Residenssivieraat 2013

Nada Gambier

Nada Gambier

Performanssitaiteilija
Taiteellinen työskentely

Aion residenssijaksoni aikana Saaren kartanossa tutkia tapoja miten liittää ruokaa ja erilaisia esineitä fyysiseen ja performatiiviseen työhöni. Tutkimus toimii ensimmäisenä kokeellisena tasona uuden vuonna 2014 esitettävän esityksen luomiselle. Tämän lisäksi työskentelen myös kesäkuussa 2013 New Performance Turku Festivaaleille tulevan esityksen parissa.

Residenssijaksoni aikana Saaressa johdan myös kahta avointa tutkimuslaboratoriota (2.–3.2 KUTOMOssa Turussa ja 9.–10.2 Saaren kartanossa), jolloin voin tehdä joitakin kokeiluja pienien ryhmien kanssa. Lisätietoja laboratorioista: http://www.ehka.net/open-artistic-research-laboratory/?lastpage=kutomo

Nada Gambier on suomalaissyntyinen performanssitaiteilija, joka asuu Brysselissä. Vuonna 2000 hän valmistui The Place -tanssikoulusta Lontoosta, jonka jälkeen hän aloitti The Performing Arts Research and Training Studios (P.A.R.T.S.) -koulun research cycle -opinnot Brysselissä. Hän valmistui P.A.R.T.S.:sta vuonna 2002. Sen jälkeen hän on tehnyt teoksia, joista erottuu hänelle tunnusomaiset piirteet eri taiteenlajien parissa (esim. teatteri, tanssi, videotaide). Taiteilijana hän etsii tapoja, joilla voi häivyttää todellisuuden ja kuvitelman sekä performatiivisuuden ja spontaanisuuden rajoja, usein korostamalla arkipäiväisyyden absurdiutta. Vuosien varralle hän on myös tehnyt yhteistyötä useiden taiteilijoiden kanssa (Kate McIntosh, Edit Kaldor, Charlotte Vanden Eynde, Cristian Duarte…) esiintyjänä ja taiteellisena neuvonantajana tuotannoissa Belgiassa ja ulkomailla. Nada Gambier on Action Scénique vzw ryhmän perustajajäsen yhdessä koreograafien Etienne Guilloteaun ja Claire Croizén kanssa.

Nada Gambier työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Tuomo Kangasmaa

Tuomo Kangasmaa

Kuvataiteilija
Taiteellinen työskentely

Residenssityöskentelyssä keskityn käsikirjoitustyöhön, jonka tavoitteena on näyttelykokonaisuuden ja liikkuvaa kuvaa hyödyntävän teoksen suunnittelu. Pohjana kirjoitustyölleni on aiemmat näyttelyt, joissa olen käsitellyt kuvan ja todellisuuden suhteita.

Olen esittänyt teoksiani näyttelyissä ja festivaaleilla Suomessa sekä ulkomailla. Toimin myös taiteilijaryhmissä, mikä on mukava ja tärkeä vastapaino yksin tekemiselle. Saaren kartanossa on sekä yksityisyyttä että yhteisöllisyyttä tarjolla samaan aikaan. Mikäpä olisi parempi paikka kirjoittaa kuin tämä. Hitaasti ja hengittäen.

Tuomo Kangasmaa työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Eija Keskinen

Eija Keskinen

Kuvataiteen Maisteri
Taiteellinen työskentely tilaustyön luonnosten valmiiksisaattamiseen

Lintula

Napsahduksia, kirskuntaa, sirkutusta ja helpottunutta lirputusta; pienet nokat avautuivat vaativasti kun isommat työnsivät niihin kiemurtelevia lolleroita, värikkäitä marjoja ja kimmeltäviä mesipisaroita. Herra Sinisiipi lehähti Vanhan Sienen päälle vahtimaan, ja Tarkkaavainen Tikka nappasi kaarnan pinnalle pudonneen hyönteisen samalla kun hakkasi että knok knok knok knok: kuuluu  kahinaa, tassutusta.

Vakava Vanha Tammi tarjosi suojaisan keitaan kaikille pienille, ja Hitaan Liikkeen ei auttanut kuin lipaista huuliaan ja lähteä etsimään muualta.

Tulin Saaren kartanoon etsimään rauhallista tilaa ja aikaa työskennelläkseni keskittyneesti luonnoksien parissa joista toivoakseni syntyy minulta tilatut Helsingin Ruskeasuolle rakennettavan uuden päiväkodin taideteokset, osa uuden talon visuaalisesta ilmeestä. Täällä maaseudun talvinen luonto kiehtoo: länsisuomalaisen luonnon eleetön, melkein virheetön kauneus, kartanon talitintit, punatulkut ja tikka inspiroivat minua. Ikivanhat, jalot puut ympäröivät ympäristöä. Katselen niiden talveksi riisuttuja oksia; ne ovat vähän kuin ihmiset, moniin ulottuvuuksiin taipuneita, sisältävät monenlaisia kerrostumia. Haluan luonnostella päiväkodista turvallisen Lintulan, jota käyttävät erilaiset Jalot Taimet, kaikki yhtä arvokkaita. Ajattelen asioita, joista itse pidän, ja toivon, että ne paperille siirtyessään miellyttäisivät ja ilahduttaisivat myös muita.

Minulla on mukanani Saaren kartanossa iso salkullinen paperia ja viisi lajitelmaa puuvärejä. Suuri ja valoisa ateljee sijaitsee vanhassa navetassa, enkä kaupunkilaisena voisi toivoa ikkunasta avautuvan kauniimpaa näköalaa.

Eija Keskinen työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Ilan Manouach

Ilan Manouach

Kuvataiteilija
UNDERCURRENTS sarjakuvaromaanin työstäminen

Ilan Manouach on ateenalainen kuvataiteilija, muusikko ja kustantaja.

Hän on Saaren kartanossa työstämässä uutta kirjaansa Undercurrents ja hän toivoo aloittavansa uuden sävellystyönsä uuden ympäristön innoittamana.

www.ilanmanouach.com

Ilan Manouach työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Martyna Markowska

Martyna Markowski

Kuva: Wojciech Brzoska

 

FM
Väitöskirjan työstäminen

Martyna Markowska tekee väitöskirjaansa Helsingin yliopistossa. Residenssijaksonsa aikana hän aikoo kirjoittaa johdantoesseen väitöskirjaansa.

Kuva: Wojciech Brzoska

Martyna Markowska työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Marja-Leena Mikkola

Marja-Leena Mikkola

Kirjailija, fil.maist.
Marina Tsvetajevan runouden tutkiminen ja suomentaminen myöhemmin julkaistavaa laajaa käännöskokoelmaa ja esseetä varten

Olen kirjailija ja kaunokirjallisuuden suomentaja. Olen julkaissut novellikokoelmia, romaaneja, dokumentaarisia teoksia ja sävellettyä laululyriikkaa, tehnyt tv- ja elokuvakäsikirjoituksia, kirjoittanut esseitä ja arvosteluja. Olen myös suomentanut italialaista, englantilaista ja venäläistä proosakirjallisuutta ja runoutta.

Olen suomentanut laajahkot kokoelmat Anna Ahmatovan, Osip Mandelstamin ja Boris Pasternakin runoutta. He kuuluvat ns. Venäjän hopeakauden runoilijoihin. Joukosta puuttuu Marina Tsvetajeva, jonka runouteen keskityn Saaren kartanossa. Tarkastelen myös hänestä kirjoitettuja tutkimuksia ja elämäkertoja sekä hänen kirjeenvaihtoaan. Teen tänä aikana sekä runokäännöksiä että laajoja muistiinpanoja tulevaa Tsvetajeva-teosta varten.

Marja-Leena Mikkola työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Jodi Rose

Jodi Rose

Kuvataiteilija, kuraattori, kirjailija
Taiteellinen työskentely

Työskentelen Saaren kartanossa yhdistäen yhteiskunnallista, auditiivista ja kulttuurista tutkimusta siltojen tarustoihin äänen, kirjoittamisen ja säveltämisen kautta.

Residenssityöskentelyni tavoitteena on kehittää kirjoittamistani siltoihin liittyvien tarinoiden parissa ja luoda niitä tukeva ääniteos siltojen äänien tallenteista, henkilökohtaisista tarinoista ja kansanperinteistä. Projektiin liittyy suomalaisen kulttuurisen historian ja mytologian näkökulma, joka on erityistä juuri Saaren, Mynämäen ja Turun alueelle. Tämä on uusi lähestymistapa jo olemassaolevaan työhön ja se vie projektia uudelle tasolle siltoihin liittyvien paikallisten suullisten tarinoiden, tarinoiden ja myyttien tutkimuksen avulla. Saaressa kerätty materiaali editoidaan ja kiedotaan osaksi jo olemassaolevaa arkistoani, jossa se liitetään omiin kokemuksiini ja yhteisiin taiteen tekemistapoihin keskittyen siltojen ääniin ja niiden erityiseen paikalliseen ja globaaliseen kulttuuriseen kontekstiin. Tutkimusvaiheen aikana olen käynyt ja äänittänyt eri siltojen ääniä, tarinoita ja myyttejä Lauttanpään vanhan sillan ympäriltä luodakseni erityisen 16.2. järjestettävän tapahtuman Keskitalven tangotanssit sillalla ( “Bridges Dances Tango – Midwinter”) yhteistyössä Saaren kartanon yhteisötaiteilijan Pia Bartschin kanssa.

