Maalis–huhtikuun residenssitaiteilijat

Maalis–huhtikuussa Saaren kartanon residenssissä ovat työskenteleet taiteilijat Kajsa Gullberg (Tanska), Paul Kalemba (Australia), Tiia Kasurinen, Teemu Korpela, Maija Linturi, Juhani Räisänen, Mireia c. Saladrigues (Espanja) sekä Artist at Risk -taiteilijat Saddam Jumaily (Irak) ja Kholod Hawash (Irak). Saaren kartanon kutsutaiteilija Kevin Doyle (Irlanti/USA) päättää kahdeksan kuukauden kutsutaiteilijaresidenssinsä huhtikuun lopulla.
Kuva: Jussi Virkkumaa

Maalis–huhtikuussa Saaren kartanon residenssissä on työskentellyt 10 eri alojen taiteilijaa.

Taiteilija Kajsa Gullberg (Tanska) on työstänyt Saaren kartanolla projektiaan, jossa on kaksi kirjaa saman projektin sisällä. Projektin nimi on The swinger club – the ultimate sexual safe space for women (Swinger club – paras turvallinen seksuaalinen tila naisille). Se on paikka, jossa nainen voi harrastaa minkälaista seksiä haluaa pelkäämättä tulevansa raiskatuksi, pahoinpidellyksi tai huoritelluksi. Toisessa kirjassa on kuvia, ja toinen kirja dokumentoi prosessia haastattelun muodossa.

Taiteilija Paul Kalemba (Australia) tutkii taiteessaan luonnon ja ekologian käsitteitä antroposeenissa löytöesineiden ja asetelmien kautta. Hän saa inspiraation töihinsä luonnontieteistä ja nykyajan  ympäristöfilosofiasta sekä esineisiin perustuvasta kerronnasta, ilmiöistä ja absurdeista tilanteista. Residenssissä hän on kerännyt löytyneitä esineitä lähiluonnosta ja tehnyt niistä erilaisia asetelmia sekä tutkinut suomalaisia metsään luontoon liittyviä myyttejä.

Tanssija, koreografi ja taiteilija Tiia Kasurinen tarkastelee töissään identiteetin, sukupuolen, vallan ja pop-kulttuurin teemoja, usein maskeerauksen ja visuaalisen muodonmuutoksen kautta. Saaren kartanolla hän on pohtinut maskeerauksen ja liikkeen kohtaamista. Hän on kiinnostunut kehollisesta kokemuksesta, joka tapahtuu muodonmuutoksen välittömistä tai pitkäaikaisista vaikutuksista.

Taidemaalari Teemu Korpela on pohtinut ja tarkastellut residenssijaksollaan millä tavoin voimme taiteen kautta nähdä asioita, jotka ovat näkymättömiä, ja eritoten sitä, mitä globaalit prosessit merkitsevät maalauksen materiaali- ja sisältöperinteelle.

Artists at Risk -residenssivieraat, taiteilija, kriitikko, professori Saddam Jumaily (Irak) ja hänen puolisonsa, tekstiilitaiteilija Kholod Hawash (Irak) ovat työskennelleet Mynämäellä maaliskuun alusta lähtien. Saaren kartanon residenssin jälkeen he siirtyvät Saastamoisen säätiön rahoittamaan residenssin Helsinkiin. Tämän jälkeen pariskunta jatkaa uudessa, Helsingin kaupungin rahoittamassa AR-ICORN Safe Haven Helsinki -residenssissä vuoden loppuun saakka. Saaren kartanon AR-residessiyhteistyö Perpetuum Mobilen kanssa alkoi vuonna 2017. Yhteensä kolmen kuukauden mittainen residenssi koostuu kahden kuukauden työskentelyjaksosta Saaren kartanossa Mynämäellä ja Saastamoisen säätiön kustantamasta kuukaudesta Helsingissä. Artists at Risk -turvaresidenssit on suunnattu ensisijaisesti visuaalisen alan ammattilaisille, joiden ilmaisunvapautta ja henkeä uhataan taiteellisen toiminnan vuoksi.

Saddam Jumaily tunnetaan parhaiten taidemaalarina, joka kuvaa kuvaa työssään meneillään olevaa kaaosta, jonka keskellä hänen kotiseutunsa kansat ovat joutuneet elämään viimeiset kaksi vuosikymmentä. Kholod Hawashin taidemuoto on tilkkutyöt, joissa hän esittelee irakilaisten ja sitä ympäröivän alueen kansojen jokapäiväisiä kädentaitoja. Työssään hän lainaa irakilaisen kansanperinteen tekniikoita ja kuvakieltä.

Nukketeatteritaiteilija ja -ohjaaja Maija Linturi on työstänyt tulevan teoksensa Hajoaminen taustatutkimusta ja käsikirjoittamista sekä teossarjan konseptisuunnittelua. Hän tutkii teoksessaan, mitä huomion siirtäminen pois ihmisestä ja ihmiskokemuksesta voisi tarkoittaa esityksen kontekstissa.

Säveltäjä, runoilija ja kuvataiteilija Juhani Räisänen on kehittänyt uutta Zorm-soitintaan, ja hän on kokeillut muun muassa omia runojaan osana soittimen äänimaailmaa.

Tutkija ja kuvataiteilija Mireia c. Saladrigues on työstänyt Saaren kartanossa Koneen Säätiön rahoittamaa tutkimustaan Behaving Unconventionally  in Gallery Settings.  Alteration in  Cultural Practices for Rearticulating Relations among Makers, Objects, Audiences and (Virtual) Museums, jossa hän dokumentoi ja edistää inhimillisiä ja ei-inhimillisiä muutostapauksia ja outoutta kulttuurikäytännöissä esittämällä taiteellisen ja teoreettisen tulkinnan mukautumattomuudesta. Hänen työskentelyynsä voi tutustua perjantaina 26.4.2019 klo 18 Titanik-galleriassa, Turussa järjestettävässä taiteilijatapaamisessa Meet the Artist: Mireia c. Saladrigues – WE COULD HAVE TURNED OURSELVES INTO SUGAR.

Tutustu residenssivieraisiimme