Residenssivieraat 2010

Aune Kallinen

Aune Kallinen

TeM, teatteriohjaaja ja esiintymistaiteilija
Esityssuunnitelman ”Kansallinen hanke” valmistamiseen ja esitystekstin kirjoittamiseen

Aune Kallinen on teatterinohjaaja ja esitystaiteilija. Vuodet 2001–2004 hän toimi Helsingissä Ylioppilasteatterin taiteellisena vastaavana Minna Harjuniemen kanssa ja on sen jälkeen työskennellyt freelancerina ja tehnyt esityksiä mm. Ateneum-salissa, Kiasma-teatterissa ja Helsingin Taiteellisessa Teatterissa.

Aunen teokset sijoittuvat monien taiteiden väliin ja lähestyvät usein kysymystä tuntemattomasta ja kaikesta mitä emme käsitä tai näe. Hän on viime aikoina ollut erityisen kiinnostunut esittävän taiteen poliittisuudesta. Saaren kartanossa Aune suunnittelee yhteiskunnallisen trilogian kolmatta osaa työnimellä Kansallinen hanke – national project.

Kansallinen hanke – national project esityksen ensi-ilta on TeatteriNyt!-festivaalin yhteydessä Kiasma-teatterissa 15.10.2010.

Aune Kallinen työskenteli Saaren kartanolla tammikuusta maaliskuuhun 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Marja Kanervo

Marja Kanervo

Kuvataiteilija STAK
Yksityisnäyttelyyn tulevan suuren teoksen valmistaminen

”Olen toiminut kuvataiteilijana lähes kolmekymmentä vuotta. Opiskelin maalariksi, mutta työni ovat olleet installaatioita tai veistoksia.

Minulle on tulossa suuri näyttely, jossa on esillä myös muutamia vanhempia töitäni. Toivon pääseväni hyvään alkuun tämän näyttelyn töiden kanssa Saaren kartanossa. Työstän suurta teosta vanhan ideani pohjalta. Tunnen myös tarvitsevani tällaisen irtioton hahmotellakseni koko tulevan näyttelyni ääriviivoja: aion suunnitella ja luonnostella uusia töitä.

Kaipaan keskittymiseen tarvittavaa työrauhaa ja uskon, että tulevat kolme kuukautta tarjoavat sitä.”

Marjo Kanervo työskenteli Saaren kartanolla alkuvuodesta 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Otso Kautto

Otso Kautto

Teatteritaiteen maisteri
Näytelmän ”Lastentarha” kirjoittaminen, Ionescon näytelmän ”Kalju laulajatar” kääntäminen, Isistä ja tyttäristä kertovan romaanin työstäminen

”Valmistuin teatteriohjaajaksi 1987, sen jälkeen olen kiertänyt Suomen eri teattereita ohjaajana, kääntäjänä ja kirjoittajana. Viimeiset 15 vuotta olen toiminut Suomen Kansallisteatterin vakinaisena vierailijana, sekä johtanut vuonna 1985 yhdessä Markku Hoikkalan kanssa perustettua Teatteri Quo Vadis -ryhmää. Quo Vadiksen nomadin teatteritilan, jurtan, maailmankiertue on viime vuosina hallinnut elämääni.

Esikoisromaanini Matka Mundakaan julkaistiin 2003, sen jälkeen olen keskittynyt draaman kirjoittamiseen.

Saaren kartanossa minulla on kolme projektia päällä. Käännän Eugene Ionescon näytelmän Kalju laulajatar Espoon teatterille, kirjoitan yhdessä Markku Hoikkalan kanssa poliittispoeettisen näytelmän Lastentarha Teatteri Quo Vadiksen syksyn ohjelmistoon, sekä työstän materiaalia romaaniin Tyttö Tuli! (työnimi).

Tyttö tuli!-romaanin pohjana on Kansallisteatterissa vuosi sitten ensi-iltansa saanut samanniminen näytelmäni. Monet esityksen kohtaukset toimivat niin hyvin luettuina, että päätin koittaa miten tämä draama siirtyisi proosaksi. Niin esitys kuin kirjakin kuvaavat isän ja tyttären suhdetta, ja tapahtuvat keskittyvät autoon, yhteiseen matkaan jossain poissa kotoa. Autossa ollaan irti muusta maailmasta, ei ole muuta tekemistä kuin jutella, ja katseen voi pitää turvallisesti tiessä: tarjoutuu mahdollisuus sellaisten asioiden sanomiseen joita ei sanota. Sanomatta jäävään artikulointi lienee yksi teoksen teemoista.

Tällä hetkellä, muutama viikko residenssiaikaa käytettyäni on Tyttö Tuli! -romaani se työ, joka on edennyt luontevimmin.

Paikan keskittynyt rauha, mahdollisuus olla yksin ajatustensa kanssa, tai valittuna hetkenä jakaa olemista muiden residenssivieraiden kanssa tuntuu sopivan minulle.”

Otso Kautto työskenteli Saaren kartanolla tammikuusta maaliskuuhun 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Eha Komissarov

Eha Komissarov

Kuraattori
”Sosialistinen realismi ja taide Neuvosto-Virossa. Yhteistyö ja vastarinta: Monografia sosialistisen realismin vaikutuksesta virolaiseen taiteeseen 1944–1956 ja seuraavien vuosikymmenten aikana.”

”Tutkimukseni kauniissa Saaren kartanossa on yhteydessä tuntemattomaan ja salattuun aiheeseen sosialistista realismista Viron taiteen kontekstissa. Kuvana tässä on lempitaidemaalarini Roman Treumanin (1910–1962) teos nimeltä Agitaattori äänestäjien joukossa vuodelta 1952.

Naamiointi on todellisuutta, joka ei ole sitä miltä se näyttää”, Ortefa Y Gasset kuvaa ajatusta naamioinnista heijastuksen kaltaisena ilmiönä. Heijastuksen ongelma ei ole ”representaatio” vaan sen ruumiillistuma: vaikka kuva on näkyvä ja tässä ja nyt, se tarvitsee ruumiillistuman. Tutkimani ongelma ei liity siten vain kuvaan, vaan ennen kaikkea siihen miten kuva siirretään todellisuuteen.”

Eha Komissarov työskenteli Saaren kartanolla tammikuusta maaliskuuhun 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Heli Konttinen

Heli Konttinen

Taiteen maisteri, kuvataiteilija
Käsikirjoitus dokumentin muotoon rakennettuun videoon pojan seksuaalisesta kehityksestä heteroksi yhteiskunnassa, jossa homoseksuaalisuus on normi

”Olen turkulainen kuvataiteilija ja työskentelen pitkäaikaisen Hiekkalaatikko teoria-projektini parissa. Residenssin aikana kirjoitan käsikirjoituksen seksuaalista kehitystä käsittelevään videoteokseeni. Teoksessa pyrin huumorin keinoin tuomaan esille heteronormatiivisen yhteiskunnan suvaitsemattomuutta.

Videoiden lisäksi käytän välineenä valokuvaa, kuvanveistoa, installaatiota, performanssia ja tekstiä. Hiekkalaatikko teoria -projekti on lisäksi poikkitieteellinen. Projekti käsittelee hellän huumorin keinoin ihmisen ontologiaa, sitä miksi olemme sellaisia kuin olemme.”