Jodi Rose työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Airi Triisberg

Airi Triisberg

Kuraattori, kirjailija
Näyttelyn ”Get well soon!” työstäminen

Aioin residenssin aikana tehdä taustatutkimustyötä Get Well Soon! -näyttelyprojektia varten. Näyttely käsittelee eri näkökulmia kehoon ja kyvykkyyteen, sairauteen ja terveyteen, tunnetiloihin ja hoitoon suhteessa epävarmoihin työolosuhteisiin ja asuinoloihin, etsien mahdollisuuksia näiden kokemusten politisoimiseksi ja radikalisoimiseksi.

Airi Triisberg työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Roman Chauzov & Laura Hallantie

Roman Chauzov & Laura Hallantie

Nukketeatteritaiteilijat
Taiteellinen työskentely

Aiomme residenssissä rakentaa nukkeja ja suunnitella lavastusta syyskuussa TEHDAS Teatterissa ensi-iltaansa saavaan nukketeatteriesitykseen Tarina noitien maasta. Lauralla on lisäksi vielä viimeistelytyötä toukokuussa ensi-iltaan tulevan MÜNÄ-esityksen (Kuuma Ankanpoikanen & TEHDAS Teatteri) nukkien parissa.

Roman Chauzov & Laura Hallantie työskentelivät Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Kati Åberg

Kati Åberg

Mediataiteilija
Videoteoksen valmistaminen ja uuden teoksen käsikirjoittaminen

Saaren kartanossa työstän kahta teosta. Ne käsittelevät eri tavoin näkökykyä ja sitä, miten hahmottaisimme ympäristömme, jos emme näkisi sitä.

Olen monta vuotta pohtinut tätä näkemisen teemaa. Taustalla on itselleni rakkaan ihmisen äkillinen sokeutuminen. Koin, miten näön menettäminen vaikuttaa ihmisen arkeen: kuinka pitkään visuaaliset muistikuvat elävät, kuinka sopeutuvainen ihminen on – toisaalta miten elämä voi joskus muuttua turvattomaksi.

Tavoitteenani on residenssin aikana saattaa valmiiksi videoteos ja aloittaa käsikirjoitus- ja suunnittelutyö, jonka tavoitteena on liikkuvaa kuvaa hyödyntävä monologiteos näyttelijälle.

Saaren kartanon ympäristön ja yhteisön toivon tarjoavan paitsi ajan ja raamit keskittyneelle työskentelylle, myös kiinnostavia tuttavuuksia, sekä mahdollisuuden lähteä tietokoneen äärestä keväiseen heräävään luontoon nauttimaan, kokemaan ja näkemään.

Kati Åberg työskenteli Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Slavica Agatonović

Slavica Agatonovic

Kääntäjä
Suomenruotsalaisen runouden kääntäminen ruotsista serbiaksi

Käännän Claes Anderssonin, Tua Forsströmin, Ralf Antbackanin ja Heidi von Wrightin runoja, ja teen kokoelmia heidän julkaistuista runokokoelmistaan. Heidän kirjansa, niin kutustut runopassit, julkaistaan Belgradin Treći Trg -runousfestivaaleilla toukokuussa 2013. Suomenruotsalaiset runot ovat nykyään traditio siellä. Tänä vuonna alkaa serbilaisten runoilijoiden vaihto-ohjelma ja neljä yllämainittua suomenruotsalaista runoilijaa tulevat olemaan esillä festivaaleilla. Marraskuussa ryhmä serbilaisia runoilijoita osallistuvat Vaasan Littfestiin.

Toinen osa työtäni on kääntää seuraavat neljä suomenruotsalaista näytelmää: Tove Appelgrenin True love sucks, Paul Olinin Elvis i jukeboxen, Bengt Ahlforsin Hissvägrarenand, Tove Appelgrenin Akta dig för älgarna, Vesta-Linnéa. Toivon myös saavani vakuuttuneiksi teattereita Serbiassa esittämään niitä tulevaisuudessa.

Slavica Agatonović työskenteli Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Anu-Hanna Anttila

Anu-Hanna Anttila

Dosentti, VTT
Tieteellisten artikkeleiden kirjoittaminen

Kuukauden mittaisella työskentelyjaksolla (2–30.4.2013) kirjoitan useampaa toisiinsa teoreettisesti kytkeytyvää tieteellistä artikkelia. Kaksi niistä on englanninkielisiä käsikirjoituksia, joista ensimmäisen viimeistelen valmiiksi ja tarjoan julkaistavaksi kansainvälisessä tieteellisessä lehdessä. Toinen käsikirjoitus on puolivalmis ja vaatii vielä reippaasti ajatustyötä ja useita kirjoituskertoja. Artikkelien tematiikat liittyvät sukupuolen ja luokan yhteisvaikutuksiin työnjaossa ja ajankäytössä. Näitä teemoja tarkastelen teoreettisesti sekä empiiristen tapaustutkimusten avulla. Tutkimusaineistot koskevat Suomea ja Iso-Britannia. Kolmatta artikkelia vasta ideoin, sillä ajatuksenpoikaset saavat hitaasti prosessoituna kelvollisen muotonsa. Stimuloiva ympäristö auttaa tässä työssä. Työskentelyni liittyy suoraan Voice and Silence of Class -tutkimushankkeeseen (lyh. VoxClass), jonka vastuullisena tutkijana toimin. Monitieteistä tutkimushanketta rahoittaa Koneen Säätiö (2012–2014).

Anu-Hanna Anttila työskenteli Saaren kartanolla keväällä 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Jörn Burmester

Jörn Burmester

Performanssitaiteilija
Kritik der Weltmaschinen/Critique of World Machines (työnimi)

Saaren kartanon residenssijaksoni aikana työskentelen uuden performanssi-installaationi Kritik der Weltmaschinen parissa. Projekti keskittyy muiden asioiden ohella visuaalisten vaikutelmien muuttumiseen kieleksi ja tekstiksi.

Weltmaschinena tai maailmankoneina pidän niitä taideteoksia, jotka tuovat passiivisen yleisön eteen kokonaisen kuvan maailmasta, kuten ooperat, romaanit tai elokuvat. Minun maailmankoneeni keskittyy tuotteen sijasta luomisprosessiin, jotta nämä visiot voivat avautua osallistumista tai kritiikkiä varten. Reaaliaikaisessa tilanteessa taiteilija reagoi visuaaliseen ärsykkeeseen, kuten tieteellisen kokeen näyte, ja paljastaa luomishetken.

Projektissa on paljon teoreettisia, taiteellisia ja käytännön ongelmia, jotka tarvitsevat työstöä ennen ensimmäistä esitystä kesäkuussa Berlinissä. Residenssijaksoni aikana toivon, että saan ratkaistua useimmat näistä kysymyksistä ja tehtyä tiiviimmän kokonaisuuden.

Jörn Burmester työskenteli Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Janna Haavisto

Janna Haavisto

Sirkustaiteilija
Taiteellinen työskentely

Kaksi ja puoli vuotta sitten erosin kuuden vuoden avosuhteesta ja maailmani romahti kappaleiksi. Samalla valmistuin maisteriksi ja täytin 30 vuotta. Kuuluisan kriisin järjesti minulle elämä ympärillä. Tapahtuma ja hetki ennen pirstaleita ovat vahvasti tunnemuistissa, mutta ajankohta tuntuu olevan mailien takana. Olen rakentanut identiteettiäni uudestaan ihmisenä, naisena, taiteilijana, suomalaisena ja kolmekymppisenä. Olen ollut tuuliajolla, masentunut, matkustanut, asunut sukulaisilla, kavereilla yksin ja yhdessä sekä tehnyt paljon ja monimuotoisesti luovaa työtä. Nyt on tullut aika pysähtyä ja kääntää katse sisäänpäin, pitää itsestä parempaa huolta. Henkilökohtainen prosessini näyttää saaneen uuden käänteen. Ajatus sen purkamisesta taiteellisesti on alkanut kypsyä.

Saaren kartanon residenssi on täydellinen paikka tälle taiteelliselle prosessille. Olen saanut tarpeeksi etäisyyttä alkuräjähdyksestä. Tunteet eivät ole vereslihalla ja koko asetelma on saanut perspektiiviä. Voin vetäytyä arjesta ja pysähtyä kysymään itseltäni, että kuka minä tänään olen? Millaiseksi olen kasvanut? Ennen kaikkea miten reflektoida ja kertoa matkastani?

Residenssin tavoitteenani on luova työ sekä taiteellinen prosessi. Lähtökohtaisesti lähden liikkeelle fyysisyydestä ja kehoni ilmaisutavasta. Työtapana on aluksi vahvasti improvisaatio ja materiaalin kehittyessä divising-tekniikka, joka kokoaa palaset yhteen. Improvisaation lähtökohtina voi olla liike, esineet, teema, kuva, luonto, muisto tai mitä tahansa. Tavoitteena on saada lähtösysäys ja pohja uudelle poikkitaiteelliselle teokselle, johon muut residenssivieraat saavat vaikuttaa. En halua kertoa aristoteelista tarinaa vaan välittää tunteita ja kuvia, jotta kokemus olisi fyysinen myös yleisölle.

Saaren kartanon tanssisalissa työskentelee suomalainen naistaiteilija, joka tutkii elämänsä suurinta tragediaa ja kaikkea minne se johti.

Janna Haavisto on valmistunut 2010 Tukholman Teatehögskolanista Klovnerian maisteriksi. Hän työskentelee freelancer-esiintyjänä ja -ohjaajana teatterin, sirkuksen ja tanssin aloilla erikoisalanaan fyysinen ilmaisu sekä karakteri-työskentely. Pohjakoulutuksena hänellä sirkustaiteilijan opinnot Turun taideakatemiasta vuodelta 2007. Lisäksi Janna on esiintynyt useissa TV-sarjoissa ja elokuvissa sekä toimii ääninäyttelijänä ja juontajana.

Janna Haavisto työskenteli Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Pekka Kantonen

Pekka Kantonen

Kuvataiteilija, FM
Taiteellisen tohtorintyön kirjoittaminen

Viimeisten taiteellisen tohtorintyöni kirjallista osuutta. Työn otsikko on: Videokuvan sukupolvittelu, videopäiväkirja kokeellisena ja osallistavana tutkimuksena.

Olen kuvannut perheemme arkea videolle päivittäin maaliskuusta 1990 lähtien, noin 1 800 tuntia videota. Taiteellisessa tutkimuksessani uteliaisuuteni kiteytyy kysymykseen: Mitä tapahtuu kun jokin tapahtuma kuvataan ja näin syntynyt tallenne katsotaan? Mitä totuuksia, merkityksiä ja tulkintoja siirtyy ja syntyy kuvatessa, editoidessa, katsottaessa ja keskusteltaessa katsotusta?

Tutkimusmetodini on keskustelu. Sekä tutkimukseni aineisto että tutkimustyö syntyvät dialogisessa prosessissa. Tutkimusaineisto ei synny erillään sen reflektoinnista, vaan arki, arjen dokumentointi, taiteen ja tutkimuksen tekeminen ovat samaa toisiinsa kietoutunutta prosessia. Tästä kuvaamistavasta ja aineiston työstämisestä käytän nimitystä videokuvan sukupolvittelu. Se on yhdessä Lea Kantosen kanssa kehittämäni menetelmä, jossa video-otoksia katsotaan ja kommentoidaan yhdessä eri ikäryhmiin, asiantuntijaryhmiin ja kulttuureihin kuuluvien katsojaryhmien kanssa. Kirjoittamisen lisäksi aion Saaren kartanon residenssissä kokeilla muiden taiteilijoiden ja kartanon väen avustuksella metodin uusia sovellutuksia.

Pekka Kantonen työskenteli Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Martin Vongrej

Martin Vongrej

Kuvataiteilija, MFA
Taiteellinen työskentely

“Tila”, jonka on havaitun esineen takana, on mahdollisuus esittää mitä voit nähdä tästä tilasta. Se on näkymätön alue sen esineen takana ja heijastaa veden pintaa, joka tekee sen märäksi. Sen takana oleva tila on jotain minkä voit kuvitella.

Menneisyys ja tulevaisuus. Niiden tila, jotka olivat ja tulevat olemaan. Mahdollisuuksien tila.

Martin Vongrej työskenteli Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Unikuvia-projekti

Unikuvia

Unikuvia-projektin ryhmätyöskentely ja performanssityöpaja

Unikuvia-projekti on Aura Hakurin, Linda Granforsin, Eeva Peuran, Satu Rautiaisen ja Pia Salon kuvataiteilijaryhmä, joka toteuttaa näyttelyitä, projekteja, installaatioita ja yhteisteoksia. Ryhmä aloitti toimintansa vuonna 2010, lähtökohtana taiteellinen yhteistyö ja taiteilijuuteen liittyvien kokemusten jakaminen. Kaikki ryhmän jäsenet ovat valmistuneet Kuvataideakatemiasta Helsingistä vuosien 2007–2011 aikana. Ryhmän taiteilijoiden tausta on maalauksessa, mutta he jakavat kiinnostuksen monipuolisen taiteen tekemiseen, esimerkiksi performansseihin, valokuvaukseen, piirroksiin, installaatioihin ja tapahtumiin.

Ryhmän unitapaamisissa kukin taiteilija kertoo unestaan, johon toiset eläytyvät. Tapaamiset pohjautuvat löyhästi professori Montague Ullmanin kehittämään menetelmään unien oivalluksesta. Uniin eläytyminen on hyvin visuaalinen ja inspiroiva kokemus. Kyse ei ole unien tulkinnasta tai unen selityksestä, unitapaaminen on yhteistä eläytymistä unenkokijan maailmaan. Unitapahtumien käsittely on tapa tavoittaa ihmisyys itsessään. Ryhmä on eräänlainen unien kutomisseura.

Unikuvia-projektin ensimmäinen näyttely oli Tampereella Taidekeskus Mältinrannassa kesällä 2011. Seuraavana syksynä Unikuvia-projektilla oli näyttely Vantaalla galleria Gjutarissa. Seuraava Unikuvia-projektin yhteisnäyttely avautuu Bulevardin Taidesalongissa Helsingissä keväällä 2014. Saaren kartanossa ryhmä keskittyi Bulevardin Taidesalongin näyttelyn suunnitteluun ja unitapaamisiin.

Unikuvia-projektin blogia voi seurata osoitteessa www.unikuviaprojekti.blogspot.com.

Unikuvia-projektin parissa työskenneltiin Saaren kartanolla kesällä 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Anna-Mari Karvonen ja työryhmä

Anna-Mari Karvonen ja työryhmä

Esityksen ”The problem of being alive” työstäminen ja harjoitteleminen

Olemme ryhmä freelance-taiteilijoita tekemässä esitystä, jolla on sarjan muoto. Residenssissä työstämme erilaisia lähestymistapoja sarjamuotoisen esityksen toteuttamiseen. Sarjamuodossa meitä kiinnostaa esityksen mahdollisuus uusiutua ja muokkautua jokaista esityskertaa varten. Esitykset tulevat tapahtumaan erilaisissa yhteyksissä ja instituutioissa, joten kiinnostavaa on etsiä dialogin tapoja näiden muuttuvien olosuhteiden kanssa.

Työryhmä on monialainen. Kaikki jäsenet toimivat suunnittelijoina ja esiintyjinä. Saaren kartanossa keskitymme tekemiseen, jonka lähtökohtana toimii intuitio. Ryhmän koollekutsujana ja ohjaajana toimii Anna-Mari Karvonen. Ryhmän muut jäsenet ovat laulaja-lauluntekijä Ville Ahonen, näyttelijä Laura Birn, äänisuunnittelija Heidi Soidinsalo, visualisti-videotaiteilija Ville Seppänen sekä esitystaiteilija Masi Tiitta. Tuottajana toimii Antti-Veikko Salo. Lisäksi teos saa harjoitusvaiheessa dramaturgista konsultaatiota Kimmo Modigilta.

Anna-Mari Karvonen ja työryhmä työskentelivät Saaren kartanolla kesällä 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Kaaos Company

Kaaos Company

Kohtaamisia ja yhteyksiä – Sisällä ja ulkona tanssissa

KOHTAAMISIA JA YHTEYKSIÄ – sisällä ja ulkona tanssissa

Suomen eturivin integroidun tanssiryhmän Kaaos Companyn organisoimalla residenssijaksolla Saaren kartanossa pureudumme tanssiin ja liikkeeseen eri tiloissa ja ympäristöissä pohtien ”sisäisen ja ulkoisen leikkiä” ammentaen improvisaatiosta ja erilaisista dokumentoinnin ja jakamisen tavoista.

Projektin vetäjinä toimivat tanssija/koreografit Sally Davison ja Pia Lindy ja muut osallistujat ovat Marika Aro, Gunilla Sjövall, Jenni Urpilainen Helsingistä ja Hanna Väätäinen ja Antti Virta Turusta. Osana työskentelyämme järjestämme kaikille avoimen tanssityöpajan 17.5. klo 12–16 Saaren kartanossa sekä tanssillisen kierroksen Turussa pe 24.5. klo 15 alkaen.

Kaaos Company

Kaaos Company -tanssiryhmän lähtökohtana on laajentaa tanssin rajoja luomalla vammaisten ja ei-vammaisten esiintyjien yhteisiä tanssiteoksia ja performansseja. Tarkoituksena on hälventää ihmisten välisiä näennäisiä eroavaisuuksia ja paljastaa niiden takana oleva kaikille samankaltainen ihmisenä olemisen kokemus. Kaaos Companyn tuotannosta vastaa DanceAbility Finland ry.

DanceAbility Finland ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka tehtävänä on edistää esteetöntä, integroitua tanssia ja murtaa ennakkoluuloja vammaisuuden rajoitteista. Luomme jokaiselle halukkaalle tilaisuuden tanssin kokemiseen ja tanssista nauttimiseen. Tanssin, liikkeen ja tietoisen havainnoinnin kautta on mahdollista jakaa toisten kanssa jotain sellaista, mitä ei voi yksin kokea, ja missä mikä tahansa on mahdollista.

www.danceabilityfinland.com
Email: info @ danceabilityfinland.com

Kaaos Company työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

MeNaiset-yhtye

MeNaiset

MeNaiset -lauluyhtyeen taiteellinen työskentely

MeNaiset on jo lähes kaksikymmentä vuotta tutkinut ja esittänyt suomalaista ja suomalais-ugrilaista lauluperinnettä. MeNaisten laulajat myös luovat uutta musiikkia sekä säveltämällä että improvisoimalla. Saaren kartanossa MeNaiset säveltävät ja harjoittelevat suomalaisista syntyrunoista sekä suomalais-ugrilaisista rituaalilauluista koostuvaa uutta esityskokonaisuutta, joka ensiesitetään Seurasaari soi! -festivaalilla 9.8.2012 Seurasaaren Kalevalakehdolla. Vuonna 2013 yhtye juhlii 20-vuotista toimintaansa uudella konserttikokonaisuudella, joka pohjaa myös synty- ja rituaalilauluihin.

MeNaiset koostuu kuudesta laulajasta, jotka kaikki esiintyvät myös solistisesti ja joista suurin osa toimii myös tutkijoina ja pedagogeina. Yhtyeltä on julkaistu kolme levyä.

MeNaiset on:

Eila Hartikainen
Maari Kallberg
Anneli Kont-Rahtola
Sirkka Kosonen
Anna-Kaisa Liedes
Outi Pulkkinen

MeNaiset-yhtye työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Accordion Samurai

Accordion Samurai

Samurai-harmonikkakvintetin uuden ohjelmiston valmistaminen ja työstäminen sekä uusien äänimaisemien luominen

Samurai-harmonikkakvintetti on viiden eurooppalaisen harmonikansoittajan muodostama yhtye, joka on perustettu vuonna 2009. Sen jäsenet ovat Markku Lepistö (Suomi),Riccardo Tesi (Italia), Bruno Le Tron (Ranska), Didier Laloy (Belgia) ja David Munnelly (Irlanti). Yhtyeen taiteilijat ovat kaikki oman alansa ja soittimensa pitkälinjaisia uudistajia ja omalla alallaan tunnettuja sekä Euroopassa, että muualla maailmassa.

Yhtyeen ohjelmisto koostuu yhtyeen jäsenten omista sävellyksistä ja sovituksista ja soittiminaan heillä on diatoniset 3-riviset harmonikat. Yhtye julkaisi esikoisalbuminsa vuonna 2011 ja levy voitti samana vuonna kaksi merkittävää palkintoa; Grand Prix du disque 2011 -palkinnon, jonka myönsi ranskalainen musiikkiakatemia l’Académie Charles Cros Pariisissa. Belgiassa esikoislevy sai arvostetun Octave de la Musique 2012 -palkinnon.

Accordion Samurai työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Kääntäjätyöpaja Runosaari

Runosaari

Millainen on hyvä suomennos? Pitääkö suomentajan olla runoilija? Mikä on alkutekstin ja sen muodon merkitys? Onnistunut runosuomennos on sekä hyvä käännös että runo

Runosaari-työryhmä uppoutui runosuomennostyön problematiikkaan, keskusteli käytännöistä, syventyi lähtöteksteihin, kommentoi toistensa runoluonnoksia ja ideoi yhdessä. Viikon aikana ehdittiin jakaa kokemuksia, näkemyksiä ja osaamista – ja keskustella avoimesti ja vilkkaasti.

Tekstipajoissa pohdittiin lisäksi runosuomennosten asemaa kustannusmaailman murroksessa ja julkaistavien runosuomennosten kirjavaa tasoa.

Ryhmän jäsenet ovat eri tavoin kokeneita suomentamisen ja runouden ammattilaisia. Käsiteltävien runojen lähtökieliä olivat englanti, espanja, saksa, latina, ruotsi, venäjä.

Runosaari-työryhmä: Arto Kivimäki, Kristiina Lähde, Alice Martin, Tarja Roinila, Juha Silvo, ja Oili Suominen.

Vierailevat alustajat: Jukka Koskelainen ja Marja-Leena Mikkola.

Kääntäjätyöpaja Runosaari työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Pelikaani

Pelikaani

Esityksen ”Pelikaani” työstäminen ja harjoitteleminen

Työryhmä on työstänyt vuoden 2013 alusta Tommi Parkon runoteokseen Pelikaani pohjautuvaa viisiosaista esityssarjaa. Viidessä erillisessä osassa lähestytään eri näkökulmista runon ja esitystaiteen dialogia. Residenssissä työstetään esityksen kolmea eri osaa, kolmen eri ohjaajan toimesta. Esityssarja huipentuu Varsinais-Suomen runoviikolle marraskuussa 2013.

Ryhmä koostuu esittävän taiteen, kuvataiteen sekä kirjallisuuden ammattilaisista. Työryhmän jäseniä ovat ohjaaja ja esitystaiteilija Elsa Ervasti, ohjaaja Milla Minerva Mertanen, runoilija Tommi Parkko, videotaiteilija Janne Rehmonen, esitystaiteilija Elina Väänänen sekä pelikaani, lintu.

Esityksentekoprosessia voi seurata livenä osoitteesta: https://twitter.com/Pelikaani2013

Ryhmä työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Projekti NMN

Projekti NMN

[heresy]-sirkus/musiikkiesityksen valmistaminen

Projekt NMN -työryhmä koostuu freelance-taiteilijoista ja Saaren kartanoon tulemme valmistamaan esitystä nimeltä [heresy]. Residenssissä tulemme viimeistelemään ja harjoittamaan esityksemme lopulliseen muotoonsa.

Työryhmä:

Ohjaus, lavastus ja tuotanto: Samuli Männistö
Valosuunnittelu: Saija Nojonen
Musiikki ja äänisuunnittelu: Laura Vuorjoki-Elo
Pukusuunnittelu: Marjo Haapasalo
Tarpeiston ja lavastuksen rakentaminen: Toni Saikonen
Esiintyjät: Antti Nerg, Markus Nivala, Samuli Männistö, Laura Vuorjoki-Elo
Teknikko: Talvi Janatuinen

Samuli Männistö

Samuli Männistö tunnetaan omaperäisistä, omailmeisistä ja tinkimättömistä esityksistään, jotka yhdistävät vaikutteita aina nykyteatterista nukketeatteriin.

”Samuli Männistö ei ole koskaan halunnut tehdä sirkustaidettaan helpoimman ja ilmeisimmän kautta. Hän kokeilee ja venyttelee rajoja äärimmilleen..”

-Jussi Tossavainen, HS. 12.4.2010

”Männistö on suomalaisen kokeellisen jongleerauksen pioneereja.”

– Jussi Tossavainen HS arvio 6.4. 2008

Laura Vuorjoki-Elo

Laura Vuorjoki-Elo on Sibelius-Akatemiasta valmistunut muusikin maisteri ja musiikkipedagogi, joka haastaa itsensä päivittäin saadakseen uusia näkökulmia musiikkiin ja sen kokemiseen.

Vuorjoki-Elo on muun muassa yhdistänyt konemusiikkia suomalais-ugrilaiseen muinaismusiikkiin sekä sorvannut muinaiskarjalaisia sävelmiä moderneiksi yhtyelaulusovituksiksi.

Hänen lähtökohtanaan kaikessa musiikissa on perinne ja perinteentuntemus sekä oma, vahva intuitio ja tunne. Laura Vuorjoki-Elo opettaa musiikin ammattiopiskelijoita Joensuun konservatoriossa ja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa ja esiintyy erilaisissa kokoonpanoissa ja Suomessa ja ulkomailla.

Antti Nerg

Antti Nerg on vuodesta 2008 päätoimisena sirkustaiteilijana sekä -opettajana toiminut jongleerauksen moniosaaja. Hän toimii muun muassa Turun Taideakatemian sirkuslinjan jongleerausopettajana. Nerg on niin opettajana kuin taiteilijanakin kiinnostunut jongleerauksen ja sirkustaiteen perinteestä sekä tyylisuuntauksista. Hänen omassa taiteellisessa työssä tämä näkyy useiden erilaisten jongleerausvälineiden osaamisena.

