Grants and residencies Arts Taiteellinen työskentely rautagallusmusteella ja muilla kasviperäisillä materiaaleilla Main applicant Kuvataiteen maisteri Eskola Jenni Amount of funding 64800 € Type of funding General grant call Fields Visual arts Grant year 2024 If you are the leader of this project, you can sign in and add more information. Log in Share: Back to Grants listing Application summary Olen työskennellyt itse valmistettujen kasvivärien parissa kymmenisen vuotta. Työskentelyssä olen kiinnostunut kestämisestä niin ajallisessa kuin fyysisessä merkityksessä ja tällä hetkellä työni käsittelevät suojaamisen ja tuhoutumisen ristivetoa. Työni perustuu hitaille tapahtumille, kuten haalistuminen ja haurastuminen. Kasviväreissä olen viehättynyt niiden elävään luonteeseen liittyvästä ainutkertaisuudesta, mikä ilmenee monin tavoin mm. valo- ja pH-herkkyytenä. Tähän liittyen viimeisimmät materiaalikokeiluni liittyvät puiden tanniineihin, jotka toimivat kasvien omina suoja-aineina. Niitä on hyödynnetty jonkin verran perinteisessä tekstiilivärjäyksessä, mutta ns. taidemateriaaleissa niiden haurastuttavaa vaikutusta on pidetty ongelmallisena. Itseäni juuri tämä ominaisuus kiinnostaa. Valmistan tanniineista yhdessä rautasulfaatin kanssa fermentoimalla mustetta, käyttäen esimerkkinä historiallista rautagallusmustetta, joka on vanhoissa käsikirjoituksissa tunkeutunut paperin läpi toiselle puolelle ja usein myös haurastuttanut paperin puhki. Tätä ominaisuutta hyödyntäen työstän paperin molempia puolia, jolloin maalauksen taustapuolelta siirtyy oletettavasti ajan kanssa tapahtumia/jälkiä etupuolelle. Rautagallusmusteen myötä kiinnostukseni suuntautuu maalausaineen ja -alustan väliseen suhteeseen: Tarkastelen paperia orgaanisena materiaalina, joka on altis repeytymiselle, rypistymiselle ja hapertumiselle. Usein näkymättömiin jäävänä taustana se kannattelee koko teosta, on kyseessä sitten piirros tai perinteinen kirja. Olen kiinnostunut siitä, millaiselle käsittelylle paperi työskentelyprosessissa altistuu, näyttäytyykö maalausjälki ehkä hellänä tai vahingoittavana eleenä, onko maaliaines neutraalia vai syövyttävää ja miten konservoinnilla koetetaan suojella ja pelastaa vaarassa olevia paperitöitä sekä tekstejä, joista kirjaimet kirjaimellisesti katoavat ja jäljelle jää vain aukkoja. Näkyvän (kuvan) sijaan olen kiinnostuneempi siitä, mitä tapahtuu taustalla. Back to Grants listing