Residenssivieraat

Selaa arkistoa

Nicole Ahland

Nicole Ahland © Pirre Naukkarinen

Kuvataitelija

Darkness on trial

Nicole Ahland on saksalainen kuvataiteilija. Hän työskentelee valokuvan parissa ja hänen taiteellisen työnsä ydinteema on tila. Hänen työnsä keskeisinä piirteinä ovat valo ja tyhjyys.

”Saaren kartanon residenssijaksollani haluaisin lähestyä tätä paikkaa, sen rakennuksia ja niitä huoneita, jotka ovat tärkeitä siellä asuville ihmisille.

Joku voisi melkein sanoa, että luonnonvalo voisi olla minulle haasteellinen tähän aikaan vuodesta. Minua kiehtoo erityisesti hämärä valo, pitkä valon puuttuminen, paikkaan liittyvät tarinat ja ilmapiiri sekä sitä ympäröivä luonto. Tavoitteenani on materialisoida paikan erityinen valo ja sen historia – visualisoida ne.”

www.nicole-ahland.de

www.wichtendahl.de/ahland.html

www.klauskleinschmidt.de

Nicole Ahland työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Oreet Ashery

Oreet Ashery

Performanssitaiteilija
Elokuvan leikkauksen viimeistely sekä uuden performanssiesityksen valmisteleminen New Performance Festivaaleille Turussa

Saaressa aion leikata Party for Freedom -elokuvan kuvamateriaalia. Materiaali käsittelee vasemmiston ja oikeiston ideologioita ja niiden visuaalisia manifestejä. Toivon myös saavani tehtyä muutamia kuvamateriaaliin liittyviä kappaleita.

Oreet Ashery työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Kätlin Kaldmaa

Kätlin Kaldmaa Photo: Arno Mikkor

Photo: Arno Mikkor

 

Kirjailija, runoilija, kääntäjä
Romaanin ”Ballad of the White House” (Valkoisen talon balladi, työnimi) kirjoittaminen

Kätlin on virolainen kirjailija, kääntäjä ja toimittaja. Hän on julkaissut kolme runokokoelmaa (neljäs kokoelma Rakkauden aakkoset julkaistaan helmikuussa 2012) ja noin 30 käännöstä kirjailijoilta kuten Jeanette Winterson, James Meek, Gabriel Garcia Marquez, Ali Smith, Gabriel Zaid.

Saaren kartanossa ollessaan Kätlin kirjoittaa ensimmäistä romaaniaan, joka sijoittuu Pohjois-Islantiin, paikkaan, jolle hän on menettänyt sydämensä. Lisäksi hän työskentelee Madeleine Thienin romaanin Dogs at the Perimeter käännöksen parissa ja kirjoittaa esipuhetta virolaiseen runoantologiaan, joka julkaistaan Yhdysvalloissa.

Kätlin Kaldmaa työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Timo-Juhani Kyllönen

Timo-Juhani Kyllönen

Säveltäjä
Lastenoopperan ”Èrase que era, el mundo” (Olipa kerran maailma) sävellystyö

Saaren kartanossa sävellän lastenoopperaa työnimeltään Èrase que era, el mundo (Olipa kerran maailma, libretto Maritza Núñez), jonka kantaesitys on 4.10.2012 Perussa, Limassa Teatro Britannican teatteri- ja oopperatalossa. Teos on heidän tilaustyönsä. Oopperassa esiintyvät laulajat ovat ammattilaisia ja myös nuoria ja lapsia. Heitä säestää kamariorkesteri.

Viimeistelen myös trumpettikonserttoani Cadiz 2012 Op. 85, jonka on tilannut Espanjassa sijaitsevan Cadizin kaupungin Grand Teatro Falla. Minut nimitettiin Grand Teatro Fallan nimikkosäveltäjäksi (2009–2013) espanjankielisen Kuninkaiden kirja -oopperani kantaesityksen yhteydessä.

Tarkoitukseni on myös aloittaa Savonlinnan oopperajuhlien tilaaman kokoperheen Norppaoopperan työstäminen, jonka kantaesitys on Olavinlinnassa vuonna 2013.

www.timo-juhanikyllonen.com

Työn tuloksia:

Timo-Juhani Kyllösen Saaren kartanossa työstämä lastenooppera Olipa kerran… Erase que era una niña… sai hyvän vastaanoton Limassa, Perussa. Kaikki 9 näytöstä olivat täynnä ja yleisön pyynnösta järjestettiin myös 6 ylimääräista näytöstä.

Toinen Kyllösen kartanolla säveltämä toinen lastenooppera Norppaooppera sai kantaesityksensä 20.7. ja 21.7. 2012 Olavinlinnassa, Savonlinnan Oopperajuhlissa.

Kartanolla Kyllönen sävelsi myös Trumpettikonserton, joka sai hyvän vastaanoton Espanjassa marraskuussa 2012.

Timo-Juhani Kyllönen työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Minna Leino

Minna Leino @ Pirre Naukkarinen

Tutkija, meriarkeologi

Väitöskirjan työstäminen

Olen viime vuodet tutkinut Itämeren pohjaa kotivesilläni Suomenlinnassa ja meriarkeologina olen kiinnostunut ihmisen ja meren suhteen tutkimuksesta.

Tällä hetkellä valmistelen väitöskirjaani Helsingin yliopistossa osana kansainvälisen MARIS-tutkimusohjelman Itämeren alueen jatko-opiskelijoiden ryhmää. Saaren kartanon residenssiajasta toivon löytäväni tilaisuuden intensiiviselle kirjoitustyölle. Väitöskirjani käsittelee kierrätystä meriarkeologian näkökulmasta ja erityisesti tarkoituksella upotettuja aluksia. Olen virkavapaalla Museoviraston Arkeologisista kenttäpalveluista ja tutkimukseni mahdollistaa Koneen Säätiön tutkijastipendi.

Minna Leino työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Kirsi Marie Liimatainen

Kirsi Marie Liimatainen © Pirre Naukkarinen

Elokuvaohjaaja

Elokuvakäsikirjoituksen ”The Scream of the Butterfly” kirjoittaminen sekä dokumenttiprojektin ”Comrade, where are you today?” kehittely

The Scream of the Butterfly

Se oli se kesä, jolloin 7-vuotiaasta Mariasta tuli intiaani, enosta Jeesus ja kun äiti lakkasi rakastamasta isää ja isoäiti jätti isoisän… Se kesä, jolloin ruoho kalpeni, tuuli hämmentyi ja kaiken yllä oli aurinkojen aurinko…

Tampereen Pispala, 70-luvun lopun Suomessa. Kun kesä tulee, vaarallinen valo tuo kaiken sen esiin, joka pitkän talven kuluessa peittyi lumeen. 7-vuotias Maria-tyttö seuraa kuinka hänen perheensä murtuu lopullisesti yhden polttavan kuuman kesän aikana. Marian eno sairastuu mieleltään, isoisä juo entistä kovemmin, isä ja äiti tekevät eroa ja isoäiti työskentelee tehtaassa kahdessa vuorossa pelastaakseen sen mitä pelastettavissa on.

Enon maailmassa aurinko vinkuu, puut puhuvat ja perhoset itkevät lyhyen elämänsä tähden. Kun ambulanssi jälleen saapuu hakemaan enoa, on Maria surullinen. Hän ei ymmärrä miksi enon täytyy taas lähteä.