Markus Nivala

Markus Nivala on Turun taideakatemiasta vuonna 2010 valmistunut sirkustaiteilija. Tätä ennen Markus Nivala opiskeli teatteria Lahden kansanopistossa, missä hänen laajempi kiinnostus koko esittävään taiteeseen heräsi. Tässä vaiheessa hän oli myös mukana mm. Lahden kaupunginteatterin, sekä Oulun ja Helsingin ylioppilasteatterien toiminnassa. Turun taideakatemiasta valmistuttuaan Markus Nivala on ollut päätoiminen sirkustaitelija ja esittänyt myös katusirkusta ympäri eurooppaa.

Saija Nojonen

Saija Nojonen valmistui vuonna 2011 Teatterikorkeakoulusta Valo- ja äänisuunnittelun laitoksella teatteritaiteen maisteriksi. Hän on tehnyt valosuunnittelua ja visualisointeja teatteriin, tanssiin, konsertteihin, tilateoksiin ja runoihin. Kiinnostukset (letunpaiston ja kansanmusiikin ohella) materiaalien tuntu ja valon heijastuminen niiltä. Innostunut valolla rajaamisen mahdollisuuksista ja valon mahdollisuuksien rajattomuudesta. Saija tahtoo työllään rakentaa sekä esitysten näyttämökuvaa että visuaalista dramaturgiaa.

Marjo Haapasalo

Marjo Haapasalo on teatteri- ja tanssipuvustuksiin erikoistunut vaatesuunnittelija. Hän on valmistunut Yrkeshögskolan Sydvästin muotoilun koulutusohjelmasta vuonna 2002. Tämän jälkeen hän on toiminut pukusuunnittelijana useissa eri tuotannoissa eri teattereissa mm. Aurinkobaletti, Linnateatteri, Turun kaupunginteatteri, Turun Kesäteatteri.

Marjon suunnittelu lähtee liikkeelle paperilta, mutta varsinainen työ tapahtuu materiaalin ehdoilla. Suunnittelijana hän toivoo pysyvänsä avoimena ja innostuneena. Uuden teeman työstäminen ja toteuttaminen oman näkemyksensä kautta etenkin teatteri- ja tanssipuvustuksessa ja vahvan käsityötaidon lisäksi Haapasalon töissä näkyy eri tyylien ja aikakausien sekoittelu.

[heresy]

Nimensä puolesta esitys [heresy] viittaa harhaoppiin ja kerettiläisyyteen eli uskomuksiin ja teorioihin, jotka ovat vahvasti ristiriidassa vakiintuneiden uskomusten ja tottumuksien kanssa.

Tämän viitekehyksen sisällä [heresy] tutkii sitä mikä on oleellista, mikä on hallittavissa ja mikä on pyhyyttä. Tämän tutkimuksen taustalla ovat erilaiset taideteoriat, uskontojen käsitykset ja muut todellisuuden ja maailmankaikkeuden syytä, luonnetta sekä perimmäistä totuutta etsivät teoriat.

[heresy] sisältää vähäeleistä fyysisen teatterin ja jongleerauksen taidetta, elävää musiikkia ja kyseenalaistamisesta kuten myös itsetietoisuudestakin syntyvää lempeää huumoria. [heresy] on kolmen jonglöörin ja kansanmuusikon vuoropuhelu käsitellen esineitä, arvoituksia ja muita tärkeitä asioita.

Projekt NMN:n esitys [heresy] on todellista nykysirkuksen runoutta.

[heresy]-esitys saa kantaesityksensä 25.9.2013 Cirko-keskuksessa Helsingissä.

http://supiainen.com/

Projekti NMN -työryhmä työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Compagnie Crache Larmes

Compagnie Crache Larmes

Undershadows – fyysistä teatteria ja nukketeatteria yhdistelevän kansainvälisen teatteriproduktion harjoitukset sekä lavasteiden valmistus

Undershadows on työnimi kansainväliselle teatteriproduktiolle, jota teatteriryhmä Compagnie Crache Larmes Pariisista tekee yhteistyössä suomalaisen nukketeatteriohjaajan Outi Sippolan kanssa. Näyttelijät ja nukenkäsittelijät ovat Selana McMahan ja Linda Lemmetty, jotka ovat valmistuneet École Jacques Lecoqin koulusta / Turun Taideakatemian nukketeatterilinjalta.

Saaren kartanossa aloitamme työskentelyn Udershadows-esityksen parissa, joka yhdistää ilmaisussaan varjoteatteria ja fyysistä teatteria. Esityksessä tutkitaan maanalaisia tiloja ja yksilön taistelua trillerimäisen tunnelman kautta. Residenssin aikana keskitymme varjoilluusioiden kokeiluun, käsikirjoituksen valmistamiseen ja esitysmateriaalin tuottamiseen. Esityksen ensi-ilta on syksyllä 2014.

Compagnie Crache Larmes työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Emma Ecksteinin piina

Emma Ecksteinin piina -ryhmä

Emma Ecksteinin piina -kuunnelman työstäminen kiertäväksi paperiteatteriesitykseksi

Paperiteatteriesitys Agony of Emma Eckstein kertoo Sigmund Freudin potilaan ja kollegan Emma Ecksteinin tarinan. Työryhmään kuuluvat animaatio-ohjaaja Elina Minn, nukketeatteritaiteilijat Niina Lindroos ja Iisa Tähtinen, muusikko Hannu Seppälä ja taiteesta kirjoittava Rebecca LaMarre. Alkuperäisteksti pohjautuu Leena Krohnin kuunnelmaan.

Ryhmä työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Puhti

Puhti-työryhmä

Puhti-yhtyeen uuden esityksen ja DVD-julkaisun valmistaminen

Vuonna 2001 perustettu Puhti on tanssija, koreografi Reetta-Kaisa Ilesin ja muusikko, säveltäjä Anne-Mari Kivimäen duo, joka ammentaa omalaatuiseen esitystaiteeseensa inspiraatiota kansanperinteestä.

Saaren kartanon residenssissä Puhti aloittaa uuden teoksen työstämisen ja harjoittelemisen.Pahan laulu – Balladi pahasta karmasta saa ensi-iltansa marraskuussa 2013. Intensiiviviikon tavoitteena on koota työryhmän kevään ja kesän aikana työstämät sävellys, liikekieli, käsikirjoitus ja visuaaliset ideat yhteen ja aloittaa yhteinen harjoitteluprosessi. Viikon aikana ryhmä kuvaa myös materiaalia esityksen rinnalle työstettävää videoteosta varten. Residenssissä Puhtin kera työskentelevät ohjaaja Tommi Kainulainen, äänisuunnittelija Samuli Volanto, pukusuunnittelija Jaana Kurttila sekä elokuvaaja Aarne Tapola.

www.puhti.eu

Puhti työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

MUU ry

Muu ry

ON THE THRESHOLDS OF PRIVACY — Yksityisyyden kynnyksellä. Yhdeksän taiteilijan residenssi Suomessa. ”Yksityisyyden kynnyksellä” on julkisen tilan taidehanke

Kesä-elokuussa 2013 Mynämäellä toteutettiin Taiteilijajärjestö MUU ry:n tuottama kansainvälinen julkisen tilan taidehanke nimeltä Yksityisyyden kynnyksellä. Kesäkuussa tehdyllä ensivierailulla Saaren kartanoon Mynämäen rauha, vireä kyläkulttuuri, mielenkiintoinen historia ja kaunis luonto jättivät jälkensä taiteilijoihin, ja tämän tuloksia mynämäkeläiset saivat nähdä elokuussa järjestettävässä koko kunnalle avoimessa tapahtumassa. Mynämäkeläiset saivat myös itse osallistua taiteen tekoon ja saada aikaan pysyviä muutoksia ympäristöön.

Taiteilijat:
Marko Alastalo, Andrea Böning, JP Kaljonen, Peter Kees, Søren Lose, Susken Rosenthal

Kuraattorit: Timo Soppela, Christian Skovbjerg Jensen, Susken Rosenthal

Tuottaja: Hanna Uusi-Seppä
Dokumenttikuvaaja: Juha Mäki-Jussila
Yhteistyöjärjestöt: Kunstpflug (Saksa) ja Somewhere (Tanska)
www.muu.fi
www.facebook.com/muugalleria

MUU ry työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Maija Hynninen

Maija Hynninen

Musiikin maisteri
Työskentely huilukonserton ja radiofonian parissa sekä kehittyminen taiteilijana

Residenssiajan päätyöni on Yleisradion tilaama radiofonia. Teos yhdistää nykyrunoutta, akustista ja elektroakustista musiikkia radiokäyttöön tarkoitetuksi tekstilähtöiseksi äänikollaasimaiseksi työksi. Tilasin teosta varten tekstejä suomalaiselta Vilja-Tuulia Huotariselta ja belgialaiselta Elke De Rijckeltä. Teoksen teemana on tila – sekä fyysinen että henkinen. Rijcke kirjoittaa Corinne Wasmuhtin maalauksen inspiroimana lentokenttätilasta, joka on läpikulkupaikka tai eräänlainen portti kahden eri tilan välillä. Vaikka tila on vilkas, jokainen päivä tuntuu kuitenkin toistavan edellistä. Kaikki yksityisyys katoaa neonvalojen loisteessa televisioiden pauhatessa jatkuvaa mainosvirtaa. Huotarisen tila on pieni Jurmon saari, josta hän vuokraa kesäisin kirjoitusmökin. Muusta maailmasta eristyksissä oleva saari on äärimmäisen yksityinen paikka, missä ihminen on yksin omien ajatustensa kanssa. Residenssiaikana paneudun yksityiskohtaisesti tilaamieni tekstien maailmaan ja kehittelen eteenpäin radiofonian kokonaiskaarrosta.

