Saaren kartanon ryhmäresidenssit vuodelle 2019 (23.10.2018)

Koneen Säätiön hallitus päätti kokouksessaan 22.10.2018 Saaren kartanon residenssipaikoista vuodelle 2019. Residenssihakemuksia saapui yhteensä 516, ja residenssipaikkoja myönnettiin 40 hakijalle, joista 15 oli ryhmäresidenssejä.

Selaa arkistoa

BATTLE residenssituki 7 933 €Työryhmä soveltaa katutanssikulttuurin battle-traditiota monikulttuuriseen, -kieliseen ja -taiteelliseen muotoon ja työstää tältä pohjalta näyttämöteoksen.

Eri alojen taiteilijoista koostuva työryhmämme tapasi Auri Aholan koollekutsumana joulukuussa 2017 Inarissa muutaman päivän workshopissa. Työpajan tuloksena syntyi teos BATTLE kahdelle toisistaan poikkeavalle yleisölle: ensimmäinen pienen kolttasaamelaisen kylän Sevettijärven koululaisille ja kylän väelle, ja toinen Utsjoen Pub Rastigaisan aikuisyleisölle. Monitaiteellinen, monikielinen, korkea- ja katukulttuuria yhdistävä teos sai näiltä erilaisilta yleisöiltä varauksettoman hurmioituneen vastaanoton. Työryhmän jäsenet kokivat taiteen tekemisen monialaisesti, eri kulttuureista tulevien taiteilijoiden kesken ainutlaatuisena. Työryhmä haluaa jatkaa työskentelyä lämpimässä ilmapiirissä ja toisiltaan oppien.

Työskentelyn tavoite on luoda täyspitkä näyttämöteos, joka pohjautuu katutanssien battle-kulttuuriin. Taiteilijat sekä haastavat toisiaan että tekevät yhteistyötä, loistavat ja astuvat häpeän kynnyksen yli. Samalla he haastavat yleisön ja eri taiteenalojen vakikatsojat näkemään erilaiset samanarvoisina - olivat kyseessä taiteilijat, kielet, kulttuurit, estetiikat tai traditiot. Työryhmän tavoite on, että nelikielisen, käsikirjoitettua ja improvisoitua yhdistävän teoksen voi kokea aidosti ymmärtävänsä kuka vain. Esitys toteutetaan kevyellä tekniikalla, joten sen voi viedä kouluihin, ulkoilmatiloihin, näyttämöille, vanhainkotiin tai pubiin – kaikkialle missä taidetta ja avarakatseisuutta tarvitaan.
Työryhmämme on maantieteellisesti, etnisesti, kielellisesti ja taiteellisesti heterogeeninen. Työskentelemme taiteenalojen välisiä raja-aitoja (korkeakulttuuri vs. katukulttuuri) ja taiteenalojen sisäisiä koodeja haastaen ja rikkoen.

Näemme myös yleisön samanarvoisena, oli kyse koululaisista tai baarikansasta – työllämme ei ole yksiselitteistä kohdekatsojaryhmää.
Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

Artists and teachers at Bezalel Academy of Art Merav Kamel & Halil Balabin residenssituki 3 200 €Bedspread

During our stay in Mynämäki we would like to film a puppet show based on the dreams and nightmares of blind people.
The dreams we have collected and other dreams we will collect during our stay in Saari residency will become the basis of a film that will be composed of dolls and a set both created by us. The dolls will be hand-stitched over a metal frame, which will enable them to move. On this project we will cooperate with Merav Kamel’s father, Moshe Menasheof: A theoretician, independent philosopher and writer, who published last year a philosophy book named “Dream and Memory: Mass on Perception, Memory, Sleep, and Dream”. According to this book, a person creates worlds inside their consciousness. His theoretical analyses will accompany the project and may appear in the film as an authoritative (but unusual) voice, which interprets the act of dreaming in blind people, the reasons certain subjects appear in them- and the reasons a person dreams about certain subjects rather than others.
Our aim is to learn how to expand and deepen our art process into a more complex scale and variety of mediums than we are currently working on in order to expand the limits of our expression.
After exhibiting few exhibitions of our dolls as individual soft sculptures we want to move to a new step in our artistic process and challenge ourselves in creating animation, one modular system of the sculptures as puppets. We believe that being in the Saari Residence will enrich us as artist.
Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