Heli Konttinen  työskenteli Saaren kartanolla tammikuusta maaliskuuhun 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Sampo Kurppa

Sampo Kurppa

Sirkustaiteilija
Koomisen sooloteoksen ”Houkutus” loppuunsaattaminen ja pidentäminen

Sampo Kurppa (s. 1977) on Turun Taideakatemian sirkuslinjalta 2005 valmistunut jonglööri/sirkustaiteilija. Vuodesta 2001 hän on toiminut ammatissa sirkustaiteilijana/opettajana tapahtumissa, projekteissa, festivaaleilla ja teattereissa niin koti- kuin ulkomaillakin. Jatko-opintoja esiintymiseen hän haki Pariisista Ecole Internationale de theatre Jacques Lecoq:n fyysisen teatterin koulusta 2007–2008.

Työssään hän pyrkii sanattomaan tarinan kerrontaan teatterin, klovnerian ja sirkuksen mahdollisuuksista ammentaen.

Saaren kartanolla Kurppa työskentelee sanattoman addiktiota käsittelevän Houkutus sooloteoksen parissa. Esityksen ensi-ilta on Turussa Kutomolla maaliskuun 2010 lopulla.

Sampo Kurppa työskenteli Saaren kartanolla tammikuusta maaliskuuhun 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Laura Murtomaa

Laura Murtomaa

MuK, Freelancer musiikin- ja teatterintekijä
Esityksen ”Kansallinen hanke – National Project” suunnittelu-, harjoitus-ja sävellystyöhön

Laura Murtomaa on musiikin- ja teatterintekijä, joka on saanut koulutuksensa Sibelius-Akatemiassa sekä Ylioppilasteatterissa. Hän on tehnyt lukuisia sävellys/sovitus/äänisuunnittelutöitä useiden vapaiden ryhmien (Circus Maximus, Helsingin Taiteellinen Teatteri) kanssa sekä esiintynyt ja opettanut niiden ohessa.

Saaren kartanoon hän on tullut suunnittelemaan, harjoittelemaan ja säveltämään “Kansallinen hanke – national project” -projektia , jonka ensi-ilta on TeatteriNyt!-festivaalin yhteydessä Kiasma-teatterissa 15.10.2010.

Laura Murtomaa työskenteli Saaren kartanolla tammikuusta maaliskuuhun 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Riikka Tanner

Riikka Tanner

FM, tietokirjailija
”Kotirouvat”-dokumenttiromaanin kirjoittaminen

”Olen työskennellyt vuodesta 1985 lähtien dokumenttielokuvien tuotannoissa käsikirjoittajana, toimittajana ja ohjaajana Kanerva Cederströmin työparina.

Uuden vuosituhannen alussa aloin kirjoittaa päämäärätietoisesti pöytälaatikkoon ja julkaistavaksi. Työni tuloksena on ilmestynyt kaksi tietokirjaa. Linda kulkee keskellä tietä (Tammi 2005) ja Käheä-ääninen tyttö (Tammi 2009, toinen tekijä Tuula Lind).

Saaren kartanon renkituvan kauniissa kaksiossa aloitan Kotirouvien kirjoittamisen. Olen varma, että rauhallinen paikka ja hyvät residenssinaapurit takaavat, että kirjoittamiseni saa Mietoisissa hyvän alun.”

Riikka Tanner työskenteli Saaren kartanolla alkuvuonna 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Einari Aaltonen

Einari Aaltonen

Suomentaja
Rawi Hagen romaanin ”Cockroach” suomentamiseen englannin kielestä

Einari Aaltonen (s. 1972) on Turussa asuva kääntäjä. Hän on suomentanut nelisenkymmentä teosta proosaa, lyriikkaa ja tietokirjallisuutta eri kustantajille. Residenssijaksonsa aikana hän käänsi loppuun libanonilaissyntyisen, Kanadassa asuvan ja englanniksi kirjoittavan Rawi Hagen toisen romaanin nimeltä Cockroach, jonka suomennoksen Like Kustannus julkaisee syksyllä 2010 nimellä Torakka. Hagen esikoisromaani De Niro’s Game voitti muun muassa kansainvälisen IMPAC Dublin -kirjallisuuspalkinnon ja sen suomennos De Niron peli ilmestyi Liken julkaisemana vuonna 2009.

Torakan jälkeen Aaltonen ryhtyi kääntämään espanjalaisen Pablo Tussetin romaania Sakamura, Corrales y los muertos rientes, jonka suomennoksen Kustannusosakeyhtiö Sammakko julkaisee syksyllä 2010 nimellä Nauravat vainajat. Sammakko on aikaisemmin julkaissut Tussetin kiitellyt romaanit Parasta mitä voisarvelle voi tapahtua ja Sian nimeen.

Nauravien vainajien rinnalla Aaltonen suomensi skotlantilaisen Hal Duncanin romaania Ink, joka on jatkoa tekijän kohua herättäneelle ja paljon lukijoita keränneelle, Nina Saikkosen suomentamalle esikoisromaanille nimeltä Vellum. Aaltonen vastaa syksyllä 2010 Muste-nimellä julkaistavan romaanin kääntämisestä yhdessä Nina Saikkosen kanssa.

”Residenssijakso ravisteli kokemushorisonttia ja tarjosi nautinnollisia työpäiviä. Näin aamulenkeilläni uneliaita valkohäntäkauriita ja laiskoja jäniksiä. Oravat poseerasivat kevätasuissa nostalgisissa KOP-pankkiasennoissa ja joutsenet koristivat metsän reunassa taivasta kuin vanhassa sadan markan setelissä, jonka kääntöpuolella nuori Sibelius myhäilee. – Saaren kartanossa minäkin sain aihetta myhäilyyn: sumentaja ei raakkunut kielen pielessä, vaan suomentaja löysi vahvan työvireen. Kun linnut alkoivat birdata ja kauriit deerata liikaa, turvauduin fiksun näköisen katajan oksalta kähveltämääni ohjenuoraan: kääntäminen ei ole filologista näpertelyä, vaan toimivien ratkaisujen löytämistä ja niiden joukosta valitsemista.”

Einari Aaltonen työskenteli Saaren kartanolla huhti- ja toukokuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Petri Eskelinen

Petri Eskelinen

Kuvanveistäjä
Uuden piirustussarjan taustatyö ja piirtäminen sekä uusien veistosten ideointi ja kehittely

Teokseni ovat usein inspiroituneet mahdottomista ajatuksista, jotka ovat ihmisen suorittaman tutkimisen ja lausuntojen pohjalta siirtyneet ikään kuin lähemmäs mahdollista. Tähän väliin on taiteilijan hyvä iskeä ja pyrkiä käyttämään sumeaa logiikkaa tieteen ja taiteen kohtaamistilassa. Millainen olisi musta aukko kahden ihmisen välillä? Miten saada puu kävelemään? Kuinka nopeuttaa auringonnousu ja -lasku minuuttiin? Pyrin pelkistämään tällaisen ongelman ja löytämään ratkaisun mallina, joka ehdottaa mahdollisuutta todellisuudessa. Ulkoisesti teokseni viittailevat usein tieteen instrumentteihin, historiaan ja luonnonilmiöihin, mutta työskentelyni ydin on ongelmanratkaisu. Luonnontiede ja historia ovat ihmisen näkökulmasta täynnä ongelmia.

www.petrieskelinen.net

Työn tuloksia:

Petri Eskelisen residenssijakson tuloksena syntynyt teosluonnos Auringon tutkija valittiin toteutettavaksi Turun T-sairaalan uuteen keskusaulaan.