Sävellän radiofoniaan kaksi akustista teosta – sooloteoksen sopraanolle ja kamariyhtyeteoksen, jonka koetan saada residenssiaikana valmiiksi. Pietarin ProArte-säätiön tilaama kamariyhtyeteos saa innoituksensa valitsemastani pietarilaisesta tilasta. Tilaukseen kuului vierailumatka Pietariin. Matkalta saamani inspiraatio ja valitsemani tila välittyvät tässä Saaren kartanon residenssissä tekemässäni teoksessa. Tarkoitukseni on myös aloittaa soolosopraanolle tulevaa virtuoosista teosta. Siinä ajatuksenani on säveltää Rijcken ranskankielisiä runoja koloratuurisopraanon kepeää ja nopeasti artikuloivaa laulutekniikkaa hyväksi käyttäen.

Kuin sivujuonena, mukana kulkee myös jo aloittamani konsertto huilulle ja kamariorkesterille. Tämä huilisti Camilla Hoitengan tilaama teos pohtii sooloinstrumentin ja orkesterin suhdetta esittäen viisi erilaista näkökulmaa yksilön ja yhteisön kosketuspinnaksi.

Juuri ennen Saaren kartanolle tuloa vietin tiiviin jatko-opiskeluvuoden Pariisissa. Tuon vuoden aikana keräämäni vaikutteet pääsevät nyt asettumaan paikoilleen residenssin rauhassa, keskellä idyllistä suomalaista maaseutumaisemaa.

Maija Hynninen työskenteli Saaren kartanolla syys–lokakuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Kaisa Kärki

Kaisa Kärki

Yhteiskuntatieteiden maisteri
Väitöskirjatyöskentely, yhteiskuntajärjestelmään kohdistuvat kieltäytymiset aktiivisena vastarintana

Väitöskirjatutkimukseni Voluntary Exclusions: Systemic Refusal as Active Resistance soveltaa analyyttistä teon filosofiaa, yhteiskuntafilosofiaa ja kulttuuri- ja sosiaalipolitiikan tutkimusta. Tutkin tekemättä jättämisiä, erityisesti yhteiskuntajärjestelmään kohdistuvaa kieltäytymistä, jolla tarkoitan esimerkiksi aseistakieltäytymistä, nälkälakkoa, äänestämättä jättämistä ja verojen maksamattomuutta. Erityisesti minua kiinnostaa kysymys, voiko yhteiskunnan ulkopuolelle jääminen olla tarkoituksellista vastarintaa koko yhteiskuntajärjestelmää vastaan. Kehitän kokonaisvaltaista toiminnan teoriaa, joka kattaa sekä teot että tarkoitukselliset tekemättä jättämiset. Tällainen käsitys toiminnasta luo arvoneutraalia suhtautumista myös syrjäytymiseen.

Saaren kartanossa aion kirjoittaa loppuun Refusing to Act -artikkelin, jossa esitämme professori Mikko Yrjönsuuren kanssa teosta kieltäytymisen määritelmän. Lisäksi tavoitteeni on kirjoittaa puhtaaksi raaka käsikirjoitus vuoden aikana syntyneistä tekstikatkelmista. Tämä käsikirjoitus on väitöskirjan seuraavien artikkeleiden raakamateriaalia.

Kaisa Kärki työskenteli Saaren kartanolla syyslokakuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Sanna Kauppinen

Sanna Kauppinen

Kuvataiteilija
AMKValokuvaaminen residenssin läheisellä luonnonsuojelualuella sekä metsäaiheisen piirustuskokoelman työstäminen

Sanna Kauppinen (s. 1979 Oulu) tekee suurikokoisia piirustuksia, joihin hän yhdistää yleensä jonkin verran myös maalausta. Uutena tekniikkana mukaan on tullut digitaalinen valokuva. Hän on työskennellyt aikaisemmin mm. suomalaisen mytologian karhun sekä viimeaikoina eritoten metsän että puiden parissa. Nyt metsään on ilmestynyt myös muita elämiä.

”Kun viettää paljon aikaa metsässä ja on hiljaa, alkaa siellä näkemään puiden lisäksi myös eläimiä.”

Saaren kartanossa aion piirtää ja valokuvata. Inspiraatiota haen kartanon läheisyydessä sijaitsevasta luonnonsuojelualueesta ja annan sen viedä minut yhä syvemmälle metsä/eläin aiheeseen.”

www.sannakauppinen.com

www.facebook.com/KuvataiteilijaSannaKauppinen

Sanna Kauppinen työskenteli Saaren kartanolla syys–lokakuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Ryusuke Kido

Ryusuke Kido

Taiteilija
Jokapäiväisten tavaroiden veistäminen taideteoksiksi. Suomen luonnon ja kulttuurin tutkiminen. Uuden työn hahmottelu Saaren kartanonssa saatujen kokemusten pohjalta

Haluan tarkastella luonnon ja kulttuurin välillä olevaa tasapainoa. Elämme tässä maailmassa samalla, kun luonto uhraa itsensä meille. Kuitenkin meidän väärinymmärryksemme siitä, että ihmiset voivat kontrolloida kaikkea, painaa unohduksiin aina uudelleen sen tosiasian, että myös me olemme osa luontoa.

En voi kiistää teknologian hyötyjä ja niiden väistämättömyyttä elämässä. Tasapainon pitäminen teknologian ja ihmisten yritystoimintojen välillä osana luontoa on aina haasteellista. Kaikkialla maailmassa tapahtuvat asiat muistuttavat minua siitä.

www.ryusukekido.com

Ryusuke Kido työskenteli Saaren kartanolla syys–lokakuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Esa Mäkijärvi

Esa Mäkijarvi

Photo: Susanna Koskinen

 

Kirjailija
Kirjallinen työskentely

Kirjoitan Saaren kartanossa runoja ja proosaa. Työn alla on kaksi käsikirjoitusta, neljäs runokokoelmani ja esikoisromaanini, joita teen eteenpäin residenssijakson aikana. Molemmissa teksteissä käsitellään eri näkökulmista rakkautta. Läheisetkin ihmiset jäävät helposti toisilleen vieraiksi, mitä tahdon käsitellä syvällisellä tavalla.

Toimin lisäksi vapaana toimittajana ja luennoitsijana, joten osa ajasta menee näiden tekstien tekemiseen. Kirjoitan muun muassa Demokraattiin ja Pelaajaan. Kartano tarjoaa tervetulleen mahdollisuuden keskittyneeseen työskentelyyn, minkä lisäksi luonnon läheisyys rauhoittaa. Toivon kehittyväni kirjoittajana residenssissä.

Voit tutustua ajatuksiini blogissa http://marstravolta.blogspot.com

Kuva: Susanna Koskinen

Esa Mäkijärvi työskenteli Saaren kartanolla syys–lokakuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Julie Nathanielsz

Julie Nathanielsz

MFA, tanssi
Uuden tanssiteoksen loppuunsaattaminen luovan yhteisön kontekstissa

Residenssijaksoni aikana työstän yhtä tai useampaa näkökulmaa sooloteokseni Yo, Genesis. Projekti keskittyy rytmin, kadenssin ja ruumiinkieleen lähteisiin, saapumisiin ja hyötyihin.

Olen tutkinut aihetta tähän asti studiossa, jossa olen harjoitellut käsitteitä toiston kautta ja kehittänyt työkaluja tarpeen mukaan. Mielenkiinnon kohteenani on aistinvarainen havainnointi päätöksenteon ja antamisen kontekstissa, myös tiedostaen sisäisten dialogien vaikutuksen kehon pintojen muokkaukseen. Työni käsittelee myös näitä prosesseja performanssina ja performanssissa. Työ merkitsee myös mahdollisuutta henkilökohtaisen koreografisen prosessin muutokseen.

Miten Yo, Genesis koskettaa Saaren kartanoa ja sen ihmisiä, se jää nähtäväksi.