Kuvataiteen maisteri Liinu Grönlund residenssituki 1 270 €Intensiivinen työskentelyviikko elokuvamme 'In a Box' parissa elokuvaa leikaten ja keskustellen sen sisällöstä.

Haemme kanssaohjaajani Okku Nuutilaisen kanssa residenssiviikkoa Saaren kartanoon elokuulle 2019. Viikon aikana ajatuksemme on työstää pitkää dokumenttielokuvaamme 'In a Box' intensiivisesti. Elokuva kuvaa ihmisen halua säilyttää pieniä uhanalaisia eläimiä, kuten sammakoita ja kaloja, keinotekoisessa ympäristössä ja se käsittelee suuremmalta tematiikaltaan lajien sukupuuttoa ja ympäristön tuhoutumista. Elokuvassa ihminen on eläinten liittolainen ja niiden tulevaisuuden mahdollisuus ja tämä näkökulma synnyttää toivoa ja huumoria. Elokuvan käsikirjoitusprosessiin olemme saaneet kahtena edellisenä vuonna Koneen säätiön rahoitusta. Elokuvamme käsikirjoitus on muotoutumassa lopulliseen muotoonsa ja leikkaamme parhaillaan elokuvan demoa. Elokuva esitellään siitä kiinnostuneelle tuotantoyhtiölle tänä syksynä, jonka jälkeen elokuvalle aletaan hakea rahoitusta. Kuvaamme elokuvaa talven 2018–2019 aikana Suomessa ja mahdollisesti myös Saksassa.
Elokuvamme on aivan uudenlainen tapa käsitellä luonnon ja ihmisen suhdetta.
Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

Hypnagogia-työryhmä residenssituki 11 310 €Lapsuuden tummasävyisiä muistoja käsittelevän fyysisen teatterin näyttämöteoksen Hypnagogia työstäminen kansainvälisellä työryhmällä

Fyysisen teatterin näyttämöteos Hypnagogia toteutetaan yhteistyönä suomalaisen Reetta Honkakoski Companyn ja lontoolaisen Ephemeral Ensemblen voimin. Työryhmään kuuluu suomalaiset ohjaaja Reetta Honkakoski, valosuunnittelija Saija Nojonen ja äänisuunnittelija Tuuli Kyttälä, sekä näyttelijöinä brasilialainen Ramon Ayres, islantilainen Eyglo Belafonte ja kolumbialainen Andres Velasquez.

Teos käsittelee fyysisen teatterin keinoin lapsuuden tummasävyisiä muistoja. Lavalla nähdään suuri kerrossänky ja sängyssä ulkomaailmaa pelkäävä perhe. Teoksen fiktiivinen maailma asettuu unen ja valveen väliseen rajatilaan.
Yhteistyömme keskiössä on jaettu näyttämöllinen ilmaisukieli, marginaalinen Corporeal Mime -miimi. Kaikki neljä esiintyjää ovat erikoistuneet tähän fyysisen teatterin runolliseen ja taidokkaaseen suuntaukseen lontoolaisessa huippukoulussa.
Aloitimme työskentelyn Helsingissä lokakuussa 2017 viikon mittaisella harjoitusperiodilla, jolloin teimme liikemateriaalikokeiluja ja ideoimme teemaa sekä visuaalisuutta. Marraskuussa 2018 tapaamme Lontoossa tuotannollisen suunnittelun merkeissä.
Saaren kartanon residenssi on ensimmäinen varsinainen harjoituskautemme. Aloitamme liikemateriaalin synnyttämisen ja liikkeellisten kokeilujen työstämisen koreografiaksi ja esitysdramaturgiaksi.
Residenssin jälkeen työstämme teoksen valmiiksi Lontoossa. Ensi-illat järjestetään syksyllä 2019 Lontoossa ja Helsingissä. Neuvotteluja käydään Pleasance-teatterin ja kulttuurikeskus Stoan kanssa.
Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

