Design, affekti ja muuttuva kauneus

Alexandra Daisy Ginsberg (British, b. 1982); Rewilding with Synthetic Biology, from Designing for the Sixth Extinction, 2013 Alexandra Daisy Ginsberg: Rewilding with Synthetic Biology, from Designing for the Sixth Extinction, 2013. Osa Cooper Hewitt Smithsonian Design Museumin Beauty –triennaalia. Copyright: Alexandra Daisy Ginsberg.

Sain mahdollisuuden osallistua Suomen New Yorkin kulttuuri-instituutin ja Lontoon instituutin järjestämään Mobius Fellowship -ohjelmaan ensimmäisten osallistujien joukossa keväästä 2014 alkaen. Partneriorganisaationa fellowship-yhteistyössä toimii Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum, joka on Yhdysvaltojen kansallinen designmuseo, ja koti-instuutioni Designmuseon tavoin julkisrahoitteinen muotoilualan erikoismuseo. Fellowshipini ydinsisällöksi määrittyi olla mukana valmistelemassa Cooper Hewittissa alkuvuodesta 2016 avattavaa Beauty – Cooper Hewitt Design Triennial -suurnäyttelyä.

Ensimmäinen työskentelyjakso alkoi jo Helsingissä ja tapahtui maalis-syyskussa 2014. Osallistuin tuolloin kotimuseostani käsin Beauty -triennaalinäyttelyn kuratointiin. Näyttelyn esivaiheisiin kutsuttiin mukaan kuratoriaalisia neuvonantajia ympäri maailmaa, jokaisesta maanosasta. Toimin yhtenä heistä ja ehdotin shortlistalle muotoilijoita, jotka sopisivat näyttelyn tematiikkaan. Vuoden 2016 triennaalin teema on kauneus. Klassista aihetta katsotaan laajennetusta perspektiivistä ja sen määritelmää venytetään muotoilun tarjoamien esimerkkien avulla.

Theseus Chan for WORK. Osa Cooper Hewitt Smithsonian Design Museumin Beauty –triennaalia. Copyright: WORK.

Theseus Chan for WORK. Osa Cooper Hewitt Smithsonian Design Museumin Beauty –triennaalia. Copyright: WORK.

Näyttelyssä on esillä yli 250 teosta 62 muotoilijalta ympäri maailmaa. Tekijät edustavat muotoilun osa-alueita monipuolisesti: tuotemuotoilijoista mukana ovat mm. Michael Anastassiades, Scholten & Baijings sekä Sam Hecht & Kim Collin, vaatesuunnittelijoista mm. Mary Katrantzou, Gareth Pugh ja Giambattista Valli, graafisista suunnittelijoista mm. Richard Niessen ja Francesco Franchi, korusuunnittelijoista mm. Delfina Delettrez ja Hemmerle, pelisuunnittelijoista mm. Simogo ja Ken Wong, arkkitehdeistä esimerkiksi Sou Fujimoto.

Mukana on myös ryhmä tekijöitä jotka edustavat nykymuotoilun vähemmän etabloitunutta osa-aluetta jota voisi kutsua termillä ”design art”. Heitä ovat mm. The Haas Brothers, Formafantasma, Humans Since 1982, Studio Job ja Tuomas Markunpoika. Design artilla tarkoitetaan konseptuaalisuutta, filosofiaa, tutkimusta ja materiaalikokeiluja yhdistävää nykymuotoilun suuntaa jonka keskiössä ovat uniikit, editiopohjaiset muotoilun ja taiteen välimaastossa tasapainottelevat työt joiden tekijät ovat muotoilukoulutustaustaisia.

Tuomas Markupoika: Cabinet, from Engineering Temporality series, 2012. Osa Cooper Hewitt Smithsonian Design Museumin Beauty –triennaalia. Copyright: Cooper Hewitt.

Tuomas Markupoika: Cabinet, from Engineering Temporality series, 2012. Osa Cooper Hewitt Smithsonian Design Museumin Beauty –triennaalia. Copyright: Cooper Hewitt.

Mobius Fellowshipini toinen vaihe tapahtui New Yorkissa loka-joulukuussa 2014, jolloin vietin kahden kuukauden työskentelyjakson Cooper Hewitt -museossa ja osallistuin Beauty -triennaalinäyttelyn valmisteluihin tekemällä noin 30 muotoilijahaastattelua, joita käytetään näyttelyn yhteydessä julkaistavassa kirjassa. Fellowshipini kolmas vaihe on erityisprojektin toteuttaminen, joka perustuu toisen työskentelyjakson aikana kokemiini asioihin, tekemiini havaintoihin ja näiden kautta syntyneisiin uusiin oivalluksiin.

Suurin Mobius Fellowshipin anti on ollut päästä katsomaan ja ymmärtämään muotoilua, näyttelykuratointia ja museotoimintaa ulkosuomalaisesta ja ulkoeurooppalaisesta perspektiivistä.

Suomalaisen muotoiluajattelun heijastaminen yhdysvaltalaiseen muotoiluajatteluun on auttanut minua havaitsemaan, että Suomesta puuttuu ”design art” -alueen toiminta eli diskurssi, koulutus, esittämiskäytännöt ja keräilijät lähes täysin. Mobius-erityisprojektini kautta haluan avata ”design art” -keskustelun Suomessa.

”Design art” tuo perinteisen massatuotetun, funktionaalisen muotoilun rinnalle affektiivisen muotoilun, jossa esineen pääasiallinen tehtävä on tuottaa affekti, tunnetila ja vedota ihmiseen tasolla joka muuttaa esinesuhdetta intensiivisemmäksi. Yksi esinemuotoilun tulevaisuus saattaakin olla yhä vahvemmin affektin tuottamiseen keskittyminen funktion sijaan. Tämä on kiehtova kehityssuunta, sillä se voi muuttaa lopulta jopa globaaleja massatuotannon ja -kuluttamisen mekanismeja. Luodaanko konseptuaalisen nykydesignin tekemiseen edellytyksiä Suomessa?

Sissel Tolaas: Smellscape Tokyo display, Museum of Contemporary Art, Tokyo, 2013. Tolaas toteuttaa teoksesta uuden version osana Cooper Hewitt Smithsonian Design Museumin Beauty –triennaalia. Copyright: Sissel Tolaas.

Sissel Tolaas: Smellscape Tokyo display, Museum of Contemporary Art, Tokyo, 2013. Tolaas toteuttaa teoksesta uuden version osana Cooper Hewitt Smithsonian Design Museumin Beauty –triennaalia. Copyright: Sissel Tolaas.

Erityisprojektini työnimi on An Evening With Design Art ja se on yhden illan kestoinen salonkityyppinen tapahtuma jossa keskustellaan ”design art” -ilmiöstä. Mukana keskustelussa ovat Hollannissa asuva Tuomas Markunpoika, joka on yksi Beauty -triennaalin muotoilijoista, ruotsalainen muotoilija ja kuraattori Kristoffer Sundin, joka järjestää Örnbergsauktion-tapahtumaa Tukholman Möbelmässanin aikana, sekä brysseliläisen Victor Hunt -gallerian edustaja, design art dealer. Keskustelu tapahtuu helmikuussa lähellä triennaalin avautumisajankohtaa, myöhemmin määriteltävässä paikassa ja on avoin kaikille asiasta kiinnostuneille ennakkoilmoittautumista vastaan.

Kirjoittaja

Suvi Saloniemi

Designmuseon näyttelyintendentti http://m0bius.net/participants/suvi-saloniemi
Aiheeseen liittyvää
Pitkät jutut

23.4.2020

Kevätkirje Saaresta
Pitkät jutut

7.2.2020

Raivostuttava rohkeus