Grants and residencies Research Poliittiset tunteet demokratiakasvatuksessa Main applicant Kasvatustieteen maisteri Helkala Sonja Amount of funding 119300 € Type of funding General grant call Fields Political and administrative sciencesSocial psychology Grant year 2019 Duration Four years If you are this project's responsible person, you can sign in and add more information. Log in Share: Back to Grants listing Application summary Tutkimuksessa tarkastellaan tunteiden merkitystä ja ilmenemistä peruskoulun demokratiakasvatuksessa. Tutkimuksessa kysytään, kuinka tunteiden yhteiskunnallinen rooli otetaan huomioon demokratiakasvatuksessa, miten tunteita kohdataan opetuksen käytännöissä ja kuinka tunteet tulevat näkyväksi, kun koulussa käsitellään yhteiskunnallisia aiheita. Tutkimuksessa tunteita käsitellään erityisesti ihmisten välillä liikkuvina, kehollisina ja ihmisiä sosiaalisesti yhteen sitovina ja erottavina yhteiskunnallisina ja kulttuurisina käytäntöinä. Tätä tunteiden sosiokulttuurista ulottuvuutta tutkimuksen empiirisessä osiossa tarkastellaan demokratiakasvatuksen käytännöissä, luokkahuoneissa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa, osallistuvan havainnoinnin, opettajien ja oppilaiden haastattelujen sekä oppilaiden tuottaman luovaan ilmaisuun perustuvan kirjallisen ja visuaalisen aineiston kautta. Tutkimuksen teoriaperusta pohjautuu etenkin Sara Ahmedin muotoilemaan yhteiskunnalliseen tunneteoriaan sekä Chantal Mouffen agonistiseen demokratiakäsitykseen. Tutkimuksen lähtökohtana on paitsi ymmärrys poliittisten tunteiden keskeisyydestä yhteiskunnallisessa toiminnassa, päätöksenteossa ja kasvatuksessa, myös näkemys ristiriitojen ja konfliktien välttämättömyydestä demokraattisessa yhteiskunnassa. Yhteiskunnalliset teemat voivat olla vahvasti tunnepitoisia myös luokkahuoneessa – siksi demokratiakasvatuksen tarkasteleminen erityisesti tunteiden näkökulmasta on tärkeää. Project report summary Kasvatustieteellisessä väitöskirjatutkimuksessa tarkastellaan poliittisten tunteiden merkitystä ja ilmenemistä koulujen demokratiakasvatuksessa. Tutkimuksessa kysytään, kuinka tunteiden yhteiskunnallinen rooli otetaan huomioon demokratiakasvatuksessa, miten tunteita kohdataan opetuksen käytännöissä ja kuinka tunteet tulevat näkyväksi, kun koulussa käsitellään yhteiskunnallisia aiheita. Tutkimuksen tulokset tuovat esiin uusia näkökulmia koulujen demokratiakasvatukseen, ja havainnot ovat merkittäviä sekä käytännön kasvatustyön että demokraattisen yhteiskunnan laajemman kehityksen kannalta. Kun koulussa kokoonnutaan yhteen, keskustellaan yhteiskunnallisista aiheista, muodostetaan poliittisia identiteettejä sekä pyritään kasvattamaan kriittisiä ja aktiivisia kansalaisia, ollaan väistämättä tekemisissä tunteiden kanssa. Tätä tunteiden sosiaalista, kulttuurista ja poliittista ulottuvuutta tutkimuksessa tarkastellaan demokratiakasvatuksen käytännöissä. Tutkimuksen empiirinen aineisto muodostuu suomalaisissa kouluissa vuosina 2021 ja 2022 tuotetusta havainnointiaineistosta, opettajien ja oppilaiden haastatteluista sekä opetussuunnitelma- ja oppimateriaaliaineistosta. Tutkimus näyttää, kuinka koulussa poliittisia ja kollektiivisia identiteettejä sekä ryhmän vuorovaikutusta ja normeja rakennetaan poliittisten tunteiden kautta. Tänä päivänä suuri osa nuorten keskinäisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu kuitenkin myös sosiaalisen median alustoilla. Tutkimuksen keskeisimmät havainnot koskevat sitä, miten demokratiakasvatuksen käytännöissä virtuaalinen ja ei-virtuaalinen kietoutuvat toisiinsa luoden toiminnan ja kokemuksen muotoja. Tutkimus osoittaa, että uuden sosiaalisen median vahvistama tunnekulttuurien nopea muutos vaatii rohkeaa lähestymistapaa poliittisten tunteiden käsittelyssä kouluissa, mikä on demokratiakasvatuksen keskeinen haaste 2020-luvulla. Opetussuunnitelmat ja oppimateriaalit eivät kuitenkaan tällä hetkellä tarjoa tukea tämän haasteen kohtaamiseen. Back to Grants listing