Invisible Flock Co. residenssituki 8 451 €Earth Tones

Earth Tones looks to highlight the hidden, magical and often unseen elements of nature. Through melding digital technologies and natural materials the work allows audiences to see, hear and experience landscapes in impossible ways, with hidden ecosystems heightened and re-imagined.
Earth Tones melds locative data capture, field research, science and digital art.
The project begins as a journey mapped through a landscape where multiple techniques are used to capture a spectrum of data; ambisonic (3D) sound recordings, air, water, earth, bio and seismic data. The journey and corresponding data act as a time based footprint of the mapped ecosystems, that are re-imagined as a beautiful immersive installation for an audience to play within.
The resulting installation will be entirely responsive to the data captured, it may take place in a gallery space, in a site specific public space or both. We will build an interactive, sensory environment in order to represent the data in a beautiful digital/physical artwork, with an invitation to touch and explore the installation in order to affect it.
Earth Tones addresses issues of communication and proximity; how do we communicate complex environmental data in a way that audiences can not only understand but can build a relationship with. This work looks at how we can feel data, as opposed to reading and analysing it, evoking our emotional senses and a deeper understanding. We will meld data capture, field research, science and digital art, highlighting the unseen elements of nature and how quickly it is shifting under our influence.
Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

Jalostamo-kollektiivi ry residenssituki 11 860 €Teatteriryhmä Jalostamo2:n vuoden 2019 päätuotannon Nature Resort Near Me valmistaminen.

Nature Resort Near Me on teatteriesitys paikan merkityksestä ihmisen identiteetille – ympäristön ja ihmisen hyvinvoinnin välisestä kohtalonyhteydestä. Teos on urbaani satu, joka sijoittuu syrjäisen lammen rantaan vievälle metsäkaistaleelle. Paikka on entisen maanomistajan ja syväekologista suurteosta suunnittelevan teatteriohjaajan lempipaikka. Kunta on aloittamassa rakentamisen alueelle. Kauppoja katuva maanomistaja ja aiheensa alle jäätynyt ohjaaja – sekä muu metsään vetäytynyt työryhmä – yrittävät löytää paikasta jotain arvokasta, että metsän voisi suojella ja rakennusprojektin perua. Tai sitten paikalle on tehtävä kunniaa, ja sen elämä on hyvästeltävä arvokkaasti.
Teoksen ohjaa Riko Saatsi. Visuaalisuus muotoutuu skenografi Petri Tuhkasen video- ja tilasuunnittelun ympärille. Videon avulla esitetään ihmisen suhde omaan elinympäristöönsä luonnon mittakaavoilla leikitellen. Suunnitteluryhmässä ovat lisäksi äänisuunnittelija Kristian Ekholm sekä näyttelijä Anna Lipponen. Temaattisina innoittajina toimivat syväekologi Arne Naessin kirjoitukset ekosofiasta, pastoraalirunous, kuvataiteen ideaalimaisemat, kansanperinteen elävä metsä, partiotaidot ja Playmobil-lelut.
Harjoitukset alkavat maaliskuussa 2019 työpajoissa, joissa työryhmä kokoontuu esityksen aiheen äärelle. Työpajat pidetään eri luontokohteissa ja harjoitukset etenevät residenssien kautta kohti näyttämötilaa. Ensi-ilta on Helsingissä lokakuussa 2019. Nature Resort Near Me on tarkoitus esittää myös ulkomailla 2020.
Esitys on temaattista jatkoa Jalostamo2:n 2018 suomalais-virolaiselle tuotannolle NO30 Narrien laiva ja samalla ryhmän Immigration nation -kansainvälistymishankkeen toinen osa. Jalostamo2 pyrkii esitysten avulla käsittelmään globaaleja liikkuvuuden ja rajojen ylittämisen teemoja. Tuotannollisesti ryhmän tavoitteena on luoda kansainvälinen esittävän taiteen verkosto, jonka puitteissa eurooppalaiset esitykset pystyvät kiertämään maasta toiseen. Samalla hanke edistää suomalaista kulttuurivientiä.
Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

Screenwriter, Bachelor of Arts in Theater Directing, Master of Science in World Literature Melina Koljevic residenssituki 6.430 €From Christmas to Easter

A film story about a German woman married to a Serbian man that is coming for the first time to her husband's native country, under stressful circumstances. The trip changes their relationship profoundly because she realizes her husband is not the man she thinks she knows. He completely changes his behavior and she is not ready to compromise with this new personalty he presents. This is a story about different views on the social and biological concept of family. It examines the archetypes and the role of women today, in different cultures. Told through a personal and emotional perspective, this is a film that takes on a wide social range of modern society and its mixed cultures. Within a family portrait, we confront the residues of ancient tribal and patriarchal social laws that are resilient to the changes of modern society with the liberal and conscious ways of contemporary lifestyle.
With the isolation that Saari Residence provide, and that is necessary at this stage of working on a film, we are planning to write the first draft of the script, the director's statement, to create a mood board and preliminary production plan. Through 4 weeks of work and using different method, such as structural constellations and personal testing rehearsals on dialogue list, we will shape the characters and map the structure of the film.
Two women that are authors gathered around one film project that deals with the topic which is a real problem in world of our country that is quite determined by its patriarchal issues and very hostile towards real gender equality both in private and public lives. This film story opposes a lot of prejudices about Balkan as a space of pure emotion and open hearts, since it becomes only fake image that almost the whole society supports since it is shaped to suit men more than women
Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

Kuvataiteilija PhD Kristiina Koskentola residenssituki 4 240 €Perfomatiivinen ja diskursiivinen tutkimus luonnon ja sen elollisten olioiden ja entiteettien subjektiivisuudesta (transkulttuurillisesti ja globaalilla tasolla), joka jatkuu Kiinassa ja Japanissa.

Koskentola ja Shimizu ovat molemmat työskennelleet yli kymmenen vuotta Kiinassa ja tehneet erilaisia projekteja yhdessä. M. S. on performanssitaiteilija ja K. K. työskentelee enimmäkseen kontekstuaalisten installaatioiden kanssa. Molemmat taiteilijat työskentelevät posthumanismin parissa ja ovat kiinnostuneita muiden kuin inhimillisten olioiden ja entiteettien potentiaalista poliittisina toimijoina, animismista ja taoismista sekä ilmiöistä, joita kutsutaan yliluonnollisiksi.
Kiinassa työskentelemme pääasiallisesti Pekingin suurkaupungissa.
Uusi tutkimuksemme liittyy nimenomaan luontoon, kuten esimerkiksi metsä, ei pelkästään lainalaisena entiteettinä mutta subjektina:
Haluamme tutkia ja etsiä diskursiivisesti ja fyysisen kokemuksen kautta tapoja, joilla luonto ja sen oliot kommunikoivat (multispecies storytelling) ja miten tämä saattaisi toimia eri kulttuurien kautta katsottuna ja mitä se merkitsee ja minkälaista uutta tietoa – taiteen keinoin – se mahdollisesti tuottaa?
Myös Saaren kesätyölampaat* ovat tärkeä (dialoginen) osa tutkimus ryhmäämme.
Tutkimus koostuu pitkistä performatiivisista/diskursiivisista sessioista luonnossa ja sen kanssa sekä kehollisen kokemisen analysoimisesta.
Tutkimuksen ei ole tarkoitus kiteytyä taideteokseen (sellaisen syntyminen on mahdollista) vaan se on alustava tutkimus taiteilijoiden pitkäaikaista yhteistyötä varten, joka jatkuu Kiinassa ja Japanissa. Lisäksi se avaa uusia ulottuvuuksia ja syventää molempien taiteilijoiden työskentelyä.
Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

Les Barricades Mystérieuses residenssituki 3 990 €Työskentelyn tarkoitus on työstää, ideoida ja harjoitella esittävän taiteen teosta. Esitystyypin (sirkus, teatteri ym.) määrittely tässä vaiheessa on liian aikaista.

Tämä projekti, Les Barricades Mystérieuses (työnimi) on syntynyt työskenneltyämme pitkän aikaa yhteisissä produktioissa sirkuksen alalla. Halu molempien artistien kohdalta viedä pidemmälle meidän käsityksemme taiteesta. Meillä on sirkustausta ja olemme kylpeneet vuosia Eurooppalaisen ja varsinkin Ranskalaisen nykysirkuksen vaikutuksessa. Toistuvasti törmäämme tilanteeseen jossa esitys kategorioidaan johonkin taidemuotoon. Se määrittää sen missä sitä harjoitellaan, esitetään ja miten se vastaanotetaan yleisön ja programaattoreiden puolelta. Tämä teos enemmän, kuin halu puhua eri taidemuotojen yhdistämisestä ja päällekkäin liimaamisesta on vilpitön halu tehdä teos joka kuvastaa sitä moninaisuutta joka meissä on ja joka meitä kiinnostaa taiteellisessa mielessä. Federico on sirkustaiteilija, kuvataiteilija, säveltäjä ja tanssija. Mika on käsilläseisoja, sirkustaiteilija, joka on myös piirtäjä, näyttelijä ja tanssija. Otamme vapauden käyttää niitä metodeja ja ilmaisumuotoja jotka koemme mielekkääksi. Tavoitteenamme on luoda tunnelma ja sitä kautta avata katsojan mielikuvitus ja vapaus tulkintaan. Kohtausten kontrasteja minimaalisuudesta extravaganzaan, visuaalisesti sonorisesti, fyysisesti, kerronnallisesti. Monet kohtaukset toistuvat variaatioin. Toisto on tärkeää. Varsinkin haluamme ottaa aikaa. Käyttää sitä keinona luoda jännite ja auttaa katsojaa ja meitä ensivaikutelman pinnallisuudesta jonnekin syvemmälle.
Yritämme jättää syrjään järjen logiikat ja omat ennakkoluulomme jotta tunne saa vapauden johtaa taiteellista työtämme. Vaati meiltä uskallusta luottaa intuitioomme ja tehdä kokeiluja siitä lähtöisesti. Säilyttää se avoimuus ja ennakkoluulottomuus joka sallii meidän kohdata erilaisia estetiikkoja ilman jarrua, ilman, että sulkeudumme tiettyyn taiteelliseen lajityyppiin tai etikettiin. Hakea ilmaisua ilman konsensusta ja sensuuria.
Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

Sirkustaiteilija Sakari Männistö residenssituki 4 200 €Installaation ja esityksen välimaastoon osuvan Rhyolite (työnimi) teoksen valmistelu ja harjoittelu.

Haemme työtilaa tulevan sirkusta, tanssia, foley-ääniä ja visuaalista taidetta yhdistävän teoksemme Rhyolite valmistamiseen. Teoksen ensi-ilta on keväällä 2020. Teos käsittelee ajan kulumista ja ilmastonmuutosta.

Teoksen pitkä kesto, 4 tuntia, kommentoi aihetta. Teoksen rakenne on jossain installaation ja esityksen välillä, ensimmäinen osa, noin 3 tuntia, on hyvin hidasta, yleisö saa kulkea sisään ja ulos tilasta, viimeisen tunnin ajaksi ovet suljetaan ja esitys muuttuu intensiiviseksi.
Teoksen taustalla on valokuvasarja, jonka teimme Nevadan aavikolla Rhyolite-nimisessä autiokaupungissa ja se on nähtävissä Instagram tilillämme: @makeshiftcompany. Kuvasarjassa kaksi ihmishahmoa ovat autiossa kaupungissa, kuin aaveet. Kuvasarja kommentoi ihmisen väliaikaisuutta ja samalla ihmisen ylpeyttä ja julkeutta käyttää maapallon resursseja yli tarpeensa.
Esityksessä Rhyolite, lavalla nähdään kaksi ihmistä, mies ja nainen, lava on peitetty hienolla hiekalla. Koko esityksen ajan katosta valuu hiekkaa pieninä noroina muodostaen pyramidin lavalle. Teoksen pohjalla kulkee ajatus ajan kulumisesta ja kysymys siitä loppuuko se, onko ihminen tiensä päässä. Lavalla nähdään arkipäiväisiä tavaroita, joita käytetään hetken aikaa ja sitten jätetään hautautumaan hiekkaan.
Yksi yhteistyökumppanimme on University of East Anglia ja sen professori Kevin Hiscock, joka johtaa koulun ilmastotieteen laitosta.
Yksi residenssin tavoitteista on tutkia ja etsiä työtapoja hitaalle esitykselle.
Hidas esitys on katsojalleen ja tekijälleen erittäin haastava. Menemme tällä teoksella yleistä esitysten keston määrittelyä vastaan. Vastustamme nopeata kaikki-mulle-heti-nyt-mentaliteettia. Hitaus vaatii luottamusta katsojan ja tekijän välillä, se on rohkea sijoitus aikaan jonka rajallisuuden kaikki tuntevat ihollaan. Teos on rohkea avaus paitsi tekijöilleen, se on rohkea avaus myös tukijoilleen ja yhteistyökumppaneilleen.
Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

nynnyt residenssituki 2 486 €Projektin What Can Feminism Do? reflektointi sekä tämän pohjalta feministisen kuratoinnin strategiaa kokoavan julkaisun alulle saattaminen.

Projektimme What Can Feminism Do? etsii feministisen kuratoinnin metodeita - käytänteitä, jotka nousevat teoreettisen tutkimuksen, käytännön työskentelyn ja ajatustenvaihdon yhdistelmästä.
Sen myötä tarkastelemme feminismin toteutumista ja toimintaa taiteen kentällä Suomessa ja kansainvälisesti, ja tuotamme tietoa siitä, millaista feminististä muutosta nykypäivän taiteen työ tarvitsee ja miten se voidaan käytännössä saavuttaa.
Residenssijakson aikana toiveemme on keskittyä ja syventyä reflektoimaan 3-vuotta kestänyttä projektiamme sekä saattaa alulle sitä kokoava feministisen kuratoinnin strategia - julkaisu, jota taiteen organisaatiot voivat käyttää apunaan muuttaessaan toimintaansa yhdenvertaisempaan suuntaan. Lisäksi haluamme maadottaa itsemme ja tietomme ennen siirtymistämme seuraaviin vaiheisiin projektimme kanssa, ja kirjoittaa itsellemme toimintastrategiaa vastaavan muistilistan, johon voimme jatkossa palata. Haemme residenssiä ajattelu-, keskustelu- ja kirjoitustyöhön, josta aloitamme strategiajulkaisun tekemisen.
Työmme keskiössä ovat kyseenalaistaminen ja pehmeät arvot: pyrimme tunnistamaan ympäristössämme ja työssämme totutut normit, jotka luovat ja toistavat epätasa-arvoisia rakenteita. Lisäksi pohdimme aktiivisesti sitä, miten voimme ottaa pehmeät arvot, kuten solidaarisuuden, ystävällisyyden, huomaavaisuuden ja empatian vakavasti ja pysyä samalla lujana niissä tilanteissa, joissa se on feminismin toteutumisen edellytys.

Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

Prosodic Body residenssituki 7 822 €Landing Sites

”In all my experiences I am conscious of a hand. Whatever moves me, whatever thrills me, is a hand that touches me in the dark, and that touch is my reality.”
– Helen Keller

“Landing Sites” is a performance commissioned for a 2020 premiere by the Chocolate Factory in New York City. It is an inquiry into experiences of reality and their consequences in our lives. It will look at the immediate and long-term effects that our perceptions of reality have on the way we produce meaning, belief systems, and changes on environment.

The piece is inspired by the writings of Helen Keller, an iconic figure in 20th century America, who was blind and deaf and a fervent activist for women’s and disabled people’s rights. It aims to zoom in and out between the intimate dynamic of one’s inner experience and the collective principles through which one’s experience develops into belief systems.

Choreographer Daria Fain will be 60 years old in 2020, and she feels she is at the end of a cycle. “Landing Sites” grows out of her need to manifest on an intimate scale her 30 years of research in somatic practice, social art experiments, and performance craft.

In the residency, Fain, Kocik, Laitinen and Konrad will engage in hands-on exploration of historical facts, interpersonal dynamics, and the subtlest sensory perceptions, and dialogue through action, movement, speech, text, architectural/material space, sound, and light.
The title “Landing Sites” alludes to the way reality lands as fragmented perceptions, one’s own experience of reality, as relative rather than absolute. Some cultures see the sun as masculine, and others, as feminine. It’s interesting to contemplate how each belief creates a different experience through thought process and action. As THEA in ancient Greek translates in TO SEE, theater becomes an “instrument of observation”. This can be a tool for transformation and hopefully liberation.
Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

THE PLACE OF THE BODY residenssituki 3 187 €We are working on a written/performative/dance work called "PLACE OF THE BODY/JOKE BOOK". During the residency we will be concentrating on our co-writing and co-dancing practices.

In her article, Embodiment, Sexual Difference, and the Nomadic Subject, Rosi Braidotti says "The myth of Woman is now a vacant lot where different women can play with their subjectivity. The question for the feminist subject is how to intervene upon the notion of Woman in this historical context, so as to create new conditions for the becoming-subject of women here and now."
We are also inspired by the book "Assuming a Body" by Gayle Salamon, where she explores "the production of gender that relies on a disjunction between the "felt sense" of the body and an understanding of the body's corporeal contours...Examining the relationship between material and phantasmatic accounts of bodily being, Salamon emphasizes the productive tensions that make the body both present and absent in our consciousness and work to confirm and unsettle gendered certainties.
Since 2017 we have been working on a written work called "the JOKE BOOK". In this inter-subjective co-writing project we are looking into the erasure of women’s subjectivity that happens through simultaneous symbolic disqualification by patriarchal discourse and concrete exploitation in patriarchal society. We are working through personal experiences and memories and through writing and rewriting each other’s words.
During the residency we want to look deeper into our practice of co-writing and co-dancing through exploring more deeply the intertwinings of our phantasmatic bodies in their assumed material contours.
Avaamme työskentelyn kautta somaattisen narratiivin ja tutkimme uudelleen valmiiksi oletettuja kokemuksia esimerkiksi siitä, miltä sukupuolisuus tuntuu tai tuntuuko se miltään tai mitä on olla nainen. Uudelleen koemme toistemme kirjoituksia ja kokemuksia ja luomme yhteisen kokemuskentän sukupuolihistorioistamme.
Tanssitaiteen puolella vahvasti kirjoittamisen praktiikkaan nojaaminen (pää)osana taiteellista prosessia on myös uusi tulokulma: Voiko tanssiteoksen ulostulo muoto ollakin (vitsi-)kirja?
Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

ViceVersa 2019 residenssituki 7 422 €Kaksisuuntaisen (suomi-saksa-suomi) ViceVersa-käännöstyöpajan järjestäminen. Ohjaajat: Tarja Roinila ja Elina Kritzokat, 8 muuta osallistujaa.

Haluamme järjestää ensi kertaa Suomessa käännöstyöpajan, jossa kirjallisuuden suomentajat ja saksantajat kohtaavat intensiivisen tekstityön merkeissä. Tämä ns. ViceVersa-konsepti, jossa kahteen kielisuuntaan työskentelevät kääntäjät tuovat projektinsa saman pöydän ääreen, on monella tapaa ainutlaatuinen.
Osallistujat (10 hlöä) saavat natiivilukijoilta kallisarvoista apua oman alkutekstinsä analyysiin, tulkintaan ja konkreettisiin käännösongelmiin. Oman ajattelun kiepauttaminen toiseen kielisuuntaan (äidinkielestä vieraaseen kieleen) avaa uusia näkökulmia kielitaitoon, kääntämiseen ja kaunokirjalliseen teokseen. Kaksi aiempaa ViceVersa-pajaamme ovat tuottaneet huikeita oivalluksia, joita yhden kielisuunnan pajoissa ei välttämättä syntyisi.
Työtapamme ovat lähiluku ja vertaiskeskustelu, joka ulottuu kielen pienistä vivahteista kääntämisen yleisiin kysymyksiin ja ammatillisten kokemusten jakamiseen. Työpaja antaa osallistujille eväitä käännösten jatkotyöstämiseen, mistä viime kädessä hyötyvät myös lukijat.
Työpajan toinen tärkeä anti on verkostoituminen. Kun eri vaiheessa uraa olevat kollegat kohtaavat, kaikki oppivat paljon ja saavat vahvistusta ammatti-identiteetilleen. Kaikki tämä on sitäkin merkityksellisempää, kun käännöskirjallisuuden asema sekä Suomessa että Saksassa jatkuvasti heikkenee.
Pajan toinen rahoittaja, Robert Bosch -säätiön ja Deutscher Übersetzerfondsin yhteinen Toledo-ohjelma, on hyväksynyt saksa-suomi-saksa-käännöstyöpajamme ensi vuoden ohjelmaansa.

Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti

Work Work -työryhmä residenssituki 7 445 €Työskentelemme residenssissä Work Work -teoksen parissa. Tarkoituksena on hahmotella teoksen rakenne ja tutkia erilaisia tilallisia ja tapahtumallisia mahdollisuuksia teoksen sisällä.

Work Work on eri taidelajeja yhdistävä teos, jonka ideologia ponnistaa haaveilusta yhteisöllisyyden, yhdessä tekemisen ja työstä nauttimisen puolesta. Työryhmä kokeilee, leikittelee ja kummastelee tanssin, performanssin, äänen, videotaiteen sekä puutöiden keinoin työn äärellä olemista ja sen merkitystä ihmiselle. Work Work asettaa työnteon itsessään tutkimuskohteeksi, näytille yleisön eteen. Pohdimme, voiko tuottava työ tai arvokas taide olla jotakin muutakin, kuin numeroin ilmoitettu arvo.
Teoksen aikana lavalle rakentuu kuuden taiteilijan voimin sauna, jonne yleisö kutsutaan viettämään yhteistä iltaa työryhmän kanssa. Esityksen rakenne aaltoilee rakentamisen ja muiden äänellisten, liikkeellisten sekä tilallisten tapahtuminen välillä kohti esityksen päättävää juhlaa.
Työryhmämme tanssitaiteilijat, äänisuunnittelija ja mediataiteilija työskentelevät kollektiivisesti, niin ekologisesti kuin henkisestikin kestävää arvomaailmaa rakentaen.
Työryhmämme vastustaa taiteelliseen työhön ja taideobjekteihin liitettyjä olettamuksia tuottavuudesta ja markkina-arvosta. Teoksellamme asetumme puolustamaan taiteilijan oikeutta työskennellä itseään askarruttavien aiheiden parissa, vailla miellyttämisen tai rahallisen tuoton pakotteita. Haluamme nostaa esiin yhdessä tekemisen, käsintyöskentelyn ja vaivannäön tuottaman ilon.
Jaa Twitter | Facebook | Sähköposti