Kun paha valo ohenee, sade tulee ja perhoset huutavat pelkonsa loppuun. Kesä on päättynyt.

Dokumenttielokuva Comrade, where are you today?

Vuonna 1988 muutin Itä-Saksaan opiskelemaan kansainväliseen nuorisokorkeakouluun. Marxismi-leninismin hengessä toiminut opinahjo lakkautetttiin seuraavana vuonna Saksojen yhdistyttyä. Vuosikurssini jäi koulun nelikymmenvuotisen historian viimeiseksi.

Tänään, 22 vuotta muurin murtumisen jälkeen, lähden matkalle läpi Euroopan, Chilen, Nicaraguan ja Bolivian, Libanonin ja Etelä-Afrikan. Missä ovat entiset opiskelutoverini nyt ja ovatko he muuttuneet maailman mukana?

Comrade, where are you today?

Kirsi Marie Liimatainen työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Gaby Peters

Gaby Peters

Kuvanveistäjä, videotaiteilija
Saaren kaivo ja sen tarinat

“When you stir your rice pudding […] the spoonful of jam spreads itself round making red trails […]. But if you stir backwards, the jam will not come together again. Indeed, the pudding does not notice and continues to turn pink just as before. Do you think this is odd?“  Tom Stoppard: Arcadia

Kuten tuossa sitaatissa, työni käsittelee ensisilmäyksellä liikettä, etupäässä siksi että se käsittelee Tom Stoppardin tai Lewis Carrolin tapaista loogisuutta, joka on vain näennäisesti epäloogisuutta. Luon veistoksellisia installaatioita ja työskentelen videon parissa. Suoritettuani tutkinnon taiteessa ja englantilaisesta kirjallisuudesta Mainzin taidekoulussa Saksassa, jatkoin opiskelua Glasgow’n taideakatemissa (Glasgow School of Art) ja suoritin taiteen maisterin tutkinnon 2010. Opiskelujeni jälkeen muutin takaisin Saksaan ja nyt asun ja työskentelen Künstlerhaus Dortmundissa, taiteilijoiden ylläpitämässä, voittoa tavoittelemattomassa tilassa nykytaiteelle ja kokeelliselle taiteelle.

Tulin Saaren kartanoon löytämään paikan, missä voin keskittyä täysin taiteelliseen työskentelyyni. Suunnittelen työskenteleväni luonnosten ja teknisten piirrosten parissa seuraavaa installaatiotani varten ja saavani kaksi videotyötäni valmiiksi. Työni lisäksi odotan innolla kävelyitä metsissä ja Saaren läheisillä rannoilla sekä uusien ihmisten tapaamista Saaressa ja sen ympäristössä – työskentelyä Saaren omien tarinoiden maailmassa.

www.gabypeters.de

Gaby Peters työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Heli Tamminen

Heli Tamminen

Käsikirjoittaja
Elokuvakäsikirjoituksen kirjoittaminen

ääriensä laitumen takaa
osattava kulkea, seurattava
poispyyhittyä, ärjyvää
tyventä

hankalaa venettä ajaa tottumaton tuuli

Kirjoitan tällä hetkellä pitkän elokuvan käsikirjoitusta. Tarina sijoittuu kuihtuvaan rannikkokylään, jossa yksinäiset lapset etsivät toden ja sadun rajaa. Prosessia on vaikea eritellä vaiheittain, mutta ylle lainattu kertoo siitä kaiken olennaisen.

Heli Tamminen työskenteli Saaren kartanolla tammi–helmikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Kaija Anttonen

Kaija Anttonen

Kääntäjä
Saamelaisrunoantologian toimittaminen ja kääntäminen suomeksi

Olen kääntäjä, ja asun Karasjoella Pohjois-Norjassa. Olen toiminut freelancekääntäjänä 30 vuotta, aluksi pääkaupunkiseudulla mutta viimeiset 25 vuotta ensin Lapissa ja viime ajat Pohjois-Norjassa.

Olen kääntänyt kirjallisuutta sekä suomeksi että englanniksi useista kielistä, eli työkieliäni ovat suomi, saame, englanti, ruotsi, norja ja tanska. Olen suomentanut esimerkiksi Nawal El Saadawin teoksen Nainen nollapisteessä ja Susan Griffinin teoksen Nainen ja luonto ja viimeksi saamelaisrunoilija Rose-Marie Huuvan rintasyövästä kertovan runokirjan Kylmä kumppani. Kaunokirjallisuuden lisäksi olen kääntänyt myös asiatekstejä laidasta laitaan eli YK:n raporteista selkokielen kirjoihin, lakiteksteihin ja elokuvatekstityksiin. Kirjallisuuden lisäksi elokuvat ovatkin lähellä sydäntäni, ja olen ollut järjestämässä Inarissa pidettäviä Skábmagovat – Kaamoksen kuvia -elokuvafestivaaleja koko niiden olemassaolon ajan eli 15 vuotta.

Täällä Saaren kartanossa tarkoituksenani on toimittaa ja suomentaa saamelaisen runouden antologia, sillä saamelaisia runokirjoja ilmestyy suomeksi ani harvoin.

Kaija Anttonen työskenteli Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Katja Koukkula & Jussi Väänänen

Katja Koukkula & Jussi Väänänen

Tanssija-koreografit, tanssinopettajat
Uuden tanssiteoksen koreografian tekeminen ja uudenlaisen liikemateriaalin etsiminen

Olemme tanssija-koreografipariskunta. Aloitimme yhteisen uramme kilpatanssin parissa 18 vuotta sitten. Lopetettuamme kilpailemisen 12 vuoden mittaisen uran jälkeen vuonna 2005 halusimme jatkaa tanssimista toisenlaisessa ympäristössä ja uusilla tavoitteilla, joten siirtyminen teatteriin oli luonteva ja tarpeellinen ratkaisu. Nykyisin meitä kiehtoo paritanssin ilmaisulliset mahdollisuudet näyttämöllä, ja olemme kovin mielenkiintoisella tutkimusmatkalla etsiessämme uutta paritanssin identiteettiä taidetanssin parissa.

Saaren kartanossa olemme tekemässä uutta duettoamme nimeltään AFTERTASTE, joka saa ensi-iltansa tilausteoksena Pyhäjärven Täydenkuun tansseilla heinäkuussa 2012.

Residenssityöskentelyssämme luomme uutta materiaalia, hahmottelemme teoksen rakennetta ja luonnetta sekä käytämme meille uusia ja erilaisia työtapoja löytääksemme tuoretta näkökulmaa teoksen työstämiseen. Apunamme meillä on hetken aikaa ohjaajana/dramaturgina/vastavoimana koreografi Jaakko Toivonen, joka tiukoilla kysymyksillään ja vaatimuksillaan auttaa meitä tekemään asioita syvemmin ja monipuolisemmin, ja samalla estää meitä tekemästä liian tuttuja tai helppoja ratkaisuja.

www.jussikatja.fi

Katja Koukkula & Jussi Väänänen työskentelivät Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Petri Kaverma

Petri Kaverma

Kuvataiteilija
Kokonaisvaltaisuuden ja -oivalluksen synty installaatiotaiteessa -tohtorintyö

Olen kuvataiteilija ja minun on residenssijaksoni aikana määrä saada (jokseenkin) valmiiksi Kuvataideakatemian tohtorin opin- ja taidonnäytetyöni kirjallinen osuus. Ajattelen opuksen olevan itsenäinen, oma taideteoksensa (näin varmaan kaikki muutkin kaltaiseni ajattelevat).