Julie Nathanielsz työskenteli Saaren kartanolla syys–lokakuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Jorge Raedo

Raedo Jorge

Teatteriohjaaja, taidekasvattaja
What is A? Taidekasvatusta lapsille ja nuorille

Olen teatteriohjaaja ja opetan taidetta lapsille ja nuorille. Saaren kartanossa kehitän tehtävääni Rakennetaan kaupunki! -projektin tuottajana ja taiteellisena johtajana (www.rakennetaankaupunki.fi(http://www.rakennetaankaupunki.fi/) ). Kehitän vuosina 2013–2014 uutta oopperaa Onerva Mäen erityiskoulun ja Alvar Aalto -museon kanssa Jyväskylässä. Vuosina 2014–2015 teemme uuden oopperan lapsille säveltäjän Riikka Talviltien ja runoilija Marjo Heiskasen kanssa Helsingissä.

Jatkan työskentelyäni Amag! Architecture Magazine for Children -lehden johtajana (www.a-magazine.org), ja teen lyhyitä työpajoja lasten kanssa mm. Kiasmassa, Docomomo Españassa (Malaga), Museo de Arquitectura Leopoldo Rother -museossa (Bogota)…

Jorge Raedo työskenteli Saaren kartanolla syys–lokakuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Riikka Wesamaa

Riikka Wesamaa

Taidemaalari
Kosmos-maalaussarjan ideointi ja maalauskokeilut

Saaren kartanossa suunnittelen ja luonnostelen luontoaiheisten maalausten kokonaisuutta. Kutsun runollisesti näitä tulevia maalauksia yhteisellä nimellä kosmos. Niihin liittyy ajatuksia luontona ja luonnossa olemisesta ja ihmettelyä sen kokonaisuuden ympäriltä, joka pyörteen lailla kietoutuu olemiseen. Suunnitelmien pohjalta toteutan myöhemmin erikokoisia tempera- ja öljymaalauksia, jotka sijoittumisessaan tilaan muodostavat ikään kuin yhden suuren maalauksen. Teen luonnoksia piirtäen ja maalaten ja kokeilen eri aiheiden yhdistämistä kokonaisuudeksi pienoiskoossa.

Residenssiaikana työskentelen jonkin verran ulkonakin havainnoiden luonnonympäristöä ja keräten aineistoa maalauksiini. Teen myös retkiä lähialueen keskiaikaisiin kirkkoihin, joiden maalaukset kiinnostavat minua. Katselen sitä, miten luonto niissä näyttäytyy – ei vain kuva-aiheena tai aiheiden luontona, vaan myös rytminä, merkkeinä, kokonaissommitelmana ja siinä, miten kaikki on maalattu.

Riikka Wesamaa työskenteli Saaren kartanolla syys–lokakuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Matthew Cowan

Matthew Cowan

MA Fine Art Practice University of Northumbria, UK
Uuden videon tai performanssin valmistaminen, joka perustuu vuorovaikutukseen paikallisten ihmisten ja yhteisöjen kanssa folkloren, rituaalin ja käytäntöjen kautta

Suomen kulttuurihistoria, sen kulttuuriin liittyvien juhlien postmoderni näkökulma ja kansanperinteen merkityksen jatkuminen ja pysyvyys nykypäivänä kiehtovat minua. Olen kiinnostunut siitä miksi nämä juhlat kuuluvat edelleen ihmisten tärkeisiin juhliin ja tapahtumiin, ja kuinka eri lähtökohdista tulevat esiintyjät, osallistujat sekä yleisö näkevät ne ja kuinka ne päivittyvät tähän päivään.

Työskentelen taiteessani usein vakiintuneiden traditioiden parissa, rinnastan niiden rakenteen ja muodon ja otan asiaan uuden näkökulman – sen joka ylistää ja tuo esille jonkun tietyn rituaalin merkitystä. Haluaisin työskennellä paikallisten ihmisten, vierailijoiden ja historioitsijoiden kanssa saadakseni selville näiden juhlien roolin ja tunnelman ja tehdä siitä uuden työn – performatiivisen tai muunlaisen, joka saa inspiraationsa näistä traditioista ja lisää niihin jotain uutta.

Yksi asia mikä aina yllättää minut taiteilijana on se, kuinka sidottuja “paikalliseen” väkeen juhlista tulee. He määritelevät paikalliset kansaperinteet, jotka kertovat paikan yhteisön ytimestä ja olemuksesta ja tuovat esille paikan luonteen ja hengen.

Saaressa oleessani tutkin joulun ja keskitalven juhlia Suomessa, joista haluan tehdä työn tutustuen vanhoihin rituaaleihin ja mytologioihin.

www.matthewcowan.net

Matthew Cowan työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Friederike Felbeck

Friederike Felbeck

Ohjaaja/kirjoittaja (Diploma), tohtorikoulutettava
Government Poetry, Part II: Europe. Raakavedoksen viimeistely teatteriesitykseen, joka käsittelee esittävien taiteiden taiteilijoiden neuvotteluja ja ponnisteluissa nyky-Euroopassa

Ohjaaja, kirjoittaja ja tuottaja. Friederike Felbeck suoritti ohjaajaopintonsa Hampurin Teatteriakatemiassa (Hamburg Theatre Academy) Jürgen Flimmin johdolla, jonka jälkeen hän työskenteli Armand Gattin ja Roberto Ciullin henkilökohtaisena assistenttina. Hänen debyyttinsä Pasolinin Sikolätissä jälkeen seurasi useita sekä klassisten että nykykirjailijoiden tuotantoja. Hän on kirjoittanut näytelmiä hienoista taiteilijoista Eva Hessestä ja Alexej von Jawlenskystä ja luonut urbaania kehitystä ja arkkitehtuuria käsitteleviä performansseja.

Hänen matkansa ovat usein johtaneet hänet Keski-Itään, joista on alkanut ensimmäinen syyrialais-saksalainen yhteistuotanto Sadallah Wannusin Tuqûs al-ishârât wa altahawwulâtista. Hänen uusimpiin tuotantoihinsa kuuluvat Hofmannsthalin Everyman, jossa esiintyi näyttelijöitä Saksasta ja Sengalista, sekä Antigone, joka esitettiin entisessä kansallissosialistien koulutuslaitoksessa, josta tuli toisen maailmansodan jälkeen muistomerkki. Parhaillaan hän työstää Government Poetrya, joka on taiteellinen näkemys UNESCO:n Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions -kokouksesta. Hän keskittyy residenssijaksonsa aikana Saaren kartanossa näytelmän kirjoittamiseen.

Hän toimii teatterikriitikkona seuraavissa julkaisuissa: Theater der Zeit (Berlinii), Didaskalia (Wroclaw) ja nachkritik.de. Hän on yhtenä kirjoittajana pitkäaikaisessa tutkielmassa Structural Changes in European Theatre (rakenteelliset muutokset Euroopan teatterissa), jota johtaa Balzan-Prize Foundation ja jota koordinoi Kansainvälinen teatteri-instituutti (International Theatre Institute). Hän on tohtoriopiskelija Hampurin yliopistossa ja hän tutkii akateemista näyttelemisen opetusta Itävallassa, Saksassa ja Sveitsissä.

Friederike Felbeck työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Johanna Juhola

Johanna Juhola

Musiikin maisteri
Musiikin säveltäminen ja sovittaminen sooloharmonikalle soolokonsertteja ja nuottikirjaa varten sekä Juhola meets Bach -projektin sävellys- ja sovitustyö

Johanna Juhola (s. 1978) on helsinkiläinen harmonikkataiteilija ja säveltäjä sekä musiikin maisteri Sibelius-Akatemiasta vuodelta 2008. Johanna tunnetaan erityisesti tango- ja harmonikkamusiikin uudistajana ja genrestä toiseen sulavasti liikkuvana vierailijamuusikkona.

Johannan musiikkia esittävät yhtyeet Johanna Juhola Trio ja Johanna Juhola Reaktori, joissa molemmissa tango nuevo ja live-elektroniikka näyttelevät suurta osaa. Muita Johannan yhtyeitä ovat mm. Duo Milla Viljamaa & Johanna Juhola, Tango-orkesteri Unto sekä Las Chicas del Tango.

Johanna on julkaissut omalla nimellään kolme levyä Miette (2006), Fantasiatango (2010) ja Fantasiatango 2 (2012) sekä kymmeniä levyjä yhtyeidensä kanssa ja vierailevana muusikkona.

Johanna on säveltänyt musiikkia monipuolisesti teatteri-, sirkus- ja nykytanssiesityksiin ja myös esiintynyt näissä livenä yhtyeittensä Johanna Juhola Reaktori, Johanna Juhola Trio ja Duo Milla Viljamaa & Johanna Juhola kanssa.

www.johannajuhola.net

www.youtube.com/johannajuholamusic

www.facebook.com/johannajuhola.net

Johanna Juhola työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Paul Landon

Paul Landon

Professori
Exploring the spatio-temporal experience of the contemporary urban environment in images, art texts and installations

Paul Landon on tutkija ja taiteilija, joka tutkii vaeltamista ja matkustamista taiteen harjoittamisena ja tarkastelee välineitä ja rakenteita, sekä materiaalisia että abstrakteja, jotka välittävä tietoa ja vaikuttavat näihin toimintoihin. Hän sitoo vaeltamisen metodin paikkoihin ja asioihin törmäämiseen ja asioihin, jotka resonoivat sekä yksilöllisen että kollektiivisen lähihistorian kanssa. Monet näistä ovat kansainvälisen modernistisen projektin unohdettuja raunioita tai kadotettuja esineitä; projekti, joka on muotoillut Landonin mielikuvitusta ja maailman ymmärrystä varhaisesta lapsuudesta lähtien.

