Loja Saarinen (1879–1968) – “Everybody Works in this Family”: suomenkielinen tietokirja

Application summary

Kirja on ensimmäinen elämäkerta monialaisesta naistaiteilijasta, joka eli ja työskenteli Suomessa ja Yhdysvalloissa. Loja Saarinen (1879–1968, o.s. Gesellius) oli arkkitehti Eliel Saarisen (1873–1950) puoliso ja arkkitehti Eero Saarisen (1910–1961) äiti. Hän oli Hvitträskin taiteilijakodin emäntä ja Saarisen perheen muutettua Yhdysvaltoihin keskeinen hahmo myös Cranbrookin taideyhteisön seurapiireissä. Koulutukseltaan Loja Saarinen oli kuvanveistäjä ja hän työskenteli puolisonsa arkkitehtuurihankkeissa. Yhdysvalloissa hän perusti oman kutomon (Studio Loja Saarinen, 1928–1942) ja toimi Cranbrookin taideakatemian kudontaosaston ensimmäisenä johtajana. Yhdysvalloissa Loja Saarinen lasketaan modernin tekstiilitaiteen pioneereihin, yhtä naissuunnittelijoista, jotka toivat käsin kudontaan perustuvan suunnittelun mallin Euroopasta. Modernin designin historiassa hänellä on kiinnostavan ambivalentti rooli, joka liittyy ongelmaan määritellä hänen suunnittelijatyönsä rajoja ja toisaalta niihin suunnitteluihanteisiin ja toimintaverkkoihin, joihin hän kiinnittyi. Loja Saarisen yksilöuran aktiivisin ajanjakso sijoittuu maailmansotien väliseen aikaan, jolloin arkitehtuurin ja muotoilun ihanteet ja toimintatavat muuttuivat. Tietokirja perustuu laajaan perustutkimukseen arkistoissa ja museokokoelmissa Suomessa ja Yhdysvalloissa.

Tietokirja Loja Saarisesta on ensimmäinen elämäkerta naistaiteilijasta, joka etsi oman väylänsä 1900-luvun alkupuolen nopeasti nykyaikaistuvassa kulttuurielämässä. Kirja käsittelee naistaiteilijan liukuvia rooleja kuvataiteessa, arkkitehtuurissa ja taideteollisuudessa kulkien myös maantieteellisesti Suomesta Yhdysvaltoihin ja takaisin. Henkilötarinan läpi katsottuna avautuvat taiteen ja bisneksen kansainväliset verkostot. Uuteen valoon asettuu myös sukupolvet jakava murros modernismin puhdistaessa vanhan vallan.

Loja Saarinen (1879–1968, o.s. Gesellius) oli arkkitehti Eliel Saarisen puoliso ja arkkitehti Eero Saarisen sekä sisustussuunnittelija Pipsan (Eva Lisa) Saarinen Swansonin äiti. Loja Saarinen oli Hvitträskin taiteilijakodin emäntä ja Saarisen perheen muutettua Yhdysvaltoihin keskeinen hahmo myös Michiganissa sijaitsevassa Cranbrookin taideyhteisössä.
Koulutukseltaan Loja Saarinen oli kuvanveistäjä. Hän työskenteli puolisonsa rakennushankkeissa veistosten luojana ja pienoismallien rakentajana. Side miehen arkkitehtitoimistoon tuli myös veljen kautta ja kompleksisuutta syvensi veljen, Herman Geselliuksen avioituminen Elielin ensimmäisen vaimon, Mathilda Gyldénin kanssa.

Hvitträskin taiteilijayhteisössä työ ja perhe-elämä limittyivät. Uusia sävyjä kuvaan tuo suomalaisten toimijoiden laaja liikkuvuus, mitä tietokirja avaa Saarisen perheen ja lähipiirin tekemisten avulla. Yhdysvalloissa Loja Saarinen perusti oman kutomon (Studio Loja Saarinen, 1928–1942) ja hän toimi miehensä perustaman Cranbrookin taideakatemian kudontaosaston ensimmäisenä johtajana. Siellä hänet lasketaan modernin tekstiilitaiteen pioneereihin; hän on yksi naissuunnittelijoista, jotka toivat Euroopasta käsin kudontaan perustuvan tekstiilisuunnittelun mallin. Ilmiö liitetään usein Saksan Bauhaus-kouluun, mutta viime aikoina on tuotu esille yhteydet erityisesti Pohjoismaihin.

Tietokirja perustuu laajaan perustutkimukseen arkistoissa ja museokokoelmissa Suomessa ja Yhdysvalloissa.