Taitan teoksen kokonaan itse. Tällä pyrin kuvan ja tekstin dialogisuuteen.

Yhteys, virittäminen, dialogi rakentuu hitaasti, mutta työni kautta olen vakuuttunut, että tämä on ainoa tapa toteuttaa taiteelliselle työlle ja ilmaisulle perustuva tohtorin opinnäyte. Lisäksi tämä on loputtoman innostavaa ja kiinnostavaa. Ei aina.

Luen paljon ja mielelläni kaunokirjallisuutta, koska romaanit antavat vastapainoa muille teksteille ja pitävät kirjoitukseni, ajatukseni ja kieleni elävänä. Pidän erityisesti J. M. Coetezeen, W. G. Sebaldin, Paul Austerin, Annie Proulxin, Georges Perecin, Jorge Luis Borgesin, Alberto Moravian, Jose Saramagon ja Samuel Beckettin teoksista. Olen elokuvien suurkuluttaja ja kuuntelen mielelläni mahdollisimman minimalistista ja meluamatonta musiikkia.

www.kaverma.fi

Petri Kaverma työskenteli Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Tuula Mehtonen

Tuula Mehtonen

Elokuvaleikkaaja
Klassisesta rakenteesta poikkeavan, taiteellisesti korkeatasoisen nykyelokuvan ilmaisua kartoittavan yleistajuisen teoksen kirjoittaminen

Olen Tuula Mehtonen (s.1953), elokuvaleikkaaja. Asun Karkkilassa, mutta työskentelen enimmäkseen Helsingissä ja Espoossa. Leikkaan nykyään itse enimmäkseen dokumenttielokuvia, mutta olen hyvin kiinnostunut kaikesta elokuvailmaisusta.

Vuosina 1996–2007 johdin elokuvaleikkauksen linjaa Taideteollisen korkeakoulun Elokuvataiteen osastolla. Olen opettanut leikkausta ja elokuvakerrontaa myös Norjan ja Baltian elokuvakouluissa sekä vuosittain toistuvassa kansainvälisessä workshopissa Burmassa.

Residenssissa tutkin nykyelokuvan rakennetta ja ilmaisua ja kirjoitan siitä kirjaa. Leikkaajana minulle ovat tärkeitä sekä ne tunnevaikutukset, jotka tapahtuvat yleisössä elokuvan katsomisen aikana, että ne keinot, joilla tekijät ovat rakentaneet nämä vaikutukset teokseensa. Erityisesti minua kiinnostavat elokuvat, joiden rakenteet eivät noudata klassista kaavaa ja joissa heiveröisen juonen korvaa vahva emotionaalinen lataus.

Haluan kirjoittaa omaan ammattikokemukseeni perustaen vailla akateemisia rasitteita ja avata näin elokuvantekijän näkökulman elokuvakirjoittamiseen.

Tuula Mehtonen työskenteli Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Harri Nordell

Harri Nordell

Kirjailija
Itsenäisen runoteoksen suunnittelu ja kirjoittamisen loppuunsaattaminen

Olen Paraisilla, Turunmaan saaristossa asuva runoilija (s. 1956). Saaren kartanossa kirjoitan kuudetta runokokoelmaani. Jo ensimmäisen viikon jälkeen olen huomannut, että työ sujuu täällä mainiosti. Kokoelman synopsis-vaiheessa eli parhaillaan, olen päättänyt kirjoittaa siihen osaston haikuja. Ehkä kymmenen. Muut kokoelman runot on vapautettu tiukoista tavumääristä.

Kriitikoilla on ollut vaikeuksia löytää genreä runoilleni. Useimmiten määrittelyt kuuluvat: minimalisti, modernisti, surrealisti, romantikko. Viimeaikoina esimerkiksi kääntäjäni ovat luokitelleet minut nordellistiksi. Hauskoja ihmisiä.

Kokoelmani julkaisuvälit ovat suomalaisessa runoudessa poikkeuksellisen pitkiä. Keskimäärin viisi tai kuusi vuotta. Runoni nimittäin yksinkertaisesti vain uuttuvat. Säkeet löytävät samaan runoon monesti eri-ikäisinä. Vain harvoja runoja olen kirjoittanut yhdeltä istumalta.

Runojani on käännetty italiaksi, espanjaksi, ranskaksi, englanniksi ja ruotsiksi.

Lisää tietoa: http://www.booksfromfinland.fi/

 

Harri Nordell ja Karamazovien kanssa illallisella

Harri Nordell kertoo Saaren kartanon residenssijaksollaan tekemästä oivalluksestaan Turun Sanomien Rytmihäiriöitä-blogissaan täällä.

Harri Nordellin runoja musiikkina

Tampere Biennalessa 21.4.2012 sai kantaesityksensä säveltäjä Harri Suilamon on uusin teos Unilouhikko. Teos perustuu Harri Nordellin runoihin ja sen esittää TampereRaw-yhtye.

Harri Nordell työskenteli Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Suvi Oskala

Suvi Oskala

Musiikin maisteri
Uuden soolomateriaalin säveltäminen esityksiin ”Klaustrofunktionalismi” ja ”Harmaa” sekä toiselle soololevylle

Suvi Oskala valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta vuonna 2010 pääaineinaan viulu ja laulu. Oskala on monipuolinen esiintyjä, joka on kotonaan sekä uuden taidemusiikin että perinteisen kansanmusiikin kentällä. Lukuisissa näyttämöteoksissa työskentelyn lisäksi Oskala soittaa useissa yhtyeissä, joista mainittakoon Duo Emilia Lajunen & Suvi Oskala, suomalais-ruotsalainen Pelios sekä Avertere-yhtye.

Musiikissaan Suvi Oskala luo uusia, yllättäviä sointivärejä sekä viululla että lauluäänellä, ja näiden kahden instrumentin yhdistäminen on Oskalan taiteellisen työn keskiössä. Oskala on vahva esiintyjä, jonka konserteissa musiikki syntyy, syttyy ja elää hetkessä. Oskala yhdisteleekin vapaata improvisaatiota vuosien varrella säveltämäänsä materiaaliin ja saa näin alati muuttuvaa ja uudistuvaa soivaa materiaalia esiintymisiinsä.

Suvi Oskalan ensimmäinen soololevy julkaistiin helmikuussa 2012. Levyllä kuullaan vuosina 2004–2011 sävellettyä materiaalia. Levyllä vierailee lyömäsoittaja Oskari Lehtonen ja levyn musiikillisena tuottajana toimii säveltäjä-performanssitaiteilija Masi Tiitta, jonka kanssa Oskala on tehnyt yhteistyötä erilaisissa projekteissa jo vuodesta 2006. Suvi Oskalan instrumentteina ovat lauluäänen lisäksi ruotsalaisen viulunrakentajan Per Klingan rakentama ja suunnittelema 5-kielinen viulu Violina sekä pieni sormipiano nimeltään Marjatta.

Saaren kartanon residenssikaudellaan Suvi Oskala tulee säveltämään uutta soolomateriaalia niin tulevalle soololevylle kuin keväällä 2013 ensi-iltansa saavaan Klaustrofunktionalismi-esitykseen.

