Grants and residencies Arts Koreografi Anna Mustosen ja cembalisti Marianna Henrikssonin oopperakokonaisuus Eros the Bittersweet Main applicant Musiikin maisteri Henriksson Marianna and working group Members of the project Recipients of monthly grants:Lindeberg Tuuli, N.N. Altto, N.N. Tenori, N.N. Basso, N.N. Jousisoitin, N.N.2 Jousisoitin, N.N.3 Jousisoitin, N.N.4 Jousisoitin, N.N.5 Jousisoitin, N.N. Sinkki, N.N. Pasuuna, N.N. Dulcian, N.N. Teorbi, N.N. Urut, N.N.2 Tenori Other Members of the team: Mustonen Anna, Henriksson Marianna Amount of funding 62500 € Type of funding General grant call Grant year 2019 Jos omistat hankkeen, voit kirjautua sisään ja lisätä hankkeen tietoja. Log in Share: Back to Grants listing Koreografi Anna Mustonen ja cembalisti Marianna Henriksson toteuttavat vuosina 2019–2021 kolmannen varhaisbarokin musiikkia ja uutta tanssia yhdistävän projektinsa. Esittävän taiteen valtionpalkinnolla 2018 palkittu työpari kokoaa italialaisesta varhaisbarokin musiikista oman oopperakokonaisuuden, joka perustuu kanadalaisen antiikin tutkijan ja runoilijan Anne Carsonin Eros the Bittersweet -kirjaan. Kokoamme kirjan esittelemien rakkauden ja halun teemojen pohjalta kohtauksittaisen oopperan, “esseeoopperan”, jonka dramaturgia on pikemminkin nykyesityksen estetiikan kuin perinteisen oopperajuonen mukainen. Carson kirjoittaa runollisella ja esseistisellä tyylillään antiikin rakkausrunouden elementeistä: nuolista, silmistä, sulamisesta jne. Nämä teemat ovat hyvin läsnä myös antiikin draamasta valtavasti vaikutteita saaneissa varhaisbarokin lauluteksteissä. Esityksen musiikki valikoituu Barbara Strozzin musiikin ympärille. Tämän itsensä "uudeksi Sapfoksi" julistaneen venetsialaisen ja muiden 1600-luvun italialaisten säveltäjien musiikki rakentuu kirjan teemoja käsitteleviksi jaksoiksi. Henkilöhahmojen välisen dramatiikan sijaan muodostamme erotiikan ja halun abstraktioita, ja työstämme niitä esiin laulun, soiton ja tanssin kautta. Tällainen työtapa mahdollistaa oopperaesityksen dramaturgian päivittämisen nykynäyttämölle, usein oopperaa vaivaavat vanhentuneet sukupuoliroolit ja valta-asetelmat välttäen. Back to Grants listing