Petri Eskelinen työskenteli Saaren kartanolla huhti- ja toukokuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Ville Mäkikoskela

Ville Mäkikoskela

Kuvanveistäjä
Yksityisnäyttelyn valmistamiseen

Olen valmistunut kuvanveistäjäksi Lahden ammattikorkeakoulun Taideinstituutista 1999. Sain opinnot päätökseen Taideteollisen korkeakoulun PALLAS- kuvataiteiden maisteriohjelmassa 2007. Olen ollut esillä monissa ryhmä-ja yhteisnäyttelyissä sekä järjestänyt useita yksityisnäyttelyitä vuodesta 1999.

Saaren kartanon residenssissä työskentelen tulevia yksityisnäyttelyitäni varten, jotka tulevat esille tänä syksynä. Näyttelyt ovat VarikkoGalleriassa Seinäjoella ja Galleria Huudossa/Viiskulmassa, Helsingissä. Näyttelyt ovat peräkkäin, elo–syyskuussa, ensin Seinäjoella ja sitten Helsingissä.

Olen tekemässä näyttelyihin pienikokoisia pääosin puusta tehtyjä veistoksia. Työnimenä on Oloja ja Tiloja. Teokset ovat päiväkirjan omaisia, hetken tunnelmia tilassa tai paikassa. Teokset liittyvät elettyyn ja koettuun ympäristööni sekä arkkitehtuuriin. Tuntemukset ja mielen liikkeet hetkessä vaikuttavat näiden tilojen, teosten, muotoon. Veistosten lisäksi olen tekemässä vesiväri- ja tussimaalausten sarjaa, joka käsittelee samaa aihepiiriä.

Aiempia teoksiani voi nähdä osoitteessa: www.villemakikoskela.fi

Ville Mäkikoskela työskenteli Saaren kartanolla huhti–toukokuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Risto Oikarinen

Risto Oikarinen

Runoilija, muusikko
Kirjalliseen työskentelyyn

Risto Oikarinen (s. Kajaanissa 1978) on runoilija ja saksofonisti. Hänen esikoiskokoelmansa Puupuhaltaja ilmestyi 2005 (Otava). Toinen kokoelma Katumusharjoituksia ilmestyi 2008 (Gummerus). Hän on voittanut Eino Leinon juhlavuoden runokilpailun vuonna 2003, ja Kalevi Jäntin palkinnon vuonna 2005. Hän kirjoittaa Saaren kartanossa kolmatta runokokoelmaansa.

Oikarinen esiintyy aktiivisesti ja yhdistää runoesityksiinsä saksofoni-improvisaatioita. Hänen triossaan Oikarinen, Pohjola & Riippa soittavat myös trumpetisti Verneri Pohjola ja rumpali Joonas Riippa.

https://myspace.com/oikarinenpohjolariippa/

Risto Oikarinen työskenteli Saaren kartanolla huhti–toukokuun aikana vuonna 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Hanna Pajala-Assefa

Hanna Pajala-Assefa Photo: Pirre Naukkarinen

Tanssitaiteen maisteri, koreografi
”Life as Olav” lyhytelokuvan kuvakäsikirjoituksen valmistaminen ja koreografian viimeistely, sekä itsenäistä luovaa koreografista työskentelyä

Hanna Pajala-Assefa työskentelee koreografina, tanssijana ja tuottajana. Hän on MAD Productionin perustajajäsen, missä hän tällä hetkellä työskentelee koreografina. Pajala-Assefan etsii taiteessaan vastauksia arjen herättämiin kysymyksiin ja havainnoi maailmaa liikken ja tanssin kautta. Hänen paikkasidonnainen teoksensa Näyttö on kiertänyt suomessa sekä maailmalla ja on saanut innostuneen vastaanoton niin kriitikoilta kuin yleisöltä.

Viimeaikaiset työt ovat keskittyneet tanssielokuvaan, sekä omien lyhytelokuvien ohjaaja-koreografina että Loikka-tanssielokuvafestivaalin taiteellisena johtajana. Saaren residensisissä hän aloittaa työskentelyn uuden näyttämöteoksen parissa sekä työstää tanssielokuvaa.

Työn tuloksia:

Hanna Pajala-Assefa työsti residenssijaksollaan muun muassa koreografiaa ja kuvakäsikirjoitusta Life as Olav lyhytelokuvaan, josta voit katsoa näytteen täältä.

Hanna Pajala-Assefa työskenteli Saaren kartanolla huhti–toukokuun aikana vuonna 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Risto Repo

Risto Repo

Toimittaja
Eino S. Revon elämäkerta

Risto Repo (s.1948 Helsingissä) on pitkän linjan toimittaja, joka on työskennellyt sekä printti-, sähköisessä että internetmediassa. Hän on toiminut kirjeenvaihtajana Varsovassa (1979–83), Moskovassa (1988–1992), Tukholmassa (1997–2000, 2000-2005 Suomen suurlähetystön lehdistöneuvoksena) ja Beirutissa (2005–2007). Viimeaikaiset yhteistyökumppanit ovat olleet Suomen Kuvalehti ja Yleisradio.

Repo kirjoittaa isänsä Eino S. Revon (1919–2002) elämäkertaa. Repo oli kiistelty kulttuuripoliittinen vaikuttaja ja Yleisradion pääjohtajakautensa aikana (1965–1969) Yle pilkkanimitettiinkin ”Reporadioksi”. Repo kuului presidentti Urho Kekkosen lähipiiriin.

Kirja on vanhimman pojan yritys ymmärtää isänsä ratkaisuja ”sodassa ja rakkaudessa”. Se on otteeltaan henkilökohtainen ja rakenteeltaan tematisoi Eino S. Revon elämää hänen mutkikkaimmissa moraalisissa valinnoissaan. Perheemme myöhemmän perhelääkärin  sodanaikainen toteamus Revolle itselleen kuvannee kohdettani ehkä osuvimmin: ”Minä kadehdin sinulta kykyä olla tunteissaan välittämättä siitä, minkä älyllään tietää.”

Risto Repo työskenteli Saaren kartanolla huhti-toukokuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

William Sweeney

William Sweeney

Professori, säveltäjä
Sonaatin sellolle ja pianolle viimeistely suomalaiselle sellistille Erkki Lahesmaalle ja skotlantilaiselle sellistille Robert Irvinelle. Uuden työn kehittely Pablo Nerudan tekstistä kuorolle ja orkesterille

”Olen syntynyt Glasgow’ssa, Skotlannin suurimmassa kaupungissa, joka aikoinaan teki höyryvetureita ja -laivoja koko maailmalle. Opiskelin siellä ja Lontoossa klarinetiksi, lopulta minusta tuli säveltäjä ja myöhemmin ryhdyin akateemiseen työhön Glasgow’n yliopiston musiikin oppiaineessa.

Olen Saaren kartanossa viimeistelemässä sonaattia sellolle ja pianolle. Aloitin työn yhteistyössä hienon skotlantilaisen sellistin, Robert Irvinen, kanssa ja viimeistelen prosessin upean suomalaisen sellistin Erkki Lahesmaan kanssa. Erkki esiittää teoksen ensimmäisen kerran Glasgow’ssa tämän vuoden lokakuussa ja Robert tulee Turkuun esittämään teoksen ensimmäisen kerran marraskuussa. He myös soittavat yhdessä jo olemassaolevan teokseni Tree o’ Licht (Tree of Light eli Valon puu). Teoksen nimi viittaa vanhaan skotlantilaiseen nimeen rauduskoivulle. Niistä ei ole pulaa Saaren kartanon ympäristössä – eikä valosta, raikkaasta ilmasta ja rauhasta miettiä asioita.

Olen aloittanut työskentelemään uuden työn parissa, joka on äänille ja orkesterille. Siinä tutkitaan Pablo Nerudan runoa Oh tierra esperame (Oi, maa, odota minua). Jokaisen uuden työn pitää olla tutkimusmatka ja toivon, että löytöni kartanon ympäristön poluilta, metsistä ja meren rannalta johtavat minut odottamattomiin lopputuloksiin.”

Työn tuloksia:

William Sweeneyn teokset Tree O´Licht ja Saaren kartanon residenssiaikana viimeistelty Sonata for Cello and Piano saivat Suomen kantaesityksensä 31.10.2010 Turun Sibeliusmuseossa järjestetyssä konsertissa.

Turun Sanomien arvostelun konsertista voit lukea täältä

William Sweeney työskenteli Saaren kartanolla huhti–toukokuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Adriane Wachholz

Adriane Wachholz

Kuvataiteilija
Taiteellinen työskentely

Saaren kartanon historialliset rakennukset sisältävät niin paljon tarinoita, että haluan työstää sitä ja tehdä paikkasidonnaisen työn. Myös paikan erityinen luonto saa roolin piirroksissani ja videotöissäni.

Katso Adrianen Saaren kartanossa tekemä video täältä

www.adrianewachholz.de

Adriane Wachholz työskenteli Saaren kartanolla huhti–toukokuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Ranskanperunat

Ranskanperunat

Kääntäjäryhmä
Ateljeekritiikkityöpaja

Ranskanperunat-ryhmä koostuu ranskalaisen kirjallisuuden suomentajista ja kustannustoimittajista. Tiina Arppen erikoisalana on ranskalaisen filosofisen ja sosiologisen kirjallisuuden suomentaminen, Reita Lounatvuori tunnetaan näytelmien suomentajana ja Titia Schuurman ja Anna-Maija Viitanen suomentavat yleistä kauno- ja tietokirjallisuutta. Aino Rajala on mukana kustannustoimittajana ja Saara Pääkkönen sekä kustannustoimittajana että sarjakuvien suomentajana.

Viikon residenssi Saaren kartanossa suo meille harvinaisen tilaisuuden tutustua tarkemmin toistemme erikoisaloihin, oppia toisiltamme ateljeekritiikin kautta ja saada uusia näkökulmia työhömme.

Käsittelemme residenssissä yhteisesti seuraavien tekstien käännöksiä: David Le Bretonin teos Anthropologie du corps et modernité, Marie Ndiayen näytelmä Hilda, Claudie Gallayn romaani Dans l’or du temps ja Amin Maaloufin romaani Léon l’Africain. Lisäksi meillä käyvät vierailevina puhujina käännöstutkija Outi Paloposki ja suomentajat Antti Nylén ja Annikki Suni.

Ranskanperunat työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Entinen TADaC09 -työryhmä

Entinen TADA09

Kollektiivina toteutettava nykytanssiteos. Tutkimusteemoina: riippuvaisuussuhteet, normaalin ja pakkomielteisen käytöksen rajapinnat, rituaalit, yhteisöllisyys

Miki Brunou, Rea-Liina Brunou, Raimonda Gudaviciute, Elina Häyrynen, Saara Junttila, Ahto Koskitalo, Elina Räisänen ja Jukka Tarvainen.

Vielä nimeämättömään kollektiivimme kuuluu seitsemän Teatterikorkeakoulusta keväällä 2009 valmistunutta tanssitaiteen maisteria ja yksi äänisuunnitelija. Tavoitteenamme oli saada Saaren kartanossa kymmenessä päivässä aikaiseksi partituuri uudelle tanssiteokselle, ja pistää se sitten hetkeksi hautumaan.

Tutkimusteemojamme olivat riippuvaisuussuhteet, normaalin ja pakkomielteisen käytöksen rajapinnat, muutokset, sekä yksilön toimintamahdollisuudet yhteisöissä ja yhteisön toimintamahdollisuudet yksilön hyväksi. Tarkoituksena oli myös tutkia rituaaleja osana kulttuuriamme, ja pohtia erilaisten ritualististen ajattelumallien vaikutusta yksilön toiminnoissa.

Saaren kartanon lämmin, lähes paratiisimainen tunnelma otti meistä vankan otteen ja kuljetti pikkuhiljaa syntyvää teosta omille uomilleen. Etukäteen suunnitelemamme tutkimusteemat jäivät työskentelyssä hieman taka-alalle, kun annoimme ajan ja paikan vaikuttaa meihin. Tärkeimmiksi teemoiksi muodostuikin itse kollektiivissa työskentely, yhteisten sävelien yhteenliittäminen, läsnäoleminen, ja jaettujen kokemusten kehoon ja mieleen tallentaminen.

Totesimme kymmenen päivän olevan melko lyhyt aika tanssiteoksen synnyttämiseen. Toisaalta tiivis ajanjakso ja poikkeuksellisen inspiroiva työympäristö saivat aistimme herkistymään niin, että tuntui kuin olisimme tehneet kymmenessä päivässä kuukauden työt.

Teoksen seuraava vaihe on sen liikekielen hauduttelu ja jokaisen työryhmäläisen yksityiset lukuharjoitukset yhdessä valmistamastamme partituurista. Eri puolilla Suomea ja Eurooppaa asustavat taiteilijamme kokoontuvat seuraavan kerran yhteen ensi marraskuussa. Silloin tarkoituksenamme on saattaa loppukesän ja syksyn aikana kypsyneet ajatukset yhdeksi esityskokonaisuudeksi.

Teoksen vaiheita voi lukea myös työpäiväkirjablogista: www.realiinabrunou.blogspot.com

Voit lukea Turun Sanomien arvostelun ryhmän marraskuussa 2010 esittämästä tanssiteoksesta täältä.

Entinen TADaC09 -työryhmä työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Metsästäjät-ryhmä

Metsästäjät

Taiteellinen työskentely, teosten ja näyttelyn suunnittelu ”Metsästäjät”-ryhmänä. Tapaamiset ja keskustelu kutsumiemme taiteesta kiinnostuneiden henkilöiden kanssa

”Olemme Heini Aho, Sirkku Ketola ja Tamara Piilola, työnimeltämme Metsästäjät-ryhmä.

Etsimme visuaalisen taiteen totuutta ja sen puhdassydämistä suuruutta. Tarkoituksenamme on kehittää kyselevää ja haastavaa synteesiä vuodelle 2013. Aikomuksenamme on luoda yhteinen projekti, yhteisnäyttely, jonka runkoa  ja alkuaskeleita rakennamme residenssin aikana ja keskusteluiden lomassa. Metsästämme projektiimme kiintoisia näkökulmia ja kutsumme taideteoreetikoita, museoväkeä, luovuusfilosofin, tai vaikkapa runoilijan keskustelemaan kanssamme taiteesta.

