Grants and residencies Research Mitä on pakko oppia? Tekstitaitojen minimistä neuvottelu ja eriarvoisuus oppivelvollisuuskoulussa Main applicant FT, dos. professori Lappalainen Sirpa and working group Members of the project Recipients of monthly grants: Lakka Leea, Pietilä Penni, Tiermas Anne, Satokangas Henri, Mikander Pia, Juvonen Riitta Other Members of the team: Lappalainen Sirpa, Leino Jaakko Amount of funding 401700 € Type of funding General grant call Fields Educational scienceLinguisticsSociology Grant year 2024 If you are the leader of this project, you can sign in and add more information. Log in Share: Back to Grants listing Application summary Onko pakko lukea kirja, jos ei halua? Onko pakko osata esittää asiansa kirjallisesti, jos aikoo autonasentajaksi? Millainen rooli yhteiskunnallisilla eronteoilla on, kun tekstitaitojen vähimmäisestä neuvotellaan? Millaista yhteiskunnallista osallisuutta ja siten demokraattista kansalaisuutta tämä neuvottelu tuottaa? Tässä hankkeessa tutkimme tekstitaitojen minimiä koulussa. Tarkoitamme minimillä kaikkein vähimmäisintä; sitä eri tavoin koulutuspolitiikassa ja ja koulutuksen arjessa neuvoteltavaa tietojen ja taitojen tasoa, jolle oppivelvollisuuskoulussa tulisi vähimmillään yltää. Tätä minimiä lähestymme yhteiskunnallisen osallisuuden ja eriarvoisuuden näkökulmasta fokusoiden tekstitaitoihin. Läpeensä tekstualisoituneessa yhteiskunnassa osallisuus edellyttää varsin monipuolista tekstitaitojen hallintaa. Esimerkiksi kansalaisaloitteiden laatimisen ja kannattamisen kaltaiset prosessit edellyttävät taituruutta pitkien tekstien työstämisessä. Tästä syystä keskitymme tekstitaitoihin ja äidinkielen ja suomen opetukseen, joka on ymmärrettävissä yhtenä koululaitoksen keskeisimpänä demokratiaan ja yhteiskunnalliseen osallisuuteen kasvamisen areenana. Tarkastelemme minimiä poikkitieteellisesti etenkin koulutussosiologiaa ja tekstitaitotutkimusta hyödyntäen. Yhtäältä tutkimme minimiä koulutuspoliittisiin dokumentteihin kirjoittuneiden neuvottelujen kannalta. Toisaalta tutkimme minimiä koulutuksen arjessa yläkoulussa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa tuotettuihin etnografia-aineistojen perustuen. Pureudumme siihen, miten minimistä neuvotellaan, miten eri minimeihin tähtäämistä perustellaan ja miten yhteiskunnalliset eronteot näissä neuvotteluissa merkityksellistyvät. Hanke tuottaa kokonaisvaltaista ymmärrystä siitä, millaista yhteiskunnallista osallisuutta ja siten demokraattista kansalaisuutta minimistä neuvottelu tuottaa. Back to Grants listing