Lisätietoa: www.suvioskala.net

Suvi Oskala työskenteli Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Susken Rosenthal

Susken Rosenthal

Kuvataiteilija
Paikkasidonnaisen installaation työstäminen

Residenssijaksoni aikana Saaressa aion työstää uusia käsitteitä havainnointiin ja tilaan liittyviin installaatioihin. Haluan yhdistää visuaaliset elementit ympäristöstä, kuten maisema, luonto, arkkitehtuuri ja suomalainen kulttuuri, osaksi taiteellista tutkimusta. Prosessin lopputuloksena haluaisin rakentaa yhden julkisen paikkasidonnaisen installaation Saareen tai sen lähialueelle.

www.susken-rosenthal.de

Susken Rosenthal työskenteli Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Annu Wilenius

Annu Wilenius

Taiteen maisteri, filosofian maisteri
Semi-Detached Ger with a Garden – experiencing self, community and environment through urbanizing Mongolia (taiteellinen tutkimus)

Olen tekemässä taiteen tohtorin väitöskirjaa Aalto yliopiston Taiteen laitokselle otsikolla Rivitalojurtta puutarhalla: itsen, yhteisön ja ympäristön kokemisesta kaupungistuvan Mongolian kautta. Tutkimushankkeena tämä on tarkoittanut kolmen laajan näyttelyvaihtohankkeen toteuttamista yhteistyössä keskieurooppalaisten ja mongolialaisten taiteilijoiden kanssa. Ensimmäiset Mongolian matkat teimme jo vuosina 2005 ja 2006, ja ensimmäinen suuri yhteisnäyttely Mongolia: havinto ja utopia järjestettiin Keravan taidemuseossa 2008 yhteistyössä Pirkko Siitarin ja Saara Hacklinin kanssa. Toinen näyttelyprojekti Paljas talo (Bare house) koostui residensseistä Porissa ja Rotterdamissa, Mongolian matkojen lisäksi. Näyttelyt toteutettiin 2010 Porin taidemuseossa ja Porin Puuvillassa sekä 2011 Zanabazar Fine Art museossa Ulaanbaatarissa, Mongoliassa. Sekä Mongolia: havainto ja utopia -näyttelystä että Porin Paljas talo -näyttelystä on tehty kirja+dvd-julkaisu.

Nyt Saaren kartanon residenssin aikana olen toimittamassa julkaisua Ulaanbaatarin Paljas talo -näyttelystä. Julkaisu tulee koostumaan näyttelyä ja sen rakentamista dokumentoivasta materiaalista sekä laajasta valokuvaesseestä Ulaanbaatarin kaupungista, missä vietin 2011 kuusi kuukautta. Kirjoitan julkaisuun myös esseetä työnimeltään At the Building Site, jossa pohdin niin kaupungin kuin näyttelyiden ja identiteettien erilaisia rakentumisia. Kun tämä työ on tehty toivon vielä ehtiväni aloittelemaan väitöskirjani varsinaista kirjallista osuutta.

www.annuwilenius.com

Annu Wilenius työskenteli Saaren kartanolla maalis–huhtikuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Milla Virtanen & työryhmä

Kuva: Milla Virtanen ja työryhmä

Kansainvälisen tanssiteatteri-/animaatioteoksen valmistamiseen

Saaren kartanossa työstämme tanssiteatteriteosta nimeltään Volière.

Teoksessa yhdistyy fyysinen teatteri, tanssi ja animaatiotaide. Virittyneessä tunnelmassa lavalla esiintyvät kolme naista Suomesta, Ranskasta ja Norsunluurannikolta. Teos käsittelee sisäistä etsintää ja patoutunutta energiaa. Saaren kartanon lisäksi meillä on ollut kolmen viikon residenssijakso teosta varten myös Schloss Bröllinissä Saksassa. Ensi-ilta on Oulussa Valveen teatterissa 14.6 2012.

Työryhmä:

Milla Virtanen
Leevi Lehtinen
Elodie Morard, Ranska
Aurélie Camil, Norsunluurannikko

Milla Virtanen & työryhmä työskentelivät Saaren kartanolla kesällä 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Hildegard Projekt -työryhmä

Hildegard project © Pia Bartsch

Nyyttikestit – Hildegard Projektin ja Kokeellisten taiteiden nomadisen akatemian ryhmätyöskentely Saaren kartanossa

Nyyttikestit

Olennaisena osana Hildegard Projekt -taiteilijaryhmän teosten sisältöä on niiden tekemiseen liittyvä prosessi ja useiden ihmisten kädenjälki yhdistettynä paikkasidonnaiseen tekemiseen. Hildegard Projektin perusideana on käyttää mukana olevien taiteilijoiden teoksia materiaalina yhteiseen teokseen, joka on luotu tiettyyn paikkaan ja esiintyy vain kerran. Tässä työmetodissa individuaaliset taideteokset tulevat osaksi taiteellista prosessia, tilallista ja ajallista sommitelmaa. Näin ryhmä tutkii yksilöllisyyden ja yhteisen problematiikkaa teoksen muotoutumisen aikana.

Residenssissä ryhmä pohtii millaisia teoksia voisi muovautua äänen ulottuvuuden mukaantulon avulla ja kutsuu kokeellisen ääni-ilmaisun parissa työskenteleviä taiteilijavieraita luennoimaan, keskustelemaan ja ohjaamaan äänityöpajaa. Ääni-ilmaisun mahdollisuudet ja niistä muodostuvat tilanteet ovat uusi haaste ryhmälle, johon Hildegard Project tarttuu ryhmäresidenssijaksolla yhteistyössä Kokeellisten taiteiden nomadisen akatemian kanssa.

Hildegard Projekt työryhmä työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

MeNaiset-yhtye

MeNaiset

MeNaiset -lauluyhtyeen taiteellinen työskentely

MeNaiset on jo lähes kaksikymmentä vuotta tutkinut ja esittänyt suomalaista ja suomalais-ugrilaista lauluperinnettä. MeNaisten laulajat myös luovat uutta musiikkia sekä säveltämällä että improvisoimalla. Saaren kartanossa MeNaiset säveltävät ja harjoittelevat suomalaisista syntyrunoista sekä suomalais-ugrilaisista rituaalilauluista koostuvaa uutta esityskokonaisuutta, joka ensiesitetään Seurasaari soi! -festivaalilla 9.8.2012 Seurasaaren Kalevalakehdolla. Vuonna 2013 yhtye juhlii 20-vuotista toimintaansa uudella konserttikokonaisuudella, joka pohjaa myös synty- ja rituaalilauluihin.

MeNaiset koostuu kuudesta laulajasta, jotka kaikki esiintyvät myös solistisesti ja joista suurin osa toimii myös tutkijoina ja pedagogeina. Yhtyeltä on julkaistu kolme levyä.

MeNaiset on:

Eila Hartikainen
Maari Kallberg
Anneli Kont-Rahtola
Sirkka Kosonen
Anna-Kaisa Liedes
Outi Pulkkinen

MeNaiset -yhtye työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Kuvataideakatemian mestarikurssi

Kuvataideakatemian mestarikurssi

Kuvataideakatemian opiskelijoiden kehittymisen ja kansainvälistymisen tukeminen kansainvälisesti arvostetun huipputaiteilijan johdolla vietetyn intensiivisen opiskeluperiodin kautta

Mestarikurssi-hanke on Kuvataideakatemian Ystävät ry:n piirissä virinnyt hanke, jolla pyritään tukemaan Kuvataideakatemian toimintaa järjestämällä valikoidulle opiskelijajoukolle mahdollisuus intensiiviseen opiskeluperiodiin kansainvälisesti arvostetun huipputaiteilijan johdolla.

Kesäkuussa 2012 Saaren kartanossa järjestetty mestarikurssi oli toinen laatuaan. Kurssille osallistuivat Kuvataideakatemian opiskelijat Samppa Törmälehto, Riku Mäkinen, Diana Sorna Hernandez, Antti Nyyssölä, Karl Ceder, Emma Ainala ja Johannes Heikkilä. Kurssin ohjaajana toimi Ernst Billgren (s. 1957), joka on yksi Ruotsin tunnetuimmista taiteilijoista.

Kuvataideakatemian mestarikurssi oli Saaren kartanolla kesällä 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Young Women Playwrights around the Baltic Sea -hanke

Adelfa Agency

Itämeren maiden nuorten naisnäytelmäkirjailijoiden verkostoiminen ja esitysdemojen harjoitteleminen Tukholman Naisnäytelmäkirjailijoiden maailmankonferenssia varten

Young Women Playwrights around the Baltic Sea -hanke yhdistää Itämeren alueen nuoria naisnäytelmäkirjailijoita, ohjaajia, näyttelijöitä ja yhden säveltäjän. Saaren kartanon residenssissä kesäkuussa harjoittelemme Tukholmassa elokuussa 2012 The 9th Women Playwrights’ International Conferencessa esitettävää ohjattua lukudraamatapahtumaa, jossa pääosassa ovat Pohjoismaiden, Baltian maiden ja Venäjän uudet teatteritekstit. Käsittelemme myös naisten asemaa teatterissa ja kielen merkitystä globalisoituneessa maailmassa ja pohdimme laajemminkin kysymystä ymmäretyksi tulemisesta.

Haluamme vahvistaa ammattitaitoamme ja esitellä yhteistyötämme. Haluamme tulla nähdyiksi ja kuulluiksi. Södra teaternissa 17. päivä elokuuta 2012 on suuri päivämme!

Young Women Playwrights around the Baltic Sea -hankken parissa työskenneltiin Saaren kartanolla kesällä 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Quo Vadis

Quo Vadis 2012 @ Pia Bartsch

Eurooppalaisen yhteistuotannon Klimatologia valmistaminen

Quo Vadis työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Nordic Puppet Ambassadors -työryhmä

Nordic puppet ambassadors_pia_bartsch

The Human Lab

Tässä työryhmämme ensimmäisessä yhteisessä projektissa ovat mukana pohjoismaiset nukketeatteritaiteilijat Sif Jessen Hymøller Tanskasta, Sigriður Sunna Reynisdóttir Islannista, Linda Lemmetty, Aapo Repo ja Outi Sippola Suomesta.

Kaksiviikkoisen residenssioleskelumme Saaren kartanossa käytämme The Human Lab -näyttämöteoksen luomiseen ja harjoittelemiseen. Esityksemme lähtökohtana on kuvataiteilija Michael Kviumin maalaukset. Kollaasimaisessa teoksessamme tutkimme ihmisenä olemista nukketeatterin, tanssin ja fyysisen teatterin keinoin. Esitys sai ensi-iltansa Mikkelissä marraskuussa 2012.

http://www.nordicpuppet.com/

Nordic Puppet Ambassadors työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Runokohtauksia

Runokohtauksia @ Pia Bartsch

Uussuomalaisten runoilijoiden tekstien kääntäminen suomeksi

Tommi Parkko, Terhi Hannula, Juha Kulmala ja Esa Hirvonen suomentavat uusturkulaisten runoilijoiden kanssa heidän tekstejään työryhmissä, joista osaan kuuluu myös kulttuuritulkki. Saaren kartanossa käännettävien runojen alkukieliä ovat persia, espanja, venäjä, kurdi ja italia ja runoilijoita Shahla Ezadi, Ainhoa González, Andrei Karpin, Galina Inkeroinen, Chiman Karim, Nzar Kwestani ja Diana Mistera.

Runokohtauksia-hankkeessa (2011–2013) luodaan pysyviä kontakteja maahanmuuttaja- ja suomalaisten runoilijoiden välille, järjestetään esiintymistilaisuuksia ja tuetaan ammattimaista kirjoittamista.

Miten eri kielien runojen kuvastot kohtaavat? Syntyykö uusia kirjoittamisen tapoja? Miten suomalainen kirjallinen kenttä kehittyy uusien tekijöiden ja tällaisten projektien myötä?

Prosessin lopputuloksena julkaistava antologia on tulos myös näistä kielellisistä kohtaamisista.

Runokohtauksia työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Kinetic Orchestra

Kinetic Orchestra 2012 © Pirre Naukkarinen

Kineettinen taide -tanssiteoksen koreografiointi ja harjoittelu, teokseen tarvittavan videotekniikan tutkiminen sekä äänimailman luominen

Kinetic Orchestra on helsinkiläinen nykytanssiryhmä, jonka tarkoituksena on tuottaa itsensä näköisiä nykytanssiesityksiä ja olla osaltaan vaikuttamassa suomalaisen ja eurooppalaisen nykytanssin kehitykseen. Kinetic Orchestra on perustettu vuonna 2010 ja sen johtajana toimii koreografi Jarkko Mandelin. Kinetic Orchestra on Taideosuuskunta Apinatarhan kumppani ja jakaa yhteisen tuotantotiimin.

Pitkän aikavälin tavoitteena on hankkia yhteiset tilat Taideosuuskunta Apinatarhan kanssa ja luoda toimintaedellytykset pitkäjänteiselle nykytanssin parissa toimimiselle.

Kinetic Orchestra yhdistelee teoksissaan eri tanssilajien tekniikoita sirkukseen ja tanssiteatteriin. Ryhmä pyörii harjoitusringin ympärillä, johon kuuluu 9 tanssijaa. Harjoitusringin tarkoitus on harjoittaa asioita, joiden hallitseminen vaatii pidempää jännettä kuin normaali tanssiteoksen harjoitusperiodi.

Saaren kartanossa teemme syksyllä ensi-iltaan tulevaa teostamme A game of three, sekä yritämme löytää uusia ideoita alkavalle kaudelle treeniringin toimintaan ja Kinetic Orchestran taiteelliseen toimintaan liittyen. Toivomme inspiroituvamme kartanon ilmapiiristä ja yhdessä olosta.

Kinetic Orchestra työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Ryhmä3

Ryhmä3

Tämän runon haluaisin nähdä: Saila Susiluodon runojen pilkkominen, raastaminen ja hauduttaminen esitykseksi Yksi kuuma päivä muiden joukossa

Ryhmä3 tekee esityksiä, joiden lähtökohtana on inhimillisyys, arkisen ja ylevän kohtaaminen sekä tutkiva ote. Viemme esityksiä erilaisiin paikkoihin, erilaisten ihmisten koettaviksi. Ryhmä3:een kuuluvat Henna Hakkarainen, Susanna Metsistö ja Sami Nieminen.

Saaren kartanon residenssijaksolla elokuussa 2012 harjoittelimme Saila Susiluodon runoihin pohjautuvaa esitystä lokakuista Helsingin ensi-iltaa varten. Produktiossa Ohuiden lankojen varassa tutkimme miten tiivistetty runoteksti ja teatterille ominainen puhekieli kohtaavat. Miten runot muodostavat kertomuksen? Miten analyysin tai sattuman kautta synnytetään uusi maailma, tapahtuma tai kuva? Miten runo muuttuu teoksi?

Ryhmä3 työskenteli Saaren kartanolla kesällä 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Anne Breymann

Anne Breymann

Animaatioelokuvataiteilija
Animaatioelokuvan käsikirjoittaminen / elokuvan lavasteiden rakentaminen

Töissäni asustaa olentoja, jotka heräävät henkiin miniatyyrimaailmoissa. Teen animaatioelokuvia, rakennan nukkeja erilaisiin projekteihin ja teen dioraamakuvia kuvitteellisista ympäristöistä.

Asun Berliinissä, ja olen osa taiteellista osuuskunta Zyklopikia.

Saaren kartanossa työskentelen kokeellisen animaatiolyhytelokuvan parissa, joka käsittelee identiteettiä ja naamiaisia. Työstän käsikirjoitusta ja kuvakäsikirjoitusta, ja rakennan nukkeja stop motion -animaatioon.

www.annebreymann.de

Anne Breymann työskenteli Saaren kartanolla syys–lokakuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Dirk Huelstrunk

Dirk Huelstrunk © Gabi_schaffner

Kirjailija, äänirunoilija, äänitaiteilija

Intuitiiviseen äänitaiteeseen liittyvä työskentely

Intuitiivisen äänitaiteen muutostiloja

HuelsTrunk on äänirunoilija, spoken word -runoilija, kirjoittaja, minimalisti, luovan kirjoittamisen opettaja ja taide/ruontapahtumien kuraattori Frankfurtissa, Saksassa. Vaikutteet vaihtelevat dadaismista, surrealismista, fluxuksesta, beatrunoudesta poppiin ja moderniin elektroniseen äänirunouteen.

Hän työskentelee usein yhteistyössä muiden taiteiilijoiden ja muusikoiden kanssa, ja hän on SOUNDS LIKE POETRY? -performanssiprojektin perustaja. Vuodesta 2011 hän on tehnyt yhteistyötä suomalaisen performanssitaiteilijan Juha Valkeapään kanssa nimellä JIRK.

HuelsTrunk on esiintynyt kaikkialla Saksassa, useimmissa Euroopan maissa ja Yhdysvalloissa. Hän luennoi ja pitää työpajoja performanssirunoudesta kouluissa ja yliopistoissa sekä Goethe Instituutissa. Hän on myös yksi Poetry Slam Movement -liikkeen perustajista Saksassa, joka on järjestänyt Poetry Slam- ja Spoken Word -runotapahtumia ja festivaaleja vuodesta 1996.

Äänirunoilijana olen kiinnostunut suomen kielen puhtaasta soinnusta, joka on aika kaukana omasta äidinkielestäni saksasta, ja olen hyvin kiinnostunut laajentamaan äännesanastoani.

Saaren kartanossa haluaisin jatkaa ja työstää konseptiani intuitiivisesta äänitaiteen muutostiloista, joka syntyi työskennellessäni performanssitaiteilija Juha Valkeapään kanssa Helsingissä 2011.

Intuitiivisen äänitaiteen muutostilan tarkoitus ei ole tarjota työkalua tarkkaan tekstin kääntämiseen (kirjoitetusta) kielestä toiseen. Sen sijaan se keskittyy muutoksen poettiseen prosessiin, luoden jotain uutta kahden kielen, kahden ihmisen, erilaisten genrejen, taiteen ja vastaanottajan välillä jne. En voi kieltää, että ymmärtäminen on joskus mahdotonta. Väärinymmärtäminen on aina mahdollista, mutta välttämätöntä muutosprosessissa.

Saaressa haluaisin kokeilla suomen ja saksan kielen äänteiden mahdollisuuksia ja jatkaa yhteistyötä Juha Valkeapään kanssa, keskittyen ruuminjäsenten ja elintoimintojen ääniteoksiin, tavoitteena esitykset sekä Suomessa että Sakssa.

Lisäksi haluaisin kehittää ideoitani radiokuunnelmaksi (työnimi:Übersetzungsmaschine/Translating Machine/Kääntäjäkone) kääntäen yhden ruuminosan/elintoiminnon toiseen.

Residenssijaksollani Saaressa haluaisin myös tutkia suomalaista äänirunouden kenttää, joka on aika tuntematon Saksassa, ja haluaisin jakaa ideoita ja tehdä yhteistyötä.

Verkostoituminen on tärkeä ja yhdistävä tekjiä Taiteessani.

Dirk Huelstrunk työskenteli Saaren kartanolla syys–lokakuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Milla Koistinen

Milla Koistinen © Sven Hagolani

Tanssitaiteen maisteri
Tanssiteoksen valmistaminen

Saaren kartanossa valmistelen seuraavaa ryhmäteostani, joka on jatkoa kesäkuussa 2012 ensi-iltansa saaneelle teokselle. Työ pohjautuu saksalaisen kirjailijan W. G. Sebaldin teksteihin. Sebaldin romaanit tarjoavat lähtökohdan sekä teemat teokselle. Ne ovat matkoja tilassa ja ajassa, ja käsittelevät muistia sekä muistin vaikutusta todellisuuden hahmottamiseen. Työskentelyjakson tarkoituksena on syventää koreografista ajatteluani sekä teoksen teemoja ja työstää materiaalia työryhmän tulevia harjoituksia varten.

Sunnuntaina 7.10.2012 Koistinen pitää Turussa Kutomolla avoimen harjoituksen, jossa yleisö pääsee seuraamaan teoksen valmistumista. http://www.ehka.net/false/?lastpage=kutomo

Milla Koistinen on valmistunut Teatterikorkeakoulusta tanssitaiteen maisteriksi vuonna 2004 ja koreografian maisteriksi HfS “Ernst Busch”/ HZT-koulusta Berliinistä vuonna 2012. Hän on työskennellyt muun muassa Kristian Smedsin, Hiroaki Umedan, Peter Verhelstin (NTGent/Johan Simons), Heddy Maalemin, Christine Gaiggin ja Hans van den Broeckin kanssa.

Koistisen teoksia on esitetty Berliinissä, Leverkusenissa, Helsingissä, Oulussa ja Hebronissa. Kesällä 2010 Koistinen oli yksi danceWEB-stipendiaateista Wienin Impulstanz-festivaalilla.

http://milla-koistinen.blogspot.com/

Milla Koistinen työskenteli Saaren kartanolla syys–lokakuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Riikka Mäkikoskela

Riikka Mäkikoskela © Maileena Tuokko

TaM, kuvanveistäjä

Idean, keinojen ja lopputuloksen suhde kolmiulotteisessa kuvataiteellisessa työskentelyssä

Minulle kuvataiteellinen työskentely on ajattelemista ja kyseenalaistamista tekemällä. Kuvanveistäjänä olen kiinnostunut kokemuksista, jotka tapahtuvat tietyssä ajassa ja paikassa. Etsin konkreettisesti vaihtoehtoisia tapoja olla, toimia ja ajatella. Materiaalien ja niiden työstötapojen valintaa pidän tärkeänä, koska ne tuovat työhön merkityksiä, myös käsitteellisesti.

Saaren kartanon residenssissä keskityn väitöstutkimukseeni, johon kolmiulotteinen kuvataiteellinen työskentelyni luo perustan. Tavoitteenani on korostaa tekijän näkökulmaa, kun tutkin fenomenologisesti kolmiulotteisen kuvataiteellisen työskentelyn prosessia. Taideteoksia tekemällä pyrin selvittämään, voiko muotoa olla ennen sen toteuttamista tai työskentelyä ennen aavistusta tulevasta kuvasta.

www.riikkamakikoskela.fi

Riikka Mäkikoskela työskenteli Saaren kartanolla syys–lokakuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Marion Maisano & Martina Marti

Martina Marti & Marion Maisano

Suunnitelija-dramaturgi ja ohjaaja-käsikirjoittaja
Double Life -esityksen kehittely ja työstäminen

Marion Maisano ja Martina Marti ovat performanssiryhmä Gnab Collectiven perustajajäseniä. Marion toimii suunnittelija-dramturgina, Martina ohjaaja-kirjoittajana. Molemmat ovat kotoisin Sveitsistä, mutta tällä hetkellä Marion asuu Berliinissä ja Martina Helsingissä.

Residenssimme aikana työstämme Gnab Collectiven trilogian toista osaa Double Life.

Projektin inspiraationa on puolalaisen elokuvaohjaaja Krzysztof Kieslowskin Veronikan kaksoiselämä. Kuten aikaisimmissakin projekteissamme, elokuva on lähtökohtana eikä teksti, joka tuodaan lavalle. Double Life -esityksessä haluamme tutkia kahden mahdollisen elämän valintoja.

Työskentelymetodimme jakaantuu residenssissä neljään osaan. Ne eivät ole toisiaan kronologisesti seuraavia vaiheita vaan enemmänkin metodologisia yksikköjä, jotka tapahtuvat samaan aikaan ja toistuvasti; keskusteluja, työpajoja, yksilötyöskentelyä ja työdemoja muiden residenssiläisten kanssa.

Marion Maisano & Martina Marti työskentelivät Saaren kartanolla syys–lokakuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Tsuji Takafumi

Tsuji Takafumi

Kuvataiteilija
Suomalaisen luonnon ja kulttuurin tutkiminen

Tutkimukseni keskittyy suomalaisten ja heitä ympäröivän luonnon väliseen suhteeseen.

Yritän oppia miten suomalaiset suhtautuvat luontoon ja vertaan sitä japanilaisten suhtautumiseen. Toivon löytäväni uusia tapoja tarkastella luontoa ja tämän löydön pohjalta haluaisin tehdä uusia töitä.

Tsuji Takafumi työskenteli Saaren kartanolla syys–lokakuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Bill Burns

Bill Burns @ Neea Eloranta

MA
My Life in the Artworld: Julkaisu- ja installaatioprojekti, joka yhdistää Veblenin taloustieteen taiteeseen, luontoon ja resurssipohjaisen talouteen

Bill Burnsin työ käsittelee taidetta, luontoa ja kansalaisyhteiskuntaa, ja hänen töitään on ollut esillä Museum of Modern Art -museossa New Yorkissa, Stedelijk-museossa Amsterdamissa, Seoul Museum of Art -museossa Koreassa, ICA:ssa Lontoossa and KW:ssa Berlinissä. Hän on osallistunut biennaaleihin Havannassa Kuubassa ja Ushuaissa Argentinassa.

Hänen viimeisimmät kirjansa ovat Three Books and an Audio CD about Plants and Animals and War (Verlag der Buchhandlung Walther Konig, Köln, 2011) ja Dogs and Boats and Airplanes told in the form of Ivan the Terrible (Space Poetry, Kööpenhamina, Tanska, 2011). Nykyään hän työskentelee myös taiteellisena johtajana Dogs and Boats and Airplanes Childrens Choir -kuorossa Torontossa.

”Työskentelen Saaressa kirjan parissa. Kirja on muistelma piirustuksista elämästäni taidemaailmassa. Huolenaiheitani ovat taiteen teollistuminen, avantgarden läsnäolo kaikkialla ja ne kriisit, joita tästä syntyy taiteelliseen tuotantoon. Tämä myös haastaa meidät katsomaan tarkemmin tilanteita ja instituutioita, joissa työskentelemme.”

billburnsprojects.com

Bill Burns työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Karin Pennanen & Hanna Ojala

Karin Pennanen & Hanna Ojala

Elokuvaohjaaja ja teatteriohjaaja
Elokuvakäsikirjoituksen Making Of (työnimi) kirjoittaminen

Olemme työskentelypari, elokuvaohjaaja ja teatteriohjaaja, joita yhdistää käsikirjoittaminen. Residenssiperiodimme päämääränä on valmistaa elokuvakäsikirjoitus Making Of (työnimi).

Elokuvan teemoja ovat aikuisuuden/auktoriteetin katoaminen, narsismi yhteiskunnallisena sieluntilana ja puuttuvan vanhemmuuden synnyttämä viha. Elokuva käsittelee perfomatiivista väkivaltaa.

Elokuvan rakenne on fragmentaarinen ja sisältää näkökulmavaihdoksia, takaumia sekä elokuvan henkilöiden itsensä kuvaamaa materiaalia. Tätä palapeliä kokoamme residenssiaikana. Työskentelymme pohjaa siihen, että olemme tehneet taustatyön yhdessä ja luoneet maailman, jonka molemmat tunnemme. Kirjoitamme residenssissä elokuvan ensimmäisen version.

Karin Pennanen & Hanna Ojala työskentelivät Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Essi Kausalainen

Essi Kausalainen

Performanssi- ja kuvataiteilija (MA)
Sooloperformanssisarjan ja videoteosten työstäminen

Kuluneen syksyn aikana olen tarkastellut työskentelykäytäntöjäni – teosteni muotoa ja niiden valmistamiseen liittyviä prosesseja – ja päätynyt etsimään uusia ilmaisukanavia. Saaren kartanon residenssissä tarkoituksenani on jatkaa tätä prosessia konkreettisella tasolla: luonnostelen uutta performanssiteosta ja kuvaan videomateriaalia tulevaa yksityisnäyttelyäni varten. Kuvaussuunnitelmani ovat vielä avoimia ja elävät päivästä toiseen. Toivon löytäväni kartanon rauhassa työvireen, jonka lopputuloksena syntyy jotakin uutta ja yllättävää.

Essi Kausalainen työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Ulrike Möschel

Ulrike Möschel

Kuvataiteilija
Taiteellinen työskentely

Ulrike Möschel (s. 1972) on saksalainen kuvanveistäjä. Hän asuu ja työskentelee Düsseldorfissa, Saksassa.

”Aion työskennellä piirustusten, veistosten ja filmin parissa ja inspiroitua  suomalaisesta maisemasta. Olen kiinnostunut talvisesta Suomesta ja sen valoista (heijastuksista lumessa jne.) maisemassa.

Työni käsittelee ensisijaisesti ympäristöäni, mitä näen jokapäiväisessä elämässä. Saaren kartanossa tutkin ensin ympäristöä: Mitä uusia asioita näen? Kävelen paljon: teitä pitkin, talojen välistä, rannalle…

Minulla on erityinen suhde yöhön. Talvella Suomessa tulee pimeä aikaisin. Pimeys on osa jokapäiväistä elämääni, joten olen kiinnostunut tästä ilmiöstä. Mitä se tekee minulle? Miten toiset ihmiset reagoivat pimeyteen?

Olen tehnyt 14 vuoden aikana monia taideteoksia, jotka käsittelevät valoa ja pimeyttä, erityisesti videoteoksia. Olen varma, että tässä uudessa tilanteessa voin jatkaa tämän teeman parissa. En ole aiemmin yhdistänyt työssäni valoa luontoon. Tähän asti olen keskittynyt polttimoihin ja lamppuihin, joten toivon Saaren kartanossa vietetyn ajan laajentavan työtäni tässä suhteessa.”

www.ulrike-moeschel.weebly.com

Ulrike Möschel työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Saija Nojonen

Saija Nojonen

Teatteritaiteen maisteri
Klaustrofunktionalismi-esityksen (työnimi) visualisoinnin suunnittelu ja toteutus kierrätysmateriaaleista

Olen valmistunut valosuunnittelijaksi (Teatterikorkeakoulu, 2011) ja puusepäksi (Turun ammatti-instituutti 2003).

Saaren kartanossa työstän lavastusta tanssiteokseen, joka kulkee työnimellä Klaustrofunktionalismi. Materiaaleina minulla on kaatopaikalta ja huoneistoremonteista löytynyttä hylättyä puutavaraa, josta suunnittelen ja toteutan residenssijakson aikana uusiohuonekaluja.

Lavasteiden elinkaari nykypäivän suomalaisessa teatterissa on lyhyt, ja ekologinen jalanjälki suuri. Pyrkimykseni on kääntää asetelma toisinpäin käyttämällä hylättyä täyspuista materiaalia, ja tekemällä siitä käyttöesineitä, jotka huutokaupataan esityskauden jälkeen.

Nykytanssissa näkee usein paljon tyhjää tilaa, jota lavastetaan valoilla. Arkikokemuksessa liiketilamme on kuitenkin usein esineiden ja tavaroiden täyttämää. Minua kiinnostaakin, kuinka tanssiin ja kehollisuuteen vaikuttaa huonekalujen täyttämä tila.

Saaren kartanossa valmistamani lavastus on nähtävillä valmiissa teoksessa huhtikuun 2013 alussa Helsingissä.

Lisää työskentelystäni osoitteessa www.iki.fi/sano

Saija Nojonen työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Katriina Ranne

Katriina Ranne by Denis Vinokur

Kirjailija, runouden kääntäjä, Ph.D. (University of London)
Afrikkalaisen runouden suomennoskokoelman sekä oman runokokoelman editoiminen

Katriina Ranne (s. 1981) on Noormarkusta kotoisin oleva kirjailija ja runouden kääntäjä. Hän on julkaissut romaanin Minä, sisareni (Nemo 2010) ja kääntänyt runoja swahilista, englannista ja norjasta eri kirjallisuuslehtiin. Ranne on opettanut swahilia ja swahilikirjallisuutta Lontoon yliopistossa, jossa hän väitteli filosofian tohtoriksi keväällä 2011.

Saaren kartanossa Ranne työstää kahta runokokoelmaa. Viime vuosien päätyö, afrikkalaisen runouden antologia, sisältää 200 Ranteen valitsemaa ja kääntämää runoa 30 Saharan eteläpuolisen Afrikan valtiosta, seitsemästä eri kielestä suomennettuna. Toinen muokkauksen alla oleva käsikirjoitus on ensimmäinen oma runoteos.

Ranne on aiemmin ollut residenssitaiteilijana Sysmässä, Gotlannissa, Berliinissä ja Islannissa. Saaren kartanon residenssijaksolta Ranne odottaa innolla hyviä keskusteluja, intensiivistä työskentelyä sanojen parissa, luistelua, uimista ja saunomista sekä luonnon kauneutta.

Katriina Ranne työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2012.

Ensimmäinen oma runoteokseni ”Ohikulkijan tuoksu”, joka oli residenssikauteni päätyö, ilmestyi Gummeruksen kustantamana tammikuussa 2014. Afrikkalaisen runouden antologia, jota myös hioin residenssissä, ilmestyi Poesian julkaisemana elokuussa 2015. Kokosin ja käänsin antologiaan runoja 100 tekijältä seitsemästä eri kielestä. ”Korallia ja suolakiteitä: afrikkalaisen runouden antologia” on ensimmäinen suomenkielinen kokoelma eri Afrikan maiden runoutta.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Iida Rauma

Iida Rauma

Kirjailija
Romaanin historiallisen aikatason kirjoittaminen

Esikoisromaanini Katoamisten kirja julkaistiin Gummerus-kustantamolta keväällä 2011 ollessani 26-vuotias. Novelleitani on ilmestynyt muutamissa antologioissa. Olen opiskellut Turun yliopistossa poliittista historiaa, valtio-oppia, sukupuolentutkimusta ja luovaa kirjoittamista.

Kirjoitustyössäni olen kiinnostunut väkivallasta ja seksuaalisuudesta niiden lukuisissa eri muodoissa. Erityisesti minua kiinnostaa erilaisiin normalisoiviin käytäntöihin liittyvä väkivalta.

Minulla on työn alla kaksi romaania. Kirjoitan Saaren kartanossa näitä molempia, mutta keskityn 1940-luvulle sijoittuvaan romaaniin, johon uskon saavani inspiraatiota kartanon historiallisesta miljööstä. Äitini puoleinen sukuni on kotoisin Mynämäen ja Mietoisten alueelta, ja ajatus romaaniin on lähtenyt liikkeelle suvun historiasta.

Iida Rauma työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Maarit Suomi-Väänänen

Maarit Suomi-Väänänen

Taiteen maisteri, TaM
Elokuvallisia erikoistehosteita tutkivan trilogian kolmannen mediataideteoksen luonnostelu, käsikirjoittaminen ja ennakkotyöskentely

Maarit Suomi-Väänänen työskentelee mediataiteilijana ja elokuvaohjaajana. Hän tekee myös valokuvia ja installaatioita. Suomi-Väänäsen palkittuja, monitulkintaisiksi ja absurdeiksi arvioituja teoksia on esitetty näyttelyissä, festivaaleilla ja televisiossa 35 maassa. Elokuvien tekeminen alkoi aikoinaan Turun Taideakatemista. Saaren kartanon residenssissä Suomi-Väänänen työstää eri vaiheissa olevia elokuvia.

Työn alla on kokeellinen komedia eläimestä meissä. Teos päättää trilogian, jossa Suomi-Väänänen tutkii ihmisen sisäistä tilaa elokuvallisilla erikoistehosteilla. Elokuvalliset erikoistehosteet tarkoittavat räjähdyksiä, savua, stunt-ajoa, keinolunta ja -verta sekä silikonitehosteita. Ensimmäiseet osat ovat Jalkeilla Taas (2009) ja Pöheikön Hönkä (2012). Suomi-Väänäsen elokuvatrilogiassa jokin on nyrjäyttänyt arkipäiväisen sijoiltaan.

Saaren kartanossa Suomi-Väänänen editoi myös Minispektaakkelit-sarjaa. Minispektaakkelit ovat minuutin mittaisia teoksia, elokuvallisia haikuja.

www.maaritsuomi.fi/

Maarit Suomi-Väänänen työskenteli Saaren kartanolla marras–joulukuussa 2012.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti