Vieraan kielen oppijan ja tekoälyllä toimivan sosiaalisen robotin välinen vuorovaikutus

Application summary

Tekoälyn eksponentiaalinen kehitys värittää yhteiskuntaa. Tässä kehityskulussa on avainasemassa ymmärtää, miten ihminen on vuorovaikutuksessa sellaisten teknologioiden kanssa, jotka on suunniteltu pelkän objektin sijaan viestinnällisiksi subjekteiksi. Erityisen tärkeää tämä on arvioitaessa tekoälyn potentiaalia koulutuksen alalla ja mahdollisia tulevia vaikutuksia yhteiskunnassa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten vieraan kielen oppijat puhuvat generatiivisella kielimallilla toimivan robotin kanssa. Etnometodologisen keskustelunanalyysitutkimuksen pohjalta vuorovaikutus käsitetään paikallisena, peräkkäin organisoituna yhteistoimintana, jota osallistujat ”tekevät” käyttämällä laajaa valikoimaa verbaalisia, multimodaalisia ja materiaalisia resursseja. Sen sijaan, että keskityttäisiin pelkästään robotin tai ihmisen perspektiiviin, tutkitaan heidän keskinäistä vuorovaikutustaan. Tässä tutkimuksessa selvitetään ihmisten sosiaalisia käytäntöjä vuorovaikutuksessa robottien kanssa tutkimalla, miten ihmisten ja robottien välinen koordinointi jäsentyy vuoro vuorolta. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten robotin ja vieraan kielen opiskelijan välinen vuorovaikutus jäsentyy haastattelutehtävissä? 2. Miten robotin ja vieraan kielen opiskelijan välinen vuorovaikutus jäsentyy ongelmanratkaisutehtävissä? 3. Miten keskustelu jäsentyy robotin ja vieraan kielen opiskelijan välillä, ja miten ihminen orientoituu siihen?