Paitsi ystävyys, meitä yhdistää intensiivisyys, jolla työhömme suhtaudumme. Koska olemme kukin tahoillamme kiireisiä, olemme onnekkaita Koneen Säätiön tarjoamasta mahdollisuudesta kokoontua yhteen sisällöltään suurta ja vielä tuntematonta suunnitellaksemme.”

Metsästäjät-ryhmä työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Teatteri Quo Vadis

Quo Vadis

Teatteriryhmä
Teatteriproduktion työstäminen

Teatteri Quo Vadis pystytti heinäkuussa jurttansa Saaren kartanon konehalliin jo toista kertaa. Residenssijakson aikana teatteri harjoitti näytelmät Runousoppi II ja Missä äiti? esityskuntoon sekä laittoi aluilleen produktiot Lastentarha ja BurningBurning.

Lisäksi residenssijaksolla valmistettiin kaksi suuritöistä taidekäsityötä vaativaa pukulavastusta, lämmitettiin vanhempaa tuotantoa Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikolle sekä suoritettiin jurtan vuosihuolto.

QUO VADIS on omaperäisestä, ammattitaitoisesta ja kuvia kumartamattomasta kädenjäljestään tunnettu – ja tunnustusta saanut – vuonna 1985 perustettu teatteri.

Quo Vadis nimettiin vuonna 2009 kulttuuriviennin kärkihankkeeksi.

Teatteri kiertää Suomea ja maailmaa mukanaan koko teatteritilansa, runoilijapuuseppä Markku Hoikkalan suunnittelema ja rakentama moderni jurtta. Aasialaista perinnettä ja suomalaista puuosaamista yhdistävä rakenne on jo itsessään taideteos. Teatteritilana se on keskittävä ja vailla esitystraditioiden synnyttämää katsomissopimusta.

Quo Vadis työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Caroline Dear, Heli Konttinen, Leon Patchett, Katja Syrjä,Tiina Vainio, Kimmo Ylönen

Perhonen


Skotlantilais-suomalainen kuvataiteen työpaja

”Ympäristöasioihin keskittyvässä työpajassa käydään dialogia saariston luonnon ja elämän kanssa nykytaiteen keinoin. Työpajassa pohdimme lajien yksipuolistumista, saaristomaiseman muuttumista ja mm. ruokojen kasvualojen laajenemista.

Työpajaan on liittynyt luentoja mm. kasvitieteen professori Carl-Adam Hæggström, ruokoasiantuntija, lehtori Outi Tuomela, taideteoreetikko Tanja Uimonen. Työpajaan kuuluu työskentelyn lisäksi retki Ahvenanmaan saaristoon ja Turussa Koroisten LUMO-keskukseen. Tavoitteena on antaa alkusysäys yhteiselle näyttelyllemme, joka pidetään Ahvenanmaalla ja jossa teosten materiaali on pääasiassa ruoko.”

www.katjasyrja.com

www.tiinavainio.fi

Ryhmä työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Marita Liulia

Marita Liulia

Taiteilija-ohjaaja
Multikulttuurisia suhteita käsittelevän monitaideteoksen käsikirjoittaminen, haastattelujen tekeminen ja kuvaukset

Taiteilija-ohjaaja Marita Liulialla on työn alla Jumalattaren paluu –niminen elokuvaa, tanssia ja mediataidetta yhdistävä teos. Kuolemantanssi-trilogian ensimmäisen osan pääroolissa on tanssija-koreografi Virpi Pahkinen (www.pahkinen.com)

Kuvakäsikirjoituksen ja tuotantosuunnitelman kimpussa mukavan viileässä renkituvassa työskentelevät Liulian lisäksi tuotantoassistentti Jenni Aaltonen, kuvaaja Joona Pettersson sekä ohjelmoija Jakke Kastelli. Työryhmä on Koneen Säätiön residenssissä kaksi viikkoa.

Teoksen kuvaukset alkavat syyskuussa New Yorkissa ja Arizonan autiomaassa.

Kuuma kesä jatkuu aina vaan!

Lisätietoja: www.maritaliulia.com

Marita Liulia työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Soile Lahdenperän työryhmä

Soile Lähdenperä and workgroup

Tanssija, koreografi
Teatterikorkeakoulussa valmistuvan taiteellisen tohtorintutkinnon (Alexander-tekniikka koreografisen prosessin osana) viimeisen taiteellisen osuuden työstämiseen viiden tanssijan kanssa

Työryhmä Soile Lahdenperä, Anni Rissanen, Riikka Theresa Innanen, Nina Viitamäki, Giorgio Convertito, Janne Aspvik ja Tomi Humalisto työskentelevät residenssin ajan Alexander-tekniikan ja improvisaation keinoja käyttävän Drómos – liikkeen jälki -tanssiteoksen valmistamiseksi. Tämän kymmenen päivän jakson aikana ryhmä luo teoksen perustan. Harjoitukset jatkuvat syksyllä Helsingissä. Esitykset ovat Helsingin taidemuseo Tennispalatsissa joulukuun alussa Peekaboo – Uusi Etelä-Afrikka -näyttelyn yhteydessä.

Soile Lahdenperä työryhmineen työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Oopperakammari ry

”Alvilda in Abo” -oopperahankkeen ensimmäinen yhteinen näyttämöharjoittelujakso

Alvilda in Abo -ryhmän neljän päivän työleiri Saaren residenssissä oli oopperaproduktion ensimmäinen yhteinen syventymisjakso.

Aluksi tuotantoryhmä valmisteli teoksen näyttämökuvausta ja yksilöityä työsuunnitelmaa seuraaville 11 kuukaudelle. Sen jälkeen perehdyttiin solistien ja klovnien kanssa partituuriin aarioita laulaen ja tarinan henkeä improvisoiduilla tanssiharjoituksilla tunnustellen. Barokin henkeä haettiin myös päärakennuksen holvikellarissa tehdyissä karaktäärikuvauksissa. Tälle vastapainoksi tarjosi sibeliaanisia tunnelmia ja yleistä mielenkohotusta hanhien syysmuuton tarkkailu rannan lintutornista.

319 vuotta arkistojen kätköissä levännyt Carlo Agostino Badian teos L’Amazzone corsara, overo L’Alvilda Regina de’ Goti (Goottien kuningatar Alvilda, merirosvoamatsoni, 1692) nousi uljaasti siivilleen Saaren kartanon keskittyneessä ilmapiirissä.

Alvilda-oopperan ensi-ilta on 5.8.2011 Turun linnassa. Teos kuuluu Turun musiikkijuhlien ja Turun kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmistoon. Nimirooleissa ovat Mari Palo, Riku Pelo, Kaisa Ranta, Teppo Lampela, Anneliina Koskinen, Jussi Merikanto ja Sören Lillkung. Oopperan ohjaa Ville Sandqvist, musiikinjohto Anssi Mattila, koreografia Kirsi Saastamoinen, puvut Tuomas Lampinen, valot William Ilesja orkesterina toimii Suomalainen barokkiorkesteri. Tanssivaan klovniryhmään kuuluvat Riku Nieminen, Oula Kitti, Jenni Kitti, Maria Kananen, Jonna Aaltonen ja Jukka Tarvainen. Tuottaja on Liisa Mattila, Oopperakammari ry / Kulttuuridynamo, ja taustatutkimuksen koordinoi Totti Tuhkanen Turun yliopistosta.

