”Hauska, ihanan epäsuomalainen ja pönöttämätön” Hôtel Triennial de Luxe avasi ovensa Mynämäellä

Photo: Johanna Naukkarinen

VASTAAN+OTTO yhteisötaiteen triennaalin Mynämäen osuus huipentui huhtikuun lopulla, kun Hôtel Triennial de Luxe avasi vastaanottonsa Saaren kartanon konehallissa.

Juhliminen alkoi jo edellisenä iltana, kun Ishmael Falken, Sandrina Lindgrenin ja Mynämäen Yöväenteatterin teos Varjohallitus valjasti Mynämäen varjot kertomaan nyky- ja paikallishistoriasta kaduilla ja ikkunoissa.

Falken, Lindgrenin ja Mynämäen evakoiden yhdessä VASTAAN+OTTO triennaalia varten valmistama teos keräsi kahdella esityksellään noin 150 katsojaa Mynämäen vanhan Paperikaupan eteen. Evakoiden kokemuksista – sodan kauhuista, kodin menettämisestä ja uuden rakentamisesta – kertova teos paitsi kosketti taidokkaalla kerronnallaan, laajensi myös näkökulmaa tämän hetken pakolaistilanteeseen. Falken ja Lindgrenin mukaan tämän hetken pakolaiskriisin valossa on kiinnostavaa muistaa, että myös jotkut suomalaiset ovat itse tulleet pakolaisina alueelle.

Silmäkulmien pyyhkimisestä siirryttiin vallan toisenlaisiin tunnelmiin, kun triennaalin virallisen hotellin Hôtel Triennial de Luxen vastaanotto aukaisi ovensa yhteisötaiteen ystäville torstaina. Hotellinjohtaja Nurmisen leikattua silkkinauhan vierasjoukko pääsi askartelemaan itselleen vappuhattuja ja kohottelemaan simamaljoja.

Hotellinjohtaja Nurmisen lausuttua tervetuliaissanat lavalle kiipesi Triennial de Luxen oma äänirunoilija Dirk Huelstrunk, joka ihmetytti ja ihastutti yleisöä dada-runoudellaan.

Dirkin jälkeen tapahtuman juhlapuhuja, anarkistirunoilija Daniil Kozlov (aka Susinukke Kosola), avasi kokemuksiaan ja näkemyksiään yhteisötaiteeseen liittyen. Kozlov vertasi yhteisötaidetta taulun kehyksiin; taiteilija ikään kuin antaa toiminnalle kehykset, joihin yhteisö tuottaa sisällön.

Kuva: Johanna Naukkarinen

Kuva: Johanna Naukkarinen

Hôtel Triennial de Luxen vastaanotolta vieraat pääsivät kurkistamaan myös hotellihuoneisiin, joissa kartanolla kevään aikana työskennelleet taiteilijaparit Sandrina Lindgren ja Ishmael Falke sekä Dzamil Kamanger ja Kalle Hamm esittelivät teoksiaan. Lindgren ja Falke esittivät yleisölle lyhyen kohtauksen Varjohallituksesta ja kertoivat sen jälkeen teoksen valmistumisprosessista.

Kamanger ja Hamm olivat valmistelleet vanhaan vilja-aittaan prosessinäyttelyn teoksestaan Gaykätkö. Näyttelypaikalle pääseminen – tai pikemminkin sen löytäminen – ei kuitenkaan ollut yksinkertaista. Gaykätköilyhengessä vilja-aitassa sijaitsevaan näyttelyyn oli suunnistettava halki kartanon tiluksien GPS-laitteen avulla. Hôtel Triennial de Luxen avajaiset toimivat samalla virallisina avajaisina Gaykätkölle. Kätköt ovat yleisön löydettävissä 5. kesäkuuta asti.

Kuva: Johanna Naukkarinen

Kuva: Johanna Naukkarinen

Teosesittelyiden jälkeen oli aika palata hotellin vastaanotolle, jossa ilta jatkui ruoan, juoman ja tanssin merkeissä. Hotellin house band Nousteprassi kajautti ilmoille rytmikästä kevätmusiikkia, joka innosti tanssilattialle niin Yöväenteatterin kuin itse hotellin johtajankin.

Kuva: Johanna Naukkarinen

Kuva: Johanna Naukkarinen

Ylenpalttisen hauskanpidon vastapainoksi seuraavan päivän ohjelma sisälsi painavaa asiaa. Varjohallituksen ja Gaykätkön taiteilijat osallistujavahvistuksineen kokoontuivat kartanon saliin käymään läpi ja analysoimaan teoksia yhteisötaiteellisten prosessien näkökulmasta. Keskusteluissa pohdittiin yhteisön ja teosprosessin suhdetta. Keskustelua herättivät mm. miten yhteisö voi vaikuttaa teokseen, miten teos toisaalta yhteisöön? minkälaisia haasteita projektin aikana voi ilmetä? mitä osallistujat ja taiteilija projektista saavat?

Hôtel Triennial de Luxen väki kiittää vieraita onnistuneesta juhlasta ja valmistautuu VASTAAN+OTTO:on vielä Kemiönsaarella, Vaasassa ja Turussa. Merci et à bientôt!