Taiteilijakirjoihin keskittyvä kokeellinen ja monivälineinen työskentely sekä oman taiteellisen työn ja runouden suhteen vahvistaminen

Näen koko ajan ympärilläni mahdollisia kirjoja: tämä voisi olla kirja, tämä tai tuo. Näen miten kirja olisi osana installaatiota, paikkasidonnainen tai teospari esitykselle. Kirja olisi tila mille tahansa teokselle, sen voisi kokea vaikkapa näyttelyssä, sille olisi tilaa, kirja ei olisi gallerian ikkunalaudalla, se ei olisi katalogi. Tulevat teokseni ovat taiteilijakirjoja, joita tuon yhteen muiden nykytaiteen teosmuotojen kanssa. Työt ohjaavat huomiota mm. oman nimen ja kielen, lattian ja tilan sekä kehon kysymyksiin. Olen monta vuotta tanssahdellut runouden kysymysten ympärillä katsomatta kuitenkaan suoraan kohti. Millaiseksi oma monivälineinen, kuvataiteeseen pohjautuva työ muotoutuu, kun sille löytääkin nimiä runoudesta? Millaista runoutta se voisi olla? Katse näin kohdistettuna, mitä löytää runouden ja kuvataiteen välistä, niiden vuoropuhelusta? Millaisena kieli siellä näyttäytyy? Omien teosten lisäksi tavoite on perustaa ystävän kanssa taiteilijakirjoihin keskittyvä pienkustantamo Helsinkiin. Toteutamme kirjamuotoisia teoksia eri alojen taiteilijoilta, etsimme kunkin työn erityislaatua ja omaa tapaa olla. Kustantamo on tärkeä, sillä taiteen tekemisen työtä voidaan jakaa ja tehdä yhdessä, kaikkea ei tarvitse tehdä ja osata yksin.

Apurahakautenani tein useita taiteilijakirjoja ja -julkaisuja, tarkensin ja kyseenalaistin kuvataiteellisen työni suhdetta runouteen, osallistuin moniin näyttelyihin Suomessa ja ulkomailla sekä perustin kokeelliseen julkaisemiseen keskittyvän Multipöly-kollektiivin Arja Karhumaan kanssa.

Monivuotisen ja kokeellisen työskentelyn myötä ajatteluni on vähitellen siirtynyt koskemaan taiteilijakirjojen sijaan laajemmin julkaisuja. Julkaisu on kattokäsite, johon kirjojen lisäksi lukeutuvat myös muun muotoiset painotuotteet sekä käsitteelliset ja kokeelliset teokset, jotka ottavat tietoisen suhteen johonkin julkaisun ominaispiirteeseen. Siinä missä kirjalla on historiansa myötä kehittynyt melko vakiintunut ja tunnistettava nidottu muoto, on ajatuksissani julkaisulla enemmän muotoon liittyvää joustavuutta ja käsitteellisiä vapauksia. Tästä esimerkkinä on julkaisukollektiivini Multipölyn toimittama Ikkunajulkaisu Eurantiellä, joka esittää kuukausittain vaihtuvia tekstejä ikkunateippauksina työhuoneemme ikkunassa.

Graafisen suunnittelijan Arja Karhumaan kanssa perustamani Multipöly oli alkujaan kaavailtu pienkustantamoksi, mutta sen toiminta muotoutuikin kustantamoa moninaisemmaksi. Lukiessani yli kolmen vuoden takaista työsuunnitelmaani, huomasin ilokseni, että Multipölyn ydinarvot ovat kuitenkin pysyneet samana ja toteutuneet yllättävin tavoin – haluamme tuoda yhteen julkaisemisesta kiinnostuneita eri alojen tekijöitä, luoda tilaa tekstipohjaiselle taiteelle ja sen tekijöille, edistää alan keskustelua myös suomen kielellä, tehdä erimuotoisia julkaisuja ja ajatella julkaisemista. Alkujaan rahoituksen puute pakotti ajattelemaan tekemistä kirjojen kustantamista laajemmin: ryhdyimme julkaisemaan uusia tekstejä työhuoneemme ikkunassa (“Ikkunajulkaisu Eurantiellä”), avaamaan kerran kuussa ovet työhuoneemme käsikirjastoon (“Selailuhuone”) ja järjestämään Julkaisemisen Kevät- ja Syyskouluja sekä niistä toimitettavia julkaisuja.

Kiitos! (: