Feministisen aktivismin tuotteistaminen

Application summary

Feministiset tuotteet, kuten t-paidat, sukat, ja pinssit, ovat nousseet kansainväliseen suosioon vuoden 2017 alkuvuoden feminististen mielenosoituksien yhteydessä. Monitieteisen tutkimuksen tavoitteena on tutkia feministisen aktivismin tuotteistamista yhdistämällä poliittisen talouden tutkimuksen sukupuolentutkimukseen ja poliittisten liikkeiden tutkimukseen. Tutkimusaineisto ja menetelmät koostuvat (i) kansainvälisistä muotilehdistä ja vaatefirmojen markkinointiteksteistä, joita tarkastellaan diskurssianalyysin ja visuaalisten menetelmien avulla. (ii) Marxilainen analyysi avustaa tuotteistamiseen liittyvän tavarafetisimin ymmärtämisessä. Lopuksi (iii) genealoginen näkökulma avaa feminismin ja esineiden välistä suhdetta vertailemalla tämänhetkistä tuotteistamista ensimmäisen ja toisen aallon feministisiin esineisiin. Analyysi keskittyy feministisen aktivismin (a) esteettiseen politiikkaan, erityisesti feministisen katuprotestin kokemuksen uudelleen tuottamiseen markkinakontekstissa; (b) taloudellisiin rakenteisiin, etenkin ruohonjuuritason toiminnan siirtymistä yrittäjille; ja (c) subjektiivisuuden tuotantoon, jonka myötä feminismistä luodaan brändi-identiteetti.