Hän on äskettäin aloittanut sarjan töitä, jotka ovat lyhyitä kuvailevia tekstejä tai esseitä, jotka kertovat paikoista, joissa hän on matkoillaan vieraillut. Tekstit kertovat myös niistä ”ei-vierailtavista” paikoista, jotka eivät ole enää olemassa, mutta jotka yhä resonoivat historiallisesti. Landon kysyy onko tämän kaltaisella taiteen harjoittamiseen perustuvalla tutkimuksella mahdollista valmistua työksi, joka kutsuu lukijaansa tulkintaan ja lukemiseen. Kirjoittamisen lisäksi hän työstää teosta, joka muistelee kuvailun visuaalisia konventioita karttojen, diagrammien, kytkentäkaavioiden, dokumenttivalokuvien ja tieteellisten elokuvien avulla.

Saaren kartanossa hän koostaa ja muokkaa kirjoittamiaan tekstejä tarkoituksenaan saada valmiiksi useampia kappaleita väitöskirjaansa, jota hän tekee Kuvataideakatemiaan.

Paul Landonin kotisivut löydät täältä.

Paul Landon työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Heli Meklin

Heli Meklin

Tanssitaiteen maisteri
Tutkimusprojektin ja siihen liittyvien näyttämöteosten ja työpajojen suunnittelu, työstäminen ja valmistaminen

Heli Meklin on Teatterikorkeakoulusta vuonna 2006 valmistunut taiteilija, joka työskentelee koreografina, tanssijana ja esiintyjänä kotimaisesti ja kansainvälisesti. Häntä kiinnostaa erilaiset identiteetit, ihmiset, ilmiöt, sukupuolten ilmentymät, todellisuuden hahmottamisen tavat, sekä asiat joita on hankala tavoittaa sanoin ja ajatuksin. Meklin työskentelee sekä yksin että yhteistyössä muiden taiteilijoiden kanssa, yhdistellen eri tyylilajeja ja medioita.

“Saaren kartanossa työstän As if… -projektini näyttämöteoksia In Your Mind ja Move the way you like because I love the way you move, sekä projektiin liittyviä työpajoja. Teokset esitetään Nykytaidetila Kutomolla Turussa, helmikuussa 2014.

As if… on vuoden 2012 aikana aloittamani projekti, jossa keskitytään kehollisuuden moniin tasoihin eri ihmisten ja erilaisten projektien kautta. As if… syntyi tarpeesta keskittää taiteellisen työskentelyni suuntaa ja jakaa työskentelyä laajemmin toisten ihmisten kanssa.

Haluan uudelleen tarkastella työskentelytapojani ja hankkia laajempaa lisätuntemusta alaltani. On tarve syventää teoreettista pohjaa, kasvattaa taiteellista työkalupakkia, kehittää tuotannollisia edellytyksiä, sekä luoda uusia verkostoja ja näin mahdollistaa työskentelyä monenlaisissa projekteissa ja työnkuvissa.

As if… -projektin ja sen teosten olennaisena osana on luominen ilman ennalta määrättyä kielellistä teemaa, kehollisuuden kautta. Tavoitteena on myös omalle kiinnostukselle ennakkoluulottomasti antautumalla koettaa purkaa oletuksia ja esteitä, jotka rajoittavat uusien suuntien avautumista niin taiteen tekemisessä kuin muuallakin.

Residenssijakson aikana aion lisäksi käyttää aikaa musisoimiseen, luonnossa oleiluun, sekä naiseuden kliseitä drag-esityksen muodossa tarkastelleen JUST Queens -teoksen äskettäin luoneen Go Go tanssiryhmä Kuumien Putkien uuden hengellisten tapahtumien rakenteellisia ilmentymiä, new age -estetiikkaa ja musikaalia yhdistävän teoksen ennakkosuunnitteluun.”

Heli Meklin työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Minna Pöllänen

Minna Pöllänen

Kuvataiteilija

Uuden teoskokonaisuuden työstäminen

Minna Pöllänen (s.1980) on Helsingissä ja Lontoossa asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Pöllänen käyttää ja yhdistelee työskentelyssään valokuvaa, paikkasidonnaisia teoksia, sekä elementtejä osallistuvasta taiteesta. Teoksia yhdistää niiden tematiikka, joka liittyy maisemankatselun-, kokemisen- ja omistamisen käsitteisiin.

Residenssijakson aikana työskentely keskittyy kartanon puutyöpajaan, jossa rakennan maisemassa olemiseen ja sen havainnointiin tarkoitettuja laitteita ja apuvälineitä. Lisäksi mukanani on laakafilmikamera, jolla kuvaan rakentamiani teoksia, sekä jatkan työn alla olevaa, valokuvista koostuvaa teossarjaa Nature Trail.

www.minnapollanen.com

Minna Pöllänen työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Anu Pennanen & Stéphane Querrec

Anu Pennanen ja Stéphane Quarrec

Kuvataiteen maisterit
Alzheimerin tautia sairastavan suomalaisen sotaveteraanin viimeisiä päiviä kuvaavan ANTEEKSIPYYNTÖ-elokuvan käsikirjoitus ja taustatyö

Anu Pennanen (Suomi) ja  Stéphane Querrec(Ranska) ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2011 alkaen duona PENNANEN & QUERREC. He tekevät yhdessä elokuvia, jotka kuvaavat pienevien inhimillisten, yhteiskunnallisten ja poliittisten olosuhteiden kustannuksista tämän päivän Euroopassa. Heidän tuorein elokuvansa STAANDE! DEBOUT! STANDING!, joka kuvaa Vilvoorden entisiä työntekijöitä Belgiassa, sai ensi-iltansa Glasgow’n elokuvafestivaaleilla helmikuussa 2013 ja sitä näytettiin Cinema des Galeriessa Brysselissä ja Lens Politica Film and Media Art Festival -tapahtumassa Helsingissä vuonna 2013 .

Lisätietoja löydät täältä.

Saaren kartanossa he työstävät ja aloittavat uuden elokuvansa ANTEEKSIPYYNTÖ käsikirjoitusta. Elokuva kertoo Alzheimerin tautia sairastavan suomalaisen sotaveteraanin viimeisistä päivistä. Residenssiaika jakautuu kolmeen jaksoon: 1) taustatutkimustyötä turkulaisten aivosairauksiin erikoistuneiden lääkäreiden avulla, 2) sotaveteraanien haastatteluja ja 3) kenttätutkimustyötä Salpalinjan bunkkereissa.

Elokuva sijoittuu Itä-Suomeen vuoden 2014 lopussa. Suomessa on tehty paljon sotaelokuvia. Haluamme tuoda tähän genreen kokeellisen näkökulman: elokuva siirtyy vaikuttavista tummista ja laaja-alaisista historiallisista kuvauksista yhteen henkilöön, jonka muisti on katoamassa.

Anu Pennanen ja Stéphane Querrec työskentelivät Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Mirimari Väyrynen

Mirimari Väyrynen

Kuvataiteilija
Yksityisnäyttelyiden valmistaminen ja metsäkuva-aineiston keruu Saaren kartanon lähiseuduilta

Käsittelen maisemaa ihmisen maailma- ja luontosuhteen kautta. Maisema on identiteetti ja omakuva, samalla kuin metsän elementeistä syntyvät teokset ottavat kantaa globaaleihin ympäristökysymyksiin ja pohtivat aikamme ilmiöitä ja arvoja.

Maisema on näkymä ja paikka. Se on henkilökohtainen ympäristö ja koettu elämismaailma. Yhtälailla se kätkee sisäänsä kollektiivisen historiallisen ajan ja tapahtumien ulottuvuudet, sosiaaliset ja kulttuurilliset kerrostumat.

Puran ja rakennan maisemaa. Teoksissani metsän motiivit hajoavat ja pilkkoutuvat ja jäljelle jäänyt materia rakentuu uudenlaiseksi osiensa summaksi, muokkaantuneeksi metsäksi ja maisemaksi. Ympäristö on jatkuvaa muutosta ja maiseman prosessuaalisuuden kautta työstän elämän ja luonnon kiertokulun teemoja.

Saaren kartanon residenssityöskentelyjakson aikana paneudun uuden ja värillisen maalaussarjan työstämiseen, jossa pyrin luomaan liikettä, metsän värinää maalauspinnalle sekä hajottamaan ja rikkomaan maalatun pohjan kootakseni sen myöhemmin uudenlaiseksi teokseksi. Odotan myös suuresti metsässä kulkemista osana työskentelyprosessia, ajatusten ja uuden teosten hahmottamisen avartavana kokemuksena.

Mirimari Väyrynen työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2013.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Selaa arkistoa