year 2024 Duration Four years If you are the leader of this project, you can sign in and add more information. Log in Share: Back to Grants listing Application summary Aalto-yliopistossa toteutettava kuvataidekasvatuksen alan suomenkielinen väitösmonografiani käsittelee nuorten esiin nostamia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymyksiä ja yhdessäelon mahdollisuuksia maailmassa, joka on kirjaimellisesti tulessa. Tutkimuksessani nuoret tekevät sosiaalisesti sitoutunutta taidetta (SST) osana lukion kuvataidekurssia. SST:ssa teoksen tekijät (eli opiskelijat) ovat suorassa kontaktissa muiden ihmisten kanssa osana teosprosessia. Polarisoituvassa yhteiskunnassa sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymyksiin tarttuminen vaatii rohkeutta ja toisaalta uudenlaisia keinoja, joista taide on yksi. Tutkimukseni kutsuu nuoret aktiivisiksi, dialogisiksi toimijoiksi rakentamaan yhteyttä muihin ihmisiin SST:n kautta. Tutkimuskysymykseni kuuluu: Miten nuorille tärkeitä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymyksiä voidaan käsitellä kuvataiteen opetuksessa käyttämällä SST:ta työskentelyn tekniikkana, mikä on prosessin oppimispotentiaali ja miten se voi vahvistaa opiskelijoiden toimijuutta? Positioin itseni tutkija-opettajaksi. 16–18-vuotiaat nuoret ovat aktiivisessa roolissa osallistavana toimintatutkimuksena tapahtuvassa aineistonkeruussa nykyisessä työpaikassani Helsingin kuvataidelukiossa opettamallani nykytaidekurssilla. Analysoin syntyvää moniäänistä aineistoa temaattisella analyysillä ja tutkimalla löytämiäni teemoja ristikkäin ja rinnakkain sosiaalista oikeudenmukaisuutta, kriittistä (taide)pedagogiikkaa, SST:tta ja nykytaidekasvatusta käsittelevän teorian kanssa etsien kohtia, joista avautuu uudenlaista ymmärrystä nuorten elämänpiiristä ja heidän tavoistaa elää hankalien ja monimutkaisten kysymysten kanssa, sekä siitä, miten taidepedagogiikka voi auttaa siinä. Tutkimuksen teko apurahan turvin mahdollistaa tarvittavan etäisyyden koulun arkeen, jolloin pystyn laajentamaan siellä tekemäni huomiot yksittäistä luokkaa, koulua tai kouluastetta laajemmiksi. Back to Grants listing