Oopperakammari ry työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Niran Baibulat

Niran Baibulat Photo: Pirre Naukkarinen

Kuvataiteilija
Taiteellinen työskentely ja jatko-opintoihin liittyvä tutkimus

”Työskentely Saaren kartanossa on alkanut paikkaan tutustumisella; lähinnä päivittäisillä kävely- ja pyöräretkillä lähimaastoon. Olen tutustunut läheiseen, peltojen rajaamaan pieneen metsään ja sen vanhoihin tammipuihin. Olen alkanut tehdä kävelymittauksia, jossa yhdistän tietyn alueen vanhat tammipuut langalla. Kerään langan ja virkkaan sillä kuljetun matkan. Teen tästä reittikartan. Mittaan näin langalla puiden keskinäisiä etäisyyksiä tai levinneisyyttä tietyllä alueella. Haen tällä kokemuksellisia mittaustapoja, jotka perustuvat omakohtaiseen tekoon ja paikan olosuhteeseen.

Jatkan myös ympäristöteossarjaa, pienimuotoista kasvustopunontaa, jossa yhdistän erilaista kasvustoa yhteneväksi pinnaksi. Kiinnitän kasvuston teipillä pahvin tai kartongin palaseen. Punontatyöt ovat hetkellisiä jälkiä maastossa, jonkinlaisia pysähdyksiä. Työskentelyn prosessinomaisuus on itselleni tullut koko ajan tärkeämmäksi osaksi, jolloin käsitys paikasta tulee jollain tapaa läpinäkyväksi. Liikettä seuraa pysähdys, toiminnan jälki on punottu pinta, jossa toisto vasta luo pinnan.”

Niran Baibulat työskenteli Saaren kartanolla syys- ja lokakuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Andy Best

Andy Best

Kuva- ja mediataiteilija
Mediataiteen näyttelyiden ja teosten valmistaminen

Olen mediataitelija, kuvanveistäjä sekä tutkija Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun Crucible studiosta. Työskentelen yhteistyössä vaimoni Merja Puustisen kanssa ja töitämme voi käydä katsomassa osoitteessa http://andyandmerja.com

Residenssijaksollani Saaren kartanossa työskentelen lukuisten projektien parissa sekä perehdyn tekniseen tutkimukseen.

Olemme vaimoni kanssa aloittaneet yhteistyön Jaakko Nousiaisen ja Miika Hyytiäisen kanssa työstääksemme teosta Wagneresque Gesamtkunstwerk. Teos yhdistelee nykyoopperaa, videotaidetta, robottitekniikkaa sekä vuorovaikutteisuutta yleisön kanssa. Kyseessä on mielenkiintoinen projekti, joka avaa ovia uusille mahdollisuuksille. Yhteistyö Jaakon ja Miikan kanssa ei ole aivan uutta, sillä olemme toteuttaneet lavastuksen heidän kamarioopperoilleen Kaappi ja Rakkaimpani, jotka on esitetty Helsingin Aleksanterin teatterissa.

Viime vuonna voitin Helsingin Energian järjestämän taidehanke-kilpailun ehdotuksellani Power Flower. Power Flower -teos on kineettinen veistos, joka reagoi kaupungin energiankulutukseen ja muuttaa muotoaan ja väriään sen mukaisesti. Tällä hetkellä olen työstämässä teoksesta prototyyppiä, joka on yleisön nähtävillä energiansäästöviikon aikana lokakuussa. Myös suunnitelmat teoksen suuresta ulkoilmaversiosta edistyvät.

Andy Best työskenteli Saaren kartanolla syys- ja lokakuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Ulla Koivisto

Ulla Koivisto

Koreografi
Tanssi-installaation työstäminen

”Olen työstämässä tanssi-installaatiotani Hurmiollisessa tilassa kahden tanssijan kanssa. Ensi-ilta on Zodiakissa Helsingissä 7.10 2010. Tämän jälkeen sovitan tanssiteostani Kraft seitsemän tanssijan sijasta neljälletoista tanssijalle. Tutkin fyysisyyden ja energian maksimaalisen käytön yhteyttä luonnossa liikuttaessa, energian virratessa eri raajojen kautta ulos muuttaen kehon näkyvää muotoa. Eri taiteenalojen välinen yhteistyö on lähinnä sydäntä ja siksi taiteilijakollektiivissa eläminen on minulle erityisen antoisaa ja inspiroivaa.”

Työn tuloksia:

Hurmiollisessa Tilassa. Moniosainen tanssiteos kahdelle tanssijalle, sellistille, kuvataiteilijalle ja valosuunnittelijalle. Ensi-ilta 7.10.2010 Helsingissä.

Katso Ulla Koiviston taiteilijahaastattelu teoksesta.

Ulla Koivisto työskenteli Saaren kartanolla syys- ja lokakuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Gerry Loose

Gerry Loose

Kirjailija, taiteilija
Kirjallinen työskentely

“ Olen kirjailija, runoilija ja kasvien kanssa työskentelevä taitelija. Tulin Saaren kartanon taiteilijaresidenssiin viimeistelemään kirjaani, joka tulee käsittelemään tammimetsässä asumista Länsi-Skotlannissa.

Tieto siitä, että Saaren kartanon lähellä sijaitsi pieni tammimetsä, Tammimäki, oli vastustamaton kiusaus. Nyt kun puut ovat pudottaneet lehtensä, pystyn näkemään Tammimäen puunlatvat nostaessani katseeni kirjoitustyöstäni. Tulen sisällyttämään kokemuksiani Tammimäestä ja muun muassa Turun saaristossa sijaitsevasta tammimetsästä tulevaan kirjaani. Tämä tulee tietämään enemmän toimittamista ja työtä, mutta nautittavaa sellaista.

Hedelmällinen työskentely ja hyvä seura ovat tunnusomaista ajalleni Saaren kartanossa. Ideoita muihin projekteihin on syntynyt tiheään tahtiin, ja olenkin kerännyt niitä säästöön, kunnes pystyn ne toteuttamaan. Yksi tällainen idea toteutuu kuitenkin jo ensi vuonna: palaan Saaren residenssiin tarkkailemaan A Place Set Apart – teostani. Se on ympyrän muotoinen pensasaita, joka sulkee sisälleen ainoastaan lintujen ja pienten eläinten mentävän tilan – ohikulkeville ihmisille ei ole suuaukkoa. Teos heijastaa muun muassa sellaista yksityistä tilaa, jonka Saaren residenssi tarjoaa taiteilijoille: koskematonta, mutta vapaata. Teos myös jäljittelee Saaren kartanon vieressä sijaitsevaa Mietoistenlahden suojelualuetta, jonne linnut muuttavat pesimään.

Residenssijaksollani asuin todella mukavasti renkituvassa. Ideoideni ’laboratoriona’  voidaan kuitenkin pitää ympäröivää metsämaata ja maisemia.”

Gerry Loosen residenssiaikanaan kirjoittamaa blogia pääse lukemaan tästä.

Gerry Loose työskenteli Saaren kartanolla syys- ja lokakuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Leena Parkkinen

Leena Parkkinen

Kirjailija
Kaunokirjallinen työskentely

”Muutin Saareen hanhien syysmuuton aikaan. Hiljaisuuteen, jota halkoi säännöllinen toitotus oli vaikea tottua. Missä olivat ratikkakiskot, ambulanssit, Töölöntorin Alkoon nojaavat Repa ja Kake? Saaressa oli autius ja rauha. Ensimmäisen viikon vain nukuin. Sitten kirjoitin. Ja sen jälkeen kirjoitin vielä lisää. Ensi huhtikuussa 2011 ilmestyy täällä kirjoitettu lastenkirja. Se kertoo tytöstä nimeltä Mercedes, joka löytää kylpyammeestaan lehmän. Siinä toistuvat usein käyttämäni teemat sivullisuudesta ja toiseudesta. Sain Saaressa myös vauhtiin romaanini, 1960-luvun alkuun sijoittuvan perhetarinan.

Kahdesta ihmeellisestä kuukaudesta kiittäen
Leena”

Leena Parkkinen (s. 1979) on opiskellut Turun Taideakatemiassa elokuvakäsikirjoittamista ja mainonnan suunnittelua sekä Kriittisessä Korkeakoulussa kirjoittamista. Hän on työskennellyt kustantamoissa, mainostoimistoissa ja baarimikkona. Hänen esikoisromaaninsa Sinun jälkeesi, Max (2009) voitti Helsingin sanomien esikoiskirjapalkinnon, Laila Hirvisaaren rahaston palkinnon ja Akateemisen kirjakaupan palkinnon. Teoksen käännösoikeudet on myyty neljään maahan.

Työn tuloksia:

Keväällä 2011 Teos julkaisi Leena Parkkisen residenssijaksollaan työstämän lastenkirjan Miss Milky Ray, jonka arvostelun voit käydä lukemassa tästä.

Leena Parkkinen työskenteli Saaren kartanolla syys- ja lokakuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Hannele Rantala

Hannele Rantala

Kuvataiteilija
Tekstiä ja kuvaa yhdistävän teoksen valmistaminen

”Käytän usein valokuvaa töideni materiaalina. Silloin paikka, jossa kuva on otettu, on aina läsnä teoksissani. Toisaalta kuvani on yleensä otettu liikkeessä, nopeassa havainnossa, eräänlaisessa välitilassa. Etsimisen, pysyvyyden ja muutoksen teemat toistuvat. Pyrin siihen, että teoksillani olisi aineeton olemus. Monet työni ovat tavalla tai toisella katoavia. Esineillä on joka tapauksessa taipumus muuttua tomuksi ajan myötä.

Teokseni ovat usein muodoltaan sosiaalisia veistoksia, joissa katsoja on tasavertainen tekijän kanssa. Teoksen merkitykset syntyvät yhdessä vastaanottajan kanssa ja valmista teosta tärkeämmäksi muodostuu itse työn valmistamiseen ja vastaanottamiseen liittyvä prosessi. Teokseni synnyttävät myös uusia kuvia ja lisääntyvässä määrin sanoja. Tämä on saanut minut käsittelemään tekstin ja kuvan suhdetta useissa teoksissani. Näissä keskeiseksi sisällöksi on muodostunut kahden hyvin epätäydelliseksi kokemani ilmaisumuodon kyky kuvata todellisuutta.”

Hannele Rantala työskenteli Saaren kartanolla syys- ja lokakuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Kimmo Ylönen

Kimmo Ylönen

Kuvataiteilija
Puuveistosryhmän valmistaminen

”Olen Länsi-Turunmaalla, Norrskatan saarella asuva kuvataiteilija.

Metsän pikkuväen kaluamat tukit, tuulenkaadot ja rantaan ajautuneet puunkappaleet muodostavat teosten rungon. Tähän yhdistän ihmisen käyttämää, rakennuksilta ja purkutyömailta kerättyä materiaalia. Laitan kulmia suoraan ja linjoja vaakaan, apunani lähes maagiset järjestyksen työkalut. Mittaan muurahaisen askelta ja tähtikirjaajan taivalta kaarnan alla. Etsin vastauksia suuriin kysymyksiin samalla puun työstämisestä ja palikkaleikistä nauttien.

Saaren verstaalla kaavailen taivaankappaleita. Liitoksissaan naukuva aurinko, planeetat ja lastulevykuu. Oma universumi, ainoa, jota voin valistuneen yksinvaltiaan tavoin hallita.”

Kimmo Ylönen työskenteli Saaren kartanolla syys- ja lokakuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Paavo Halonen

Paavo HalonenKuvataiteilija
Yksityisnäyttelyn valmistaminen

”Tulin Saareen mukana veistoksen aihio, arkeittain paperia, mustetta ja pihlajanoksia. Sekalaista tavarakasaa yhdistää aihe, linnut. Ja mikä miut toivottikaan tervetulleeksi, laulujoutsenten muuttomatkakuoro!

Yksi tavoitteista työskentelyn aikana on toteuttaa teoksia sekä ensi syksyn Kluuvin Gallerian yksityisnäyttelyyni Helsingissä ja helmikuiseen Pietarin yhteisnäyttelyyn. Ja, jos alun merkit paikkaansa näyttävät, työ sujuu!”

Paavo Halonen työskenteli Saaren kartanolla marras- ja joulukuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Kaisa Ijäs

Runoilija
Kirjallinen työskentely

Kaisa Ijäs on helsinkiläinen runoilija, jonka esikoisrunokokoelma Siskot, veljet (Teos) ilmestyi vuonna 2009. Saaren kartanossa Ijäs kirjoittaa toista runokokoelmaansa, kääntää Aleksandr Skidanin runoja ja valmistelee novellia naisantologiaan.

Kaisa Ijäs työskenteli Saaren kartanolla marras- ja joulukuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Jaakko Jokio

Jaakko Jokio

Tanssitaiteen kandidaatti, koreografi-valosuunnittelija
”Mies”-soolosarjan pohjatyö ja ensimmäisen osan valmistus

”Työskentelyni Saaren kartanossa keskittyy sooloteokseni pohjatyöhön. Työaikani täällä jakautuu keho- ja kuvatyöskentelyyn.

Esiintyjän työllinen osuus keskittyy tutkimaan ja taltioimaan kehoni ja pääni sisällä asuvia hahmoja. Kuinka moneen minämme jakautuu? Missä menee minuutemme rajat? Erittelemällä nämä hahmot pyrin saamaan näyttämölle joukon eripuolia itsestäni ja luomaan dialogia heidän kaikkien kesken. Kuvatyöskentelyssä kokeilen erilaisia tapoja taltioida kuvaa kuten video, dia. Isona osana kokeilujani on heijastetun kuvan liikuttaminen tilassa. Tutkin, voiko kuvan liikkeellä jalostaa projisoidun kuvan merkitystä. Tulevan esityksen ensi-ilta on todennäköisesti 2011 loppupuolella.”

