Grants and residencies Arts Extra neitsyt evankeliumi -esineteatteriesitys Main applicant Nukketeatteritaiteilija Falke Ishmael and working group (Extra Neitsyt Evankeliumi) Members of the project Recipients of monthly grants: Falke Ishmael, Forsman Jarkko, Alanen Valtteri, Kurki Ville, Abed Husam, Idit Herman Amount of funding 20050 € Type of funding General grant call Fields Performing arts Grant year 2021 If you are the leader of this project, you can sign in and add more information. Log in Share: Back to Grants listing Application summary Extra neitsyt evankeliumi on välineellinen kertomus Palestiinan ensimmäisestä ja viimeisestä seksikaupasta. Se on poliittinen esineteatteriesitys, jossa seksilelut kertovat absurdin kärsimysnäytelmän. Miten jo puhki kerrottu tarina vanhasta konfliktista näyttäytyy näiden kulttuuriesineiden – seksilelujen ja myös matkamuistojen – kertomana? Betlehemiläisen Abdel Al-Fattawin pitkäaikainen unelma on ollut perustaa Palestiinan ensimmäinen seksikauppa. Vanhoillisessa, uskovaisessa sekä miehityksen alaisessa yhteiskunnassa elävälle Al-Fattawille seksikauppa on ollut vapauden, demokratian ja normaalin elämän symboli, jollaista itsenäistyvä Palestiina kaipasi. Neuvoteltuaan ja kamppailtuaan monta vuotta palestiinalaisten ja israelilaisten viranomaisten, naapureiden, vuokranantajan ja kristitty- sekä muslimijohtajien kanssa Al-Fattawi onnistui viimein vuonna 2000 avaamaan kaupan Betlehemin keskustassa. Mutta juuri samana päivänä jolloin kauppa avattiin, alkoi toinen Intifada, kansannousu. Kauppa ehti olla olemassa vain 24 tuntia, mutta silloin siellä ehtivät käydä kaikki – Israelin sotilaat, Palestiinan poliisit, palestiinalaiset aseistetut miliisit, ääriuskovaiset islamistit, eksyneet kristityt pyhiinvaeltajat, vihaiset naapurit ja vuokranantaja – kaikki, paitsi asiakkaat. Tämä hupaisa, epätoivoinen ja mahdoton tositarina valikoitui juonelliseksi alustaksi, joka käsittelee ei pelkästään Israelin ja Palestiinan konfliktia (joka on ohjaaja Falkelle syntymämaastaan tuttua tutumpi), vaan myös toista, yleismaailmallisempaa ja ajankohtaista ilmiötä: politiikan ja seksin epäpyhää liittoa. Esityksen tekijät ovat suomalaisia, palestiinalaisia sekä israelilaisia teatterintekijöitä. Esityksen valmistaminen tällä ryhmällä on samalla konfliktin vaikeita aiheita purkava prosessi, jossa tutut historialliset narratiivit kyseenalaistetaan. Project report summary Extra-neitsyt evankeliumi on välineellinen kertomus Palestiinan ensimmäisestä ja viimeisestä seksikaupasta. Se on poliittinen esineteatteriesitys, jossa seksilelut kertovat absurdi kärsimysnäytelmä. Tämä hupaisa, epätoivoinen ja mahdoton tositarina toimii esityksessä juonellisena alustana, jolla käsitellään Israelin ja Palestiinan konfliktia. Esityksen käsikirjoitustyötä edelsi etsivätyö kaupan tarinan selvittämiseksi Israelissa ja Palestiinassa. Esitys asetti taiteellisesti kunniahimoinen tavoite: kertoa seksileluilla tarina, joka ei lainkaan sisällä seksiä. Tätä varten sovelsimme esineteatterin erilaisia tekniikoita ja kerrontatapoja seksilelujen animointiin, ja luotiin näillä hahmoja ja näyttämötoiminta joka hyödyntää seksilelujen symbolista latausta ladattujen poliittisten aiheiden purkamisessa. Seksiin liittyvät tabut ja Israel-Palestiinan konfliktiin liittyvät kansalliset ja uskonnolliset tabut toimivat toisensa esille tuojina ja vastakohtina. Työskentely vierailevien ohjaajien Hermanin ja Abedin kanssa, jotka tulevat konfliktin eri osapuolesta Israel ja Palestiina, on ollut taiteellisesti antoisa. Työryhmästä ja prosessista tuli eräänlainen konfliktin laboratorio-oloissa viljelty mikrokosmos, mutta myös vaihtoehtoinen todellisuus jossa yhdessä luodaan jotain uutta. Esitys ei lopulta tarjonnut konfliktin ratkaisua yleisölle, vaan olennaista oli aiheen työstäminen julkiseksi teokseksi, tragedian, toivon ja epätoivon jakaminen yleisön kanssa. Esitystila oli Tehdas Teatterin Vintti -näyttämö. Ensi-ilta oli 7.10. Näytöskausi jakaantuu lokakuuhun ja joulukuuhun. Yhteensä näytöksiä oli 15, yleisön määrä yhteensä 339 ja täyttöastetta 91%. Palaute esityksestä oli erittäin myönteinen, sana levisi ja suurin osa näytöksistä olivat loppuunmyydyt jo hyvissä ajoin. Back to Grants listing