Grants and residencies Research Kielitietoinen kirjallisuudenopetus monikielisten oppilaiden kielitaidon vahvistajana Main applicant FM, TaM, äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Salo Mariam Amount of funding 133600 € Type of funding General grant call Fields Educational scienceLinguisticsLiterary Studies Grant year 2024 Duration Four years If you are the leader of this project, you can sign in and add more information. Log in Share: Back to Grants listing Application summary Tutkimukseni tausta on kulttuurinen ja yhteiskunnallinen ilmiö lasten luku- ja kirjoitustaidon heikkenemisestä sekä monikielisten oppilaiden määrän lisääntymisestä Suomessa. Monografiamuotoisessa väitöskirjassani tutkin, miten säännöllinen lukupiirityöskentely vaikuttaa oppilaiden suomen kielitaidon kehitykseen. Hypoteesini on, että vuorovaikutukselliset ja kielitietoiset menetelmät vahvistavat suomea toisena kielenään opiskelevien peruskouluikäisten kielitaitoa ja siksi kielitietoista kirjallisuuden opetusta pitäisi hyödyntää käytännössä systemaattisemmin S2-opetuksessa. Väitöskirjani toimintatutkimuksen eli pedagogisen intervention tavoitteena on tarkastella, miten 4.- ja 5.-luokkalaisten S2-opetusryhmässä toteutetut säännölliset lukupiiri- ja sanataidetunnit kehittävät monikielisten oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoa yhden lukuvuoden aikana. Päämääränä on muuttaa opetuskäytäntöjä siten, että kaunokirjallisuuden käsittely ja sanataidetyöskentely sisältyisivät merkittävimmin S2-opetukseen tulevaisuudessa. Tavoitteena on myös tuottaa uutta tietoa siitä, miten säännöllinen lukupiiri- ja sanataidetyöskentely vaikuttavat luku- ja kirjoitustaidon edistymiseen monikielisten oppilaiden kohdalla. Lisäksi tutkimuksen aikana syntyy tuntisuunnitelmia, joita voi tulevaisuudessa hyödyntää uutena opetusmateriaalina kirjallisuuslähtöistä S2-opetusta edistäessä. Tutkimuskysymykset: 1. Miten monikielisten oppilaiden luku- ja kirjoitustaito edistyy kielitietoiseen kirjallisuudenopetukseen painottuvan opiskelun keinoin lukuvuoden aikana? 2. Miten S2-opettajat hyödyntävät kaunokirjallisuutta opetuksessaan? 3. Mitä kielitietoinen kirjallisuudenopetus käytännössä tarkoittaa ja millaista oppimateriaaleja sen pohjalta toteutetuista tuntisuunnitelmista syntyy? Pedagogisessa toimintatutkimuksessa ohjaan oppilaideni normaalien S2-oppituntien aikana kielitietoiselle kirjallisuudenopetukselle perustuvia lukupiiri- ja sanataidetunteja sekä havainnoin tuntisuunnitelmien onnistumista. Back to Grants listing