Jaakko Jokio työskenteli Saaren kartanolla marras- ja joulukuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Milja Laurila

Milja Laurila

Valokuvataiteilija
Yksityisnäyttelyn valmistaminen

”Käytän teosteni materiaalina valokuvia ja tekstiä. Minua kiinnostaa se, mitä kuville ja sanoille tapahtuu, kun ne irrotetaan alkuperäisestä yhteydestään. Unohtavatko ne, mitä niiden oli todistettava? Työskentelen Saaren kartanossa Suomen valokuvataiteen museoon ja Forum Boxiin tulevia näyttelyitäni varten. ”

www.miljalaurila.com

Milja Laurila työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Hanneriina Moisseinen

Hanneriina Moisseinen

Kuvataiteilija
Sarjakuvateoksen valmistaminen

Hanneriina Moisseinen (s.1978) on pohjoiskarjalaissyntyinen kuvataiteilija ja sarjakuvataiteilija. Häneltä on aikaisemmin julkaistu teokset Sen synty ja muita Vienan hävyttömiä ja hulvattomia starinoita (2005) sekä Setit ja partituurit – Häpeällisiä tarinoita (2010). Moisseinen palkittiin pääpalkinnolla Kemin pohjoismaisessa sarjakuvakilpailussa vuonna 2006.

Saaren kartanossa hän aloittaa tekemään kolmatta sarjakuva-albumiaan: ”Teokseni tulee olemaan installaationa toteutettava sarjakuva, myöhemmin kirjana julkaistava tarina siitä, kuinka eräs ihminen katoaa selittämättömästi tästä maailmasta. Hän viettää iltaa saarella, jossa keskellä yötä kävelee metsään, eikä hänestä sen jälkeen koskaan kuulla.”

Hanneriina Moisseinen työskenteli Saaren kartanolla marras- ja joulukuussa 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Seita Parkkola

Seita Parkkola

Kirjailija
Romaanin kirjoittaminen

”Olen kirjailija joka asuu ja työskentelee kahdessa kaupungissa Turussa ja Helsingissä. Tämän takia arkeeni kuuluu paljon liikkumista paikkojen välillä. Myös kirjailijan työ on sovitettava tiiviin liikkumisen tahtiin. Koska kirjoittaminen vaatii kuitenkin intensiivistä keskittymistä, hidastamista, jota kuvaamaan sopii parhaiten laivailutermi dead slow, hakeudun residensseihin. Tarvitsen niiden tarjoamaa rauhaa, hetkellistä pysyvyyttä.

Olen Saaren kartanolla kirjoittamassa lastenromaania Karikko. Se on tarina sisarusten surusta, karkumatkasta ja karikoista. Surun kohtaamista pakoillaan lomakohteessa merenrannalla. Lomailu on pysyttelemistä loitolla. Rannalle ei voi kuitenkaan jäädä ikuisesti. Koska tapahtumat sijoittuvat merenäärelle, on meri elementtinä sekä mietityttänyt minua että saanut hakeutumaan rantaan, saarille.Maisemassa on monia tasoja toden, unen ja myytin maisemat päällekkäin. Meri kantaa yleisiä ja henkilökohtaisia, jokaiselle omia merkityksiä, jotka ovat läsnä näilläkin rannoilla.

Tunnen, että meren rannalla ollaan loppumisen ja alkamisen välissä, jonkinlaisella rajalla, niin minä kirjailijana, henkilöni tarinassa kuin me täällä Saaren kartanossa työskentelevät taiteilijat yhdessä. Kun kävelen kirjoittamishetkien lomassa pitkin pellonpengermää jälleen yhdellä kävelyretkistäni, ajattelen sitä kuinka marraskuu täällä ei ole pimeä. Kun auringon valo katoaa, sitä on yhä maisemassa. Kun on tilaa, vettä ja lintutorneilta levittäytyvä lavea ruokojen, veden ja aitausten avaruus, harmaan sävyt eivät tunnu pimeältä niin kuin tuntuvat kaupungissa, vaan valolta, erilaiselta kuin kesän valo, mutta yhtäkaikki valolta. Ja kirjoittaminen, sehän on valoa kohti kulkemista, valon etsimistä. Kulkea pellon poikki ja metsään, tuntea metsä huoneeksi, jossa on pehmeä matto, nostaa oksia tieltään, risuja ja lehviä kuin verhoja toisissa huoneissa. Hämmästyä männyistä siellä missä pitäisi kasvaa lehtopuita, vääristä puista oikeassa maisemassa.

Vielä on miltei koko marraskuu edessä. Odotan ajalta paljon. Ensimmäiset päivät lupaavat hyvää.”

Seita Parkkola kirjoitti lapsille ja nuorille. Hänen tuotantoaan ovat muun muassa lastenromaanit Viima (WSOY:2006) ja Usva (WSOY:2009). Seitan kirjojen käännösoikeuksia on myyty kahdeksaan maahan. Vuonna 2011 hänen kirjansa ilmestyy ranskaksi, italiaksi, tanskaksi ja ruotsiksi. Tänä vuonna se on julkaistu Yhdysvalloissa. Kirjoittamisen lisäksi Seita valokuvasi sekä työskenteli kirjallisuuden kentällä erilaisissa työtehtävissä.

Seita Parkkola työskenteli Saaren kartanolla loppuvuodesta 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Ulla Koivisto ja Kimmo Ylönen

Ulla Koivisto and Kimmo Ylönen

Visuaalisen partituurin työstäminen

”Työstämme visuaalista partituuria neliosaista tanssivideoiden sarjaa varten. Eri tekniikoita yhdistävä partituuri toimii paitsi teoksen ohjenuorana, myös työskentelyn ja prosessin dokumenttina, joka myöhemmin voidaan esittää osana teosta. Nyt joulukuussa palaamme alkuun, paikalle missä myös ensimmäinen esitys aikanaan tapahtuu. Ketjun ensimmäiset lenkit muodostavat Saaren kartanon puistoon sijoitettu Mineo Kurodan kiviteos Wa, liikettä ja runoutta yhdistävä teos Vaeltava valo (Satu Rekola, Jonimatti Joutsijärvi ja Ulla Koivisto) sekä kartanon residenssissä syntyneet kontaktit (Kimmo Ylönen).

Tavoitteena on aikaansaada Länsi-Turunmaan saaristolaisten ja ammattitanssijoiden kanssa maisemaan sijoittuva tanssillinen tapahtuma. Mukaan tuleville tarjotaan kuukauden mittainen kurssi, jonka aikana tutustutaan erilaisten liikemetodien kautta osallistujien minäkuvaan ja henkilöhistoriaan saariston asukkaina. Tuotetut liikeaihiot ja syntyneet esitykset jäävät paikalle elämään ja esityksistä kuvattu materiaali työstetään neljän itsenäisen tanssivideon muotoon.”

Ulla Koivisto ja Kimmo Ylönen työskentelivät Saaren kartanolla loppuvuodesta 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Ilkka Väätti

Ilkka Väätti

Kuvataiteilija, tutkija
Väitöskirjatyö

Ilkka Väätti (s.1955) on pitkän linjan kuvataiteilija, joka työskentelee lähinnä taidemaalarina. Hän tekee myös taidegrafiikkaa ja arkkitehtonisia veistoksia. Väätti on Lahden ammattikorkeakoulun Taideinstituutin sivutoiminen tuntiopettaja ja Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiön hallituksen puheenjohtaja.

Väätti on Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan jatko-opiskelija. Hän tekee väitöstyötä, johon kuuluu kaksi laajaa näyttelykokonaisuutta ja väitöskirja. Kirja koostuu kahdesta osiosta: pienoistutkimuksesta, joka käsittelee maailman keskipisteen kulttuurihistoriaa, sekä omaan taiteelliseen työskentelyyn liittyvästä dokumentaatiosta ja taiteilijatekstistä.

Ilkka Väätti työskenteli Saaren kartanolla loppuvuodesta 2010.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Selaa arkistoa