Maalis–huhtikuussa Saaren kartanossa pohditaan kielen ja identiteetin kysymyksiä sekä dystopiabuumia

Kuvassa (vas. takaa): Hou Chien Cheng, Maria Teeri, Antero Toikka, Kristiina Drews, Marianne Holm Hansen, Kalle Lehto ja Janne Nabb. Edessä Maria Laakso ja Merima Dizdarević. Kuva: Pirre Naukkarinen

Maaliskuussa saapui jälleen uusi ryhmä vieraita työskentelemään Saaren kartanon residenssiin. Kahden kuukauden residenssijaksonsa aloittivat runoilija, performanssitaiteilija Merima Dizdarević (SWE/BIH), kuvataiteilija Marianne Holm Hansen (DEN/GBR), taiteilija Hou Chien Cheng (TWN/DEU), tutkija Maria Laakso ja sirkustaiteilija Kalle Lehto. Residenssissä työskentelee myös huhtikuun loppuun saakka kääntäjä, Saaren kartanon kutsutaiteilija Kristiina Drews. Lisäksi taiteilijaduo Nabb+Teeri työstävät Saaren kartanolla Koneen Säätiön Lauttasaaren kartanon puistoon tulevaa ympäristötaideteostaan Lahopuutarha.

Runoilija, performanssitaiteilija Merima Dizdarević työskentelee monikielisyyden ja performatiivisen runouden parissa. Hän pohtii kieleen liittyviä lojaalisuuden/epälojaalisuuden kysymyksiä, eritoten suhteessa ensimmäiseen kieleen/äidinkielen. Dizdarević on kotoisin entisestä Jugoslaviasta, ja hän asuu nykyisin Ruotsissa. Hän kirjoittaa kolmella kielellä: englanniksi, ruotsiksi sekä BCS (bosnia-kroatia-serbia + montenegron) kielellä, johon viitataan myös naškin eli “meidän kielellä”. Residenssissä hän keskittyy kolmeen – kolmella kielellä kirjoitettuun – rinnakkaiseen käsikirjoitukseen ja niiden performatiivisuuteen.

Kuvataiteilija Marianne Holm Hansen yhdistää taiteessaan eri taiteenaloja työskentelyssään. Teoksissaan hän tarkastelee kuinka kokemus ja tieto muodostuvat, miten niistä viestitään ja miten ne ilmentyvät ja tulevat ymmärretyiksi ennen kaikkea kielessä. Parhaillaan hän tutkii, miten annamme muodon sille, mikä on kielen ulkopuolella: sille mikä on näkymätöntä, joskus tietoisesti kätkettyä, vaikeasti ilmaistavaa tai ei vielä tiedossa olevaa. Holm Hansen syventyy residenssijaksollaan tyhjyyden (void) käsitteeseen. Hän saapui residenssiin ilman tarkkaa suunnitelmaa tai ohjelmaa. Hänen päämääränään on sen kautta selvittää mitä jää olemaan hänen aiemmasta taiteellisesta työskentelystään ja tutkimustyöstään ja mitä uutta voi syntyä.

Tawainilaislähtöinen Hou Chien Cheng työskentelee nykyisin Berlinissä. Residenssissä hän työstää audiovisuaalista, kirjallista trilogiaprojektiaan nimeltä Orchestrating the Borrowed. Trilogiassa on kolme kirjaa: Brown (2014), Green (2016) ja parhaillaan tekeillä oleva White. White käsittelee validaation taustalla olevaa psykologiaa, identiteettiä ja tunnustuksen kaipaamisesta.

Kirjallisuudentutkija, FT Maria Laakso tekee tutkimusta Tampereen yliopistossa viisihenkisessä Koneen Säätiön rahoittamassa hankkeessa Synkistyvät tulevaisuudenkuvat. Dystooppinen fiktio nykykirjallisuudessa. Tarkasteltaessa räjähdysmäisesti lisääntynyttä dystooppista fiktiota kirjallisuudessa, elokuvassa, televisiosarjoissa ja myös muissa taiteissa voidaan väittää, että dystopia on yksi aikamme merkittävimpiä lajeja. Residenssissä hän paneutuu nuortenkirjallisuuden dystopiabuumiin, keskittyen erittelemään nuoruuden, tulevaisuuden, toivon ja toivottomuuden käsitteellistä yhteyttä.

Sirkustaiteilija Kalle Lehto tekee Saaren kartanossa lapsille suunnattua soolosirkusesitystä keppihevosilla. Chevalier-nykysirkusesitys kertoo sirkustirehtööristä, joka esiintyy yksin hevossirkuksensa kanssa. Esityksessä on monipuolisesti perinteisiä sirkuslajeja, kuten akrobatiaa, jongleerausta, tasapainoilua ja klovneriaa, keppihevosilla sekä Lehdon omintakeisella tyylillä höystettynä. Residenssin aikana hän suunnittelee ja rakentelee keppihevosia sekä uusia välineitä ja testailee niiden toimivuutta.

Lue